שליפון- גרסת הדפסה

בעז!
כל מה שרצית לדעת
על תנועת אריאל

טללי תחיה ממקור הקודש
על כללותו של הרעיון הלאומי כולו.
והשבת ההכרה הלאומית כולה
אל מקור שורשה בקודש
(עפ"י מאמרי הראי"ה עמ 196-7 )

 
חזון
לגדל דור בדרך של הוספת קדושה וחיי צניעות למנהיגות ולעשייה, לחיי תורה שלמים, וליצירת שינוי באומה הישראלית תוך מילוי משימות לאומיות ועבודה עצמית לאור משנתו של הראי"ה קוק זצ"ל.
 
חניכי תנועת אריאל, כתנועה ולא רק כיחידים, מאמינים בעשיית רצון ה' לכתחילה וחיים ופועלים לאור אמונתם.
העשייה נובעת מהאידיאולוגיה - ככל שאמונתנו במה שאנו עושים רבה יותר, ההתלהבות והכוח המושקעים בעשייה עולים.
עשייה שנובעת מתוך התורה תבטא את דרכה של התורה, בצורת ההתנהגות, בלבוש, בדיבור, בצניעות בין המינים, בהתרחקות מנהנתנות, בטיפוח קשרים בינאישיים וקשרי חברות אמתיים ובבניית תרבות יהודית אמִתִּית.

 
כוחנו לשנות!
אנחנו נמצאים בדור של "אתחלתא דגאולה". יצאנו מהגלות, מחיים בהם התורה מצומצמת ל "ד' אמות של הלכה" ואנחנו נמצאים שוב בארץ ישראל, בדור שמוכן לחיים של קודש, בכל תחומי החיים.

 
"ודור יקום וחי
ישיר ליופי וחיים
ועדנה בלי די
יינק מטל השמים"
(הראי"ה קוק)

דורנו הוא דור שבכוחו להעלות פעולות ותחומים של "חול" ולהפוך אותם ל"קודש". כל דבר בחיים שלנו יכול לעלות לרמה של "קודש", וזו השאיפה שלנו- להוסיף ולהרבות בקדושה.

הקמת התנועה
תנועת אריאל נוסדה בשנת התשל"ט. התנועה הוקמה על ידי בני נוער שהחליטו להקים תנועה נוער שתפעל לאור דרכה של התורה בצניעות ובקדושה. התנועה הלכה והתפתחה וב"ה כיום פועלים בתנועה כ-13,000 חניכים ב-85 סניפים כן ירבו!
תורת
חיים
בעז 
התורה היא תורת חיים. אנו חיים מתוך התורה בכל תחומי החיים: אנו עובדים מתוך תורה, גומלים חסדים מתוך תורה, מבלים מתוך תורה, מיישבים את הארץ מתוך תורה, נזהרים בדרכים מתוך תורה וכך כל מעשינו על זו הדרך.
התורה היא תורת חיים – ככל שחיים על פיה יותר, אנו מתמלאים חיוניות ושמחה.
ממילא אנו חיים כך, בעוז. לא מתוך התנצלות וכיפוף קומה, אלא מתוך כבוד לתורה ולעצמנו.
סמל התנועה
משמעות הסמל: הסמל כורך בתוכו את שלושת היסודות המשלימים את בניין האומה: עם ישראל, היושב בארץ ישראל וחי לאורה של תורת ישראל.
תחת הסמל, רשומה סיסמת התנועה "תורת חיים בעז!"

המנון התנועה
שיר האמונה / מרן הראי"ה קוק
לָעַד חַיָּה בִּלְבָבֵנוּ
הָאֱמוּנָה הַנֶּאֱמָנָה
לָשׁוּב לְאֶרֶץ קָדְשֵׁנוּ
עִיר בָּהּ דָּוִד חָנָה
 
שָׁמָּה נַעֲמֹד לְגוֹרָלֵנוּ
אַב הָמוֹן קָנָה
שָׁמָּה נִחְיֶה אֶת חַיֵּינוּ
חַיֵּי עֲדַת מִי מָנָה
שָׁמָּה נַעֲבֹד אֱלֹקֵינוּ
בְּחֶדְוָה בְּגִילָה וּבִרְנָנָה
שָׁמָּה נַעֲלֶה לִרְגָלֵינוּ
שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה

תּוֹרַת חַיִּים חֶמְדָּתֵנוּ
מִפִּי עֶלְיוֹן נִתָּנָה
נֶצַח הִיא נַחֲלָתֵנוּ
מִמִּדְבָּר מַתָּנָה
המנון התנועה הוא "שיר האמונה" שנכתב ע"י מרן הרב קוק, כחלופה לשיר התקווה (המנון המדינה) הוא מבטא את שאיפתנו ואמונתנו:
בבית הראשון בשיר - את האמונה בשיבת ציון ובניינה השלם של ירושלים.
בבית השני בשיר - את השאיפה לקיום ההבטחה לאברהם ולחיים שלמים וממלכתיים של עמ"י בארצו.
בבית השלישי בשיר - את השאיפה לחזור לעבוד את ה' באופן שלם ולעלות לרגל לבית המקדש.
והבית הרביעי בשיר - מדבר על תורת חיים כמקור של שלמות ואושר המביאה לשלמות ארץ ישראל.

למי פונה התנועה?
חניכי תנועת אריאל מאמינים כי ערכיה שייכים ומתאימים לכל ישראלי באשר הוא.
התנועה פותחת סניף בכל מקום בו עולה הרצון מהשטח. אנו מעודדים את חניכי התנועה לחזק סניפים קיימים ולפתוח סניפים חדשים הפועלים על פי ערכי התנועה בכל אתר ואתר.
לכל ישראלי, או לכל יהודי? מה ההבדל בעצם?
מה זה בעצם "ישראלי"? היום מקובל להגדיר "ישראלי" בהגדרה "אזרח מדינת ישראל". על פי הגדרה זו גם אדם שאינו חלק מעם ישראל יכול להיות אזרח מדינת ישראל. ובכל זאת, על פי ההגדרה המקורית, הוא לא ייחשב לישראלי. ישראלי הוא מי ששייך לעם ישראל.
במשך הגלות המושג "ישראלי" הלך ונשתכח ובמקומו עלתה ההגדרה "יהודי" שמשמעותה המקורית: אדם שבא משבט יהודה. משמעותו המקורית של המושג "ישראלי" כוללת את כל מה שמשתמע מזה. ההגדרות "חילוני", "דתי" וכו' אינן שייכות לענייננו. כולנו חלק מעם ישראל, לכולנו ניתנה תורה, לכולנו, כעם, יש שליחות מיוחדת בעולם - להיות "אור לגויים" ולגלות את הופעת ה' בעולם.
מה ייחודה של תנועת אריאל?
כחלק ממהפכת הקודש בעם ישראל ובעולם, תנועת אריאל מניפה בגאון את דגל קיום התורה לכתחילה וללא פשרות.
תכל'ס, איך עושים את מהפכת הקודש?
"הידיעה הברורה מחוללת את הרצון וגבורת הרצון מחוללת את היכולת" ("אורות הקודש" כרך ג עמ´ פ"ז).
כל המהפכות הגדולות בעולם התחילו בעולם הרוח והתודעה ורק אחרי שהתבססו בו עברו לעולם המעשה. כדי לקדם את המהפכה, עלינו לבסס את תפיסת עולמנו ביסוס איתן ורק אחר כך נעבור למעשים שבעזרתם נשפיע על הכלל.
יש דוגמאות שמוכיחות את זה?
מהפכות גדולות בתפיסות חיים כדוגמת שיבת ציון, ההתיישבות ביש"ע והקמת תנועת אריאל, מלמדות כי לכל שינוי במציאות קדם שינוי במחשבה ובתפיסה.
תנועת אריאל היא עדות לכך שאפשר לפעול על פי דרכה של תורה לכתחילה ולהנחיל את ערכי הצניעות בכל תחומי החיים: בעשייה, בלבוש, בהתנהגות ובחיבור לעם ישראל. צניעות זו באה לידי ביטוי גם במאמצים להפיק אירועים ופעילויות תוך שמירה על מחירים נמוכים, מתוך שאיפה לצניעות ולפשטות.

או-קיי, שינינו את התודעה אצל החניכים, לאן עכשיו?
צריך שהשינוי יבוא ממקום של עָצמה, מתוך זקיפות קומה, כפי שכתב הרב אליקים לבנון:
"אם לפני שנים הציבור הדתי לאומי צריך היה להתגונן ולהצדיק את דרכו, כיום המצב שונה לחלוטין. אנו, כציבור דתי לאומי, חייבים להרים את דגלנו, דגל התורה, בגאון, להפסיק לחפש היתרים דחוקים ולהפסיק להצטדק. עלינו לזקוף קומה, לדעת שיש לנו תורה קדושה ודברי חכמים המוסיפים בקודש ולעמוד על עקרונותינו. לא ייתכן שכל אחד ימשיך בדרכו ורק התורה תצטרך להתכופף, לוותר ולחפש פתחים. אם אנו ניתן כבוד לתורתנו, נוכל לדרוש מכל הסביבה ליישר קו אל מול התורה ולהתרומם אל המעמד הנכון והישר הראוי לעם ישראל".
כיצד פורצים לתודעה הציבורית?
ע"י ההתנהגות אישית, צורת ההפעלה בסניפים ובפעילויות ודרך חיינו, שאנו מתמידים בהן, אנו יוצרים מעגלי השפעה שהולכים וגדלים.
כאשר אדם מציג את האמת שלו מתוך שכנוע פנימי וללא התנצלות – מתעורר רצון ללמוד ממנו.
עם זאת, מי שמוביל תפיסה חדשה ורוצה לחבר אליה את הכלל, צריך להביא בחשבון שלא כולם יתחברו לדבריו ולמעשיו מיד. אמנם בהתחלה נוצר הרושם שהוא מתרחק, אבל האמת היא שהוא דווקא מקרב.
איך "מורידים את זה לקרקע"?
אנו מאמינים ששינוי תפיסת העולם נעשה על ידי חינוך לחיי תורה לכתחילה ותיקון המידות.
לשם כך אנו דואגים לפעולות ולמערכים חינוכיים ולצוותי חינוך יראי שמים.
כך נוצרת חברה הולכת וגדלה שפועלת לחיבור כל עמ"י על כל גווניו. הפעילות למען החיבור מגוונת וכוללת עשייה קהילתית, פעולות חסד, הפצות, הקמת אוהלי עצמאות, שבוע התנדבות "בשביל ישראל", יצירת קשר עם קשישים, אימוץ משפחות חללים, קירוב עדות עולים וילדים בעלי צרכים מיוחדים וחיזוקם, הגברת תודעת המקדש, פעילות למען שחרור יונתן פולארד, חידון תנ"ך ארצי לנוער ועוד.
כל אלה תורמים להתפשטותה של ההכרה בערך קיום התורה לכתחילה בקרב עם ישראל.
למה צריך תנועות רבות כל-כך בעם ישראל?
ה' יצר עולם שיש בו כוחות ודעות לרוב, ולכל אחד ואחת יש תפקיד ייחודי שאותו הוא צריך לגלות בעולם.
חשוב להדגיש שכל אדם צריך לעבוד את ה' בכל כוחותיו ובכל מעשיו על פי דרכה של התורה לכתחילה.

זה לא יוצר פילוג?
כדי לשמור על חיי תורה קדושה וצניעות טוב לפעול באחדות, אולם חשוב להבחין בינה לבין אחידות, שהיא עלולה דווקא להפריע. לעתים, כדי להצליח במשימתנו, אין לנו אלא להקים חברה העומדת על עקרונותיה, גם אם ממבט ראשון הדבר עלול להצטייר כהיבדלות.
חשיבותה של תנועת אריאל היא ביכולתה להוות דגם של נוער שפועל בדרך התורה תוך הקפדה על קיום מצוות לכתחילה, מתוך גבורה ושמחת חיים.
חשוב להדגיש שאיננו רואים בכך פירוד, אלא הבחנה בין דעות. ההבחנה הזאת לא תבוא לידי ביטוי בקשרים האישיים, והכול מתוך כבוד ואהבה.

בצפייה לבניין אריאל - מה זה אומר?
התנועה כשמה מצפה ומייחלת לגאולה
השלמה ולבניין בית המקדש, עד שנגיע לימים שמלאה הארץ דעה את ה' ושכולם יעבדו אותו שכם אחד. זו הציפיה התמידית שלנו ועד אז כל מעשינו וכוחותינו מכוונים להביא את עם ישראל והעולם כולו למטרה זו.

עוד באותו נושא

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד