על אלה אני בוכיה(פעולה)

על אלה אני בוכיה(פעולה)
נושא: בית המקדש, במעגל השנה
תת נושא: חורבן הבית, בין המיצרים, תשעה באב
קטגוריה: פעולה
גיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות-: עמוקה
פעולה עוסקת בבין המצרים.
התחברות לכאב החורבן ומשמעותו לגבינו.
מתאים ל: יום חול
 
 
עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:

החניך יברר מה משמעות חורבן בית המקדש עבורו, ויזדהה עם האבל של ילד בגילו מתקופת החורבן.

 

 

  • מעטפה
  • פתקים
  • כלי כתיבה
  • סיפור החורבן.

 

נציג בפני החניכים מעטפה שעל גבה כתוב "חורבן בית המקדש עבורי הוא...".

נחלק לכל חניך פתק וכלי כתיבה ונבקש מהם להמשיך את המשפט על הפתק, בעילום שם. נבקש מהחניכים להקדיש לכך רגע של חשיבה ולנסות לענות את התשובה האמיתית ביותר. חניך שיסיים יכניס את הפתק למעטפה.

כאשר יסיימו החניכים נקריא את הפתקים.

 

נקריא לחניכים את סיפור החורבן (נספח 1).

למדריך, אם הדבר אפשרי, רצוי כי את הסיפור יקריאו שניים (אתה ועוד מדריך, בוגר או קומונר) –

אחד יקריא את הקטעים על יצחק ואחר את הקטעים על שמריהו. הקראה בשניים יוצרת עניין רב יותר,

מעלה את רמת הריכוז, ותעזור לחניכים, במקרה זה, להבין כי מדובר בשני סיפורים מקבילים.

לאחר שהסיפור יסתיים נשאל את החניכים מה הם מרגישים לאחר הסיפור ששמעו?

 

למדריך, רצוי בשלב זה לאפשר לחניכים להתבטא בחופשיות, ללא שאלות מנחות. בהמשך, אפשר להוסיף ולשאול שאלות אלו:

  • מה מרגיש יצחק, ילד בימינו, בט' באב על פי הסיפור?
  • מה מרגיש שמריהו, ילד בן תקופת החורבן, ביום ט' באב שבו חרב הבית?
  • מה ההבדל בין שני גיבורי הסיפור, יצחק ושמריהו? למי מהם כל אחד מכם מתחבר?
  • מה היה מקומו ומשמעותו של בית המקדש בקרב העם היהודי עפי הסיפור?
  • מה היו ההשלכות של החורבן על העם היהודי?
  • האם נוספו לך משמעויות לגבי החורבן (בעקבות הסיפור או בעקבות ארועים שעברתם, אישיים או לאומיים)?

 

נדגיש שוב את הפער בין שני הילדים, בני אותו גיל אך לא בני אותה תקופה.

נסביר לחניכים כי ברצוננו לנסות לגשר מעט על-פני הפער הזה.

למדריך, לשלב זה אפשרויות שונות. בחר בין האפשרויות לפי הנטיה של חניכך להתבטא – בדרמה או בכתיבה ובמלל,

באופן אישי או קבוצתי.

נחלק את החניכים לשתי קבוצות. קבוצה אחת תכתוב מכתב שהיה כותב יצחק לשמריהו, לו יכל;

והקבוצה האחרת תכתוב מכתב משמריהו ליצחק, לו יכל.

בסיום הפעולה יקריא נציג מכל קבוצה את המכתבים שכתבו.

 

כל חניך יכתוב מכתב ליצחק או לשמריהו. במכתב זה יביע את רגשותיו לאחר ששמע את ספיוריו, ישאל אותו שאלות ויעוץ לו עצות.

החניכים יקריאו את המכתבים שכתבו.

נחלק את החניכים לזוגות, בכל זוג אחד יהיה שמריהו ואחד - יצחק. על כל זוג יהיה להציג מפגש דמיוני ביניהם.

 

נסכם כי המרחק של אלפי השנים מהחורבן מקשה עלינו להתחבר לאבל ולהבין באמת מה התחולל בט' באב ומה משמעות הדברים.

 

 

 

 

תיוג: בין המיצרים, בין המצרים, ט' באב, ט באב, תשעה באב, חורבן הבית, חורבן בית המקדש, הגעגועים לבית המקדש, בית מקדש, בית המקדש, ביהמ"ק, להתחבר לאבל על החורבן, אבל החורבן, אבלות על החורבן, תשעת הימים, משמעות החורבן, ירושלים חרבה, חורבן ירושלים.

 

 

  נספח
דרג את הכתבהדירוג כתבה על אלה אני בוכיה(פעולה): 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
9 מדרגים
הדפסשלח לחברהוסף תגובההוסף תיוג משלך
אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד