כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים

דרגות באתר 'שמים'

עורך

כתב בכיר

כתב צעיר בכיר

כתב פעיל

כתב צעיר פעיל

כתב

כתב צעיר

טור אישי

טור אישי צעיר

גולש

גולש צעיר

 

 

 

 

 

 

 

דבר תורה- נשארים ומתגדלים!

נשארים ומתגדלים!

הגמרא במסכת ברכות (ו,ע"ב ) מתארת לנו מצב בו אדם שרגיל לבוא לבית הכנסת ונעדר יום אחד הקב"ה שואל עליו :

"אָמַר רַבִּין בַּר רַב אַדָא אָמַר רַבִּי יִצְחָק, כָּל הָרָגִיל לָבוֹא לְבֵית הַכְּנֶסֶת וְלֹא בָּא יוֹם אֶחָד, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁאִיל בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר, (ישעיה נ) "מִי בָכֶם יְרֵא ה' שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ". אִם לִדְבַר מִצְוָה הָלַךְ - נֹגַהּ לוֹ. וְאִם לִדְבַר הָרְשׁוּת הָלַךְ - אֵין נֹגַהּ לוֹ. "יִבְטַח בְּשֵׁם ה'" מַאי טַעְמָא? מִשּׁוּם דַּהֲוָה לוֹ לִבְטֹחַ בְּשֵׁם ה' וְלֹא בָּטַח. וכל אחד שלומד את הגמרא מתקומם בליבו , אני שכל היום עסוק בתפילה ומגיע יום יום אם החסרתי פעם אחת באים אלי בתביעות ומה עם פלוני ואלמוני שלא באים בכלל למה עליהם לא שואלים, למה להם לא באים בתביעה?! גם אנו ודאי שאלנו את עצמנו את השאלה הזאת כאשר נפלו עלינו ועל בתינו אלפי פצמ"רים וקסמים בגוש קטיף תובב"א , למה להיכנס חזרה לגוש למה לא לעבור מרחק של 20 דקות והנה שקט ושלווה לא פיגועים ולא קסמים ?! התשובה הינה מי שהקב"ה שואל עליו יש לו זכות !, מי שמחובר למצוות באופן יומי ותדירי הוא מבאי ביתו של הקב"ה , הוא לא יכול סתם כך לעזוב הוא ניבחר לקדש שם שמים הוא ניבחר לגלות את אמונתו וכתשובת הגמרא , "משום שהיה לו לבטוח בה' "

תשובת הגמרא מלמדת אותנו שיעור גדול, ביטחון נימדד כאשר יש לאדם התמדה , התמדה הינה הבסיס למסירות נפש , ולכן כאשר יום אחד אתה מפסיק או נעדר יש עליך שאלה גדולה בשמים. נקודה נוספת אשר מתבררת גם מפרשתנו הינה בכך שככל שאדם מתנסה ככל שאדם עומד באתגרים שניצבים לפניו כך הוא מתגדל , כך התורה והמצווה נעשית שלו ממש! וכדברי הרמב"ן (במדבר ח ,ב) בתחילת הפרשה להבנת הסמיכות של פרשת המנורה לפרשת הנשיאים בניגוד להסברו של רש"י , בהעלתך - למה נסמכה פרשת מנורה לחנכת הנשיאים, לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה דעתו שלא היה עמהם בחנוכה לא הוא ולא שבטו, אמר לו הקב"ה חייך שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות בקר וערב, לשון רש"י ממדרש אגדה: ולא נתברר לי למה נחמו בהדלקת הנרות, ולא נחמו

בקטורת בקר וערב ששבחו בו הכתוב (דברים לג י) ישימו קטורה באפך, ובכל הקרבנות, ובמנחת חביתין, ובעבודת יום הכיפורים שאינה כשרה אלא בו, ונכנס לפני ולפנים, ושהוא קדוש ה' עומד בהיכלו לשרתו ולברך בשמו, ושבטו כלו משרתי אלהינו. ועוד מה טעם לחלישות הדעת הזו, והלא קרבנו גדול משל נשיאים, שהקריב בימים ההם קרבנות הרבה כל ימי המילואים. ואם תאמר שהיו חובה ונצטוה בהם, וחלשה דעתו על שלא הקריב נדבה כמוהם לחנוכת המזבח, גם הדלקת הנרות שנחמו בה חובה ונצטוה עליה.

רש"י הסביר שהכוונה להדלקת המנורה במקדש ועל זה הרמב"ן מקשה שהרי יש דברים גדולים מזו שאהרון הכהן מצווה בהם , אלא הרמב"ן מבאר שמדובר על הדלקת נרות אחרת,

אבל עניין ההגדה הזו לדרוש רמז מן הפרשה על חנכה של נרות שהיתה בבית שני על ידי אהרן ובניו, רצוני לומר חשמונאי כהן גדול ובניו: ובלשון הזה מצאתיה במגלת סתרים לרבינו נסים שהזכיר האגדה הזו ואמר, ראיתי במדרש כיון שהקריבו שנים עשר שבטים ולא הקריב שבט לוי וכו', אמר לו הקב"ה למשה דבר אל אהרן ואמרת אליו, יש חנכה אחרת שיש בה הדלקת הנרות ואני עושה בה לישראל על ידי בניך נסים ותשועה וחנכה שקרויה על שמם, והיא חנכת בני חשמונאי, ולפיכך הסמיך פרשה זו לפרשת חנכת המזבח עכ"ל: ההדלקה בה מנחם הקב"ה לאהרון לפי הרמב"ן הינה הדלקת נרות חנוכה ע"י בני חשמונאי שהיו כהנים, אף אנו נישאל על הרמב"ן הלו זה עוד פחות מהדלקת המנורה התדירה במקדש על הדלקה זו נקבע חנוכה ע"י החכמים ובמה זה גדול יותר מציווי ההדלקה הקבוע בבית המקדש? יש מצוות שאדם מצווה בהן וזו מעלה אחת לקיימן אבל יש מצוות שאדם מוסר נפשו עליהם ואז הן נקראות על שמו " יש חנכה אחרת שיש בה הדלקת הנרות ואני עושה בה לישראל על ידי בניך נסים ותשועה וחנכה שקרויה על שמם" כאשר נתגלתה מסירות הנפש של הכהנים זו הנחמה של אהרון בזה הם גדולים יותר מהנשיאים , זו כבר לא מנורת המקדש אלא זו מנורת החשמונאים. ויש לדייק במאמר חז"ל: "אמר לו הקב"ה חייך שלך גדולה משלהם" כאשר זה שלך אז אתה מתגדל ובזה יש לך מעלה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה דבר תורה- נשארים ומתגדלים!: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
3 מדרגים

עוד בגיליון אלול תשע"ב

עבור לתוכן העמוד