במעגל השנה-פעילויות ונושאים עיוניים

"בתשרי נתן הדקל פרי שחום נחמד

בחשוון ירד יורה ועל גגי רקד

בכסליו נרקיס הופיע

בטבת ברד

ובשבט חמה הפציעה ליום אחד

באדר עלה ניחוח מן הפרדסים

בניסן הונפו בכח כל החרמשים

באייר הכל צמח

בסיוון הבכיר

בתמוז ואב שמחנו אחר קציר

ובבוא אלול אלינו ריח סתיו עלה

והתחלנו את שירנו, מהתחלה... "

 

אלול – תשרי – חשוון

  • ערב התעוררות
  • סיור סליחות: ירושלים (נחלאות, מאה שערים...), צפת, מירון, חברון.
  • ערב "המסע אל עצמי" (ניתן לשלב בסיור הסליחות)
  • הליכה סניפית לסליחות / ארגון מניין סליחות עצמאי
  • סיור ברובע, מנהרות הכותל, גיא בן הינום וכדו'
  • ביקור במכון המקדש – עבודת כוה"ג ביוה"כ
  • בשבת שובה: שיחה סניפית עם רב הסניף
  • יום עיון לצוות ההדרכה / בוגרים / חב"ב 
  • יום / ערב לימוד – חברותות בין שבטים / עם ההורים
  • חלוקת "שנה טובה", הדבקת מדבקות 'סמיילי' על המוצרים במכולת
  • חלוקת תפוח בדבש וכרטיסי ברכה בבתי חולים, בתי אבות, בסיס צבאי וכדו'
  • תליית שלטי "שנה טובה" ברחבי השכונה / היישוב
  • בניית סוכה סניפית, הכנת קישוטי סוכה
  • קישוט סוכה ציבורית בבית הכנסת, בבית אבות...
  • ליל לימוד בהושענא רבא, או הצטרפות מאורגנת של הסניף ללימוד כללי קיים
  • בשמחת תורה: סבב בתי כנסת בעיר, בשכונה, בבית החולים, בבית האבות...
  • שמחת בית השואבה במקום שזקוק לכך
  • י"א חשוון: נסיעה לקבר רחל (ענווה, צניעות, מסירות נפש, חסד, עין טובה, ויתור, נתינה ועוד)
  • ערב חורף
  • יום הזיכרון לנחשון וקסמן: הקרבה, אחדות, אהבת ישראל, משברים, אמונה, קבלת הרעה כקבלת הטובה.

    נושאים עיוניים:
  • תשובה
  • שמחה בחג
  • יחס אומות העולם וישראל (הקרבת 70 הפרים בסוכות)
  • חזרה לשגרה, אחרי החגים ● שמחה ביומיום
  • קידוש החול
  • גשמים: אדמות בעל ושלחין, א"י לעומת מצרים, החקלאי הוא המאמין הגדול.
  • "כשהנשמה מאירה..." הסתכלות חיובית על המציאות

 

כסליו – טבת

  • מסיבת חנוכה: תחנות, חידונים, משימות (הלכות חנוכה, הסטוריה, מהות החג...)
  • פעולה בעיר / בקניון על התיוונות
  • משפט מבוים בין שני שבטים או יותר:האם מדינת ישראל היא מדינה מתיוונת? / מהו היחס הנכון לתרבות המערב וכדו'
  • מסיבת חנוכה בבית אבות או בבית חולים
  • אימוץ מוסד סיעודי ע"י כל הסניף או שבט: כל ערב מגיעה קבוצה להדלקת נרות עם שירים וסופגניות. שמח!
  • הכנת חנוכיות מחומרים ממוחזרים
  • ערב שירי חנוכה
  • חלוקת סופגניות בבסיסי צה"ל
  • סקירה הסטורית מוחשית (כל חדר / קיר תקופה, תמונות, אביזרים וכו'...). המחשת הגבורה במהלך ההיסטוריה
  • הרצאה על קרבות המכבים
  • מסיק זיתים במטע
  • ביקור בבית בד
  • טקס / מסכת / הצגה / סרט לעשרה בטבת
  • הצגה: הקבלה בין תקופות חורבן הבית והשואה ע"י מונולוג של נערה מהחורבן ושל נערה מהשואה לסרוגין
  • סיור ב"יד ושם", לוחמי הגטאות, בית התפוצות, יד לזהבה וכדו'
  • סיור ברובע, במקומות סגורים כמו מכון המקדש, הבית השרוף, הולילנד...
  • שיחה עם ניצול שואה – "אמונה בשואה"
  • תחנות בנושאי חורבן ושואה (הכנסה מוחשית לאווירה והבנת התקופות)
  • ערב – הקראת קטעים, חושך, נרות וכו'

    נושאים עיוניים:
  • מהי גבורה?
  • התייוונות – האם זה קיים היום?
  • מקומו של האדם
  • נס בדרך הטבע ומעל הטבע
  • אור – כל אחד הוא אור קטן...
  • מעטים מול רבים
  • יום הקדיש הכללי
  • חורבן ירושלים
  • תאריכים עבריים ולועזיים (תחילת השנה הלועזית)
  • יהדות מול נצרות

 

שבט – אדר

  • טיול קצר בטבע – לתחילת הפריחה
  • חידון בנושא צמחים
  • סדר ט"ו בשבט
  • עיצובי פירות וירקות (זהירות מ"בל תשחית"...)
  • הכנת פירות או ירקות מעיסות נייר
  • לעשות לחניכים 'שיעור' קצר בסידור פרחים (מה יש?)
  • נטיעות
  • ערב שירי ארץ ישראל
  • ביקור בגבעות + עבודה עם אמא אדמה
  • הכתרת רב (ורבנית) פורים
  • שוק פורים בנושא מסוים, כולל תפאורה
  • מסיבת פורים בבית חולים, בית אבות, מרכז קליטה וכדו'
  • לצאת לרחוב ולעשות ליהודים שמח
  • סעודת פורים לחבריא ב'
  • משלוח מנות כלל-סניפי בשיטת "הגמד והענק"
  • איסוף כסף או מצרכים מחניכים עבור מתנות לאביונים
  • מסיבת ר"ח אדר: תחנות, חידונים, מסכות, הצגות
  • תחפושות שבטיות ותחרות בשוק הפורים
  • עלון פורימי
  • הרקדה
  • הגרלה!
  • הצגת המגילה
  • כל אחד בסניף מקבל תפקיד באירוע גדול ועליו להתכונן לכך (למשל, חתונה מבוימת)

    נושאים עיוניים:
  • הקשר לארץ ישראל
  • פירות הארץ
  • גאולה: "ואתם הרי ישראל ענפיכם תתנו ופריכם תשאו עמי כי קרבו לבא"
  • "כי האדם עץ השדה"
  • נטיעה לדורות: סיפור החרוב...
  • שמחה
  • הסתר פנים במגילה ובכלל...
  • פורים כיפורים
  • נתינה (משלוחי מנות ומתנות לאביונים)
  • פנימיות האדם (נכנס יין יצא סוד)

 

ניסן – אייר

  • הליכה משותפת לברכת האילנות 
  • יום עזרה בניקוי בתים לזקנים
  • ניקוי הסניף
  • אפיית מצות
  • חידון הלכות פסח
  • איסוף מצרכי מזון לקמחא דפסחא
  • ערב עשרת המכות
  • הליכה ליד ושם (בד"כ יש טקס של תנועות הנוער)
  • שיחה מפי ניצול שואה
  • טקס / מסכת ליום השואה
  • טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, או הצטרפות לטקסים ישוביים באופן ייצוגי
  • חלוקת פרחים למשפחות השכולות ביישוב או בשכונה
  • ערב מורשת קרב (חידונים נושאי פרסים, משחק המטמון, כתב חידה וכדו')
  • הליכה סניפית להר הרצל
  • הדלקת נרות נשמה בבית עלמין צבאי
  • ערב שירי יום הזיכרון והקראת סיפורי גבורה
  • הקרנת סרט: מבצע יהונתן, אקסודוס וכו'...
  • נתינת אירוע הסטורי לכל שבט / חניך ועליו יש להכין דף מידע / לוח קיר
  • מסיבת יום העצמאות: סעודת חג, פעילות בנושאים התיישבות, צמיחה, גאולה...
  • שיחה מפי לוחם
  • סיור במוזיאון המחתרות במגרש הרוסים, או בכלא עכו וכדו'
  • מנגל סניפי
  • סיור בגבעת התחמושת, משחק "מלחמה" או סליקים

    נושאים עיוניים:
  • גאולה
  • חירות
  • בחירה חופשית
  • התחדשות - אביב
  • תפקיד עם ישראל מול העולם – גאולת ישראל זו גאולת העולם
  • ענווה – חמץ ומצה
  • יצר הרע – השאור שמחמיץ
  • משברים בראייה לטווח ארוך
  • עשו שונא ליעקב – הסיבה לאנטישמיות
  • משואה לתקומה: מערך המקשר בין ימי השואה, הזיכרון, הצמאות וירושלים
  • אתחלתא דגאולה
  • ערכה של ירושלים: עיר שחוברה לה יחדיו, מרכז העולם, ירושלים-מעלה ומטה
  • הקשר של עם ישראל לארץ ישראל
  • מרד בר כוכבא, גבורה
  • ספירת העומר:בין אדם לחברו, התקדמות ממ"ט שערי טומאה עד למתן תורה
  • ל"ג בעומר: נגלה ונסתר בתורה, פנימיות

 

סיוון – תמוז - אב

  • הליכה לעבודה חקלאית (חג האסיף...)
  • ערב ביכורים: לביים הבאת ביכורים, תחנות על משמעות הביכורים וכו'...
  • לימוד ליל שבועות (שיעורים מפי חבר'ה בוגרים ורבנים, דפי לימוד בחברותות)
  • יום הפעלה על שבועות: מנהגים, מגילה, תורה, ביכורים, בית המקדש...
  • סיור במכון המקדש
  • טיול למדבר – עם ישראל נהיה לעם במדבר
  • הכנת גבינות
  • ערב חלב
  • טיול לילי לחבריא ב' – ימין משה עד הכותל
  • פעילות תחנות ברובע: חידונים, הצגות, הסברים, משחקים וכו' בנושאים:
    הסטוריה, שנאת חינם, הווי החיים במקדש, כיסופים לירושלים במהלך הדורות
    (אפשר ללכת ל'גגות גליציה' – הנק' בה כל הרבעים מתחברים. אפשר להקריא את הקטע של עגנון)
  • פעילות התנדבותית – לפניה הפעלה על משמעות הנתינה.
  • הזמנת אנשים מארגוני חסד שונים שידברו על מקומם וכל שבט בוחר את מקום ההתנדבות.
  • משחק "הגמד והענק": לריבוי האהבה והאחווה בסניף
  • משימת "השתפרות" לכל שבט שצריכה להתבצע במהלך התקופה
  • הליכה לבית התפוצות
  • ליל תשעה באב: לימוד איכה, מדרשי החורבן – ניסיון להרגיש את האבל
  • הליכה לכותל
  • יום זיכרון לגוש קטיף: הרצאה מפי מגורש, ביקור מגורשים, הזמנה לסניף, קיר מיוחד, שיחה,
    פעולה מיוחדת,משימות שבטיות בנושא, תחרות שירים על הנושא, הקמת גל-עד,
    הקרנת קטעים מהגירוש, דיונים בנושא

    נושאים עיוניים:
  • ביכורים: הכרת הטוב
  • מעמד הר סיני – קבלת התורה, כפיה או בחירה?
  • תורת חיים, אמונת חכמים
  • דמויות – לאורם נלך: דוד, רות, בועז...
  • חקלאות והקשר לאדמה, לארץ ישראל
  • אהבת חינם: סובלנות, הבנת וקבלת השוני, לימוד זכות וכו'
  • הבנת חסרון בית המקדש
  • אחריות אישית לבניין ביהמ"ק או אי בנייתו (דור שלא נבנה...)
  • תשעה באב כיום בכייה לדורות
  • חטא המרגלים: מאיסה בארץ חמדה, דיבת הארץ – מכאן והלאה נקבע ט' בטב ליום בכייה לדורות
  • על מה חרבה ירושלים
  • "היו חכמים בוכים ור' עקיבא מצחק" – ראיה לטווח ארוך, גאולה מתוך החורבן
  • קמצא ובר קמצא
  • משמעות הצום – ההשפעה על האדם
  • הגירוש ותוצאותיו: תפילה, ביטחון בה', צדיק ורע לו, אמונה, התחברות לעם, קשיים וצמיחה, מנהיגות וכדו'
עבור לתוכן העמוד