כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים

דרגות באתר 'שמים'

עורך

כתב בכיר

כתב צעיר בכיר

כתב פעיל

כתב צעיר פעיל

כתב

כתב צעיר

טור אישי

טור אישי צעיר

גולש

גולש צעיר

 

 

 

 

 

 

 

לעניות דעתי הקובעת/ על התמדה

יום הראשון לתחילת הלימודים. הילקוט עם כל הציוד החדש מונח בצד ואני כבר מחכה לשים אותו על הגב וללכת לבית הספר. לפתוח את המחברת החדשה, עם הריח הזה המיוחד שיש רק בהתחלה. להוציא מהקלמר את העיפרון המחודד, המחק שעוד אין עליו סימני מחיקה. הכול חדש. אני שוב מבטיחה לעצמי שהשנה זה יהיה אחרת. השנה אני אתמיד. השנה אני אלמד. השנה אני אצליח. הפעם אני אקשיב לאורך כל השיעור ואפילו אסכם. אני לא אאכזב את ההורים וגם לא את עצמי. הלוואי....זה נכון שגם שנה שעברה הבטחתי את זה לעצמי, וזה נכון ששנה שעברה עמדתי בזה בדיוק שבועיים. ואח"כ שוב תפסתי את עצמי חולמת בשיעור. ופתאום גילית שהמחברות כבר לא חדשות והלך לי החשק לעשות שיעורי בית. אבל הפעם זה יהיה שונה. הלוואי......

 

כאשר אנחנו חוזרים לשיגרה, בעיקר לאחר הפסקה ארוכה ממנה. אנו מקבלים כל מיני החלטות אך מהר מאוד מגלים שקשה לנו להתמיד בהן. מדוע זה קורה? למה כל כך קשה להתמיד ואיך אפשר לשנות את זה?

נראה כי בכל התחלה חדשה יש איזו התלהבות. אנו יכולים ללמוד מתקופה זו מהן היכולות שלנו כאשר אנו במיטבנו ומלאי כוחות. הדבר יכול לסייע למוטיבציה שלנו ולעזור לנו להמשיך ולהתמיד (והתמדה הנה בכול תחום- לימודי, זוגי, דיאטה....).

 

אך בסוף חוזרת השיגרה ואז ההתמדה שלנו תעמוד למבחן. ייתכן ונפרש באופן שגוי את הקושי הפתאומי או הירידה הטבעית בהתלהבות ויעלו בנו ספקות לגבי המחויבות לתהליך, לגבי הרצונות והיכולות שלנו להמשיך ולהתמיד. השאיפה היא לנצל את ההתחלות על מנת ליצור בסיס ויסודות להמשך אך לעיתים ללא משים השיגרה משתלטת וכשאנו שמים לב לכך נגמרה לה כבר השנה...בד"כ לפני שאנו מצליחים לשאול את עצמנו איך להמשיך ולהתמיד אנו מגלים שהתחלנו להשתעמם, לפקפק ביכולת שלנו להצליח ולהתמיד במטרות ששמנו לנו.

חשוב לשים לב- אסור לנו להשוות את התפקוד שלנו ואת יכולת ההתמדה שלנו לאלו של החבר שלנו. אם חברתי ללימודים הצליחה ללמוד ברצף 3 שעות זה לא אומר שזה היעד שלי- יש להציב יעד ריאלי וסובייקטיבי ולשאוף להתמיד ביעדים האישיים שלי. כאשר קובעים את היעדים האישיים יש להציב גבולות ברורים וריאליים התואמים ליכולות האישיות של כל אחד ואחת. הגדרה לא ריאלית של יעדים הנה אחת הגורמים לתחושת ייאוש שגורמת בסופו של דבר לזניחת המטרה.

 

למרות ששיגרה וקשיים בהתמדה הנה מנת חלקם של רובינו. ישנם אנשים המתקשים להתמיד באופן כרוני. ילדים שלא מצליחים להתמיד בלימודים הופכים פעמים רבות למבוגרים שמתקשים להתמיד בעבודה.

פעמים רבות הקושי להתמיד מהווה אינדיקציה לקושי אחר. למשל אצל ילדים ומבוגרים עם קשיי קשב וריכוז נראה כרוניקה של קשיי התמדה מתמשכים, גם בפעילויות שחשובות להם-כגון חוגים, פעילויות חברתיות שונות וכו'.

כאשר אנו רואים ילד עם קושי משמעותי וחריג ביכולת ההתמדה שלו הדבר אמור להדליק נורה אדומה ומומלץ לפנות לייעוץ אצל איש מקצוע.

 

 

(חלקים ממאמר זה נכתבו על בסיס מאמר שפורסם באינטרנט באתר "פשוט יוגה").

דרג את הכתבהדירוג כתבה לעניות דעתי הקובעת/ על התמדה: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
5 מדרגים

עוד בגיליון אלול תשע"ב

עבור לתוכן העמוד