• בשביל הנשמה

תרבות של צניעות: על מוצרים, עטיפות והמשבר הכלכלי

ט"ו תמוז ה'תשע''ג 07:00
תרבות של צניעות: על מוצרים, עטיפות והמשבר הכלכלי

הסתובבתי לאחרונה באיזה סופרמרקט ירושלמי. בידי רשימת קניות קטנה ובלבי תפילה שלא יהיו תורות ארוכים מדי ואוכל לצאת כמה שיותר מהר. הלכתי לפינה של מוצרי החלב לחפש יוגורט. את פניי קיבלו המוני יוגורטים בשלל צורות, צבעים ושמות. קבלתי סחרחורת רק מלהסתכל, וזה עוד לפני הקוטג'... אחרי שלקחתי מה שלקחתי ושילמתי על כל הקנייה, חשבתי קצת על הדבר הזה. על המוצרים ומה שעומד מאחוריהם. בעצם, כמה הבדל כבר קיים בין יוגורט ליוגורט? כולה יוגורט... מה שעושה אותו למה שהוא זאת העטיפה. ומרוב עטיפה כבר לא רואים את היוגורט. מנסים למכור לנו את כל העולם על ידי קנייה של מעדן חלב: מעמד, הצלחה, יופי, שמחה. כל אלה יבואו אם רק נזכה ונקנה לבן, קורנפלקס או ג'ינס. המוצר מסתתר מאחורי ערמות של תדמית, ואנחנו – כמובן חפצים בתדמית הזאת, ומי האיש החפץ בתדמית, אוהב תמיד להיראות טוב. טיב המוצר כבר לא תמיד משנה. לפֵרות וירקות מוזרקים הורמונים, מים וכימיקלים וכל מה שיגרום למוצר להיראות מפתה ונחמד למראה. הטעם? את מי זה מעניין, העיקר שזה נראה טוב!

האם אנחנו יכולים עדיין לעשות קנייה לא משוחדת? האם אנחנו קונים את מה שאנחנו צריכים או את מה שאומרים לנו שאנחנו צריכים? תרבות הצריכה שנושבת אלינו ממערב הופכת את הקניות והצרכנות לערך ולבילוי. המשבר הכלכלי שפוגע כיום בכל מדינות העולם מקורו בצריכת יתר של אזרחי מדינות המערב, ובעיקר אמריקה. אנשים קנו הרבה מעבר ליכולתם, לקחו הלוואות, שעבדו את ביתם – וכשערך הבית ירד, נותרו חסרי כל. כך שצרכנות מופרזת לא רק מגונה מבחינה מוסרית, אלא גם מסוכנת מבחינה כלכלית! אז כדאי לחשוב קצת לפני הביקור הבא בסופר או בקניון, קודם כל כי לא צריך את כל מה שאומרים לנו שצריך. וחוץ מזה גם מה שצריך דורש הרבה זהירות, כי גם לוקשים מוכרים היום באריזות מפתות מאוד...

 

שאלה:

מנו שלושה מוצרים שיש לכם ואתם באמת זקוקים להם ושלושה מוצרים שיש לכם ואינכם זקוקים להם...

 

דרג את הכתבהדירוג כתבה תרבות של צניעות: על מוצרים, עטיפות והמשבר הכלכלי: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
6 מדרגים

עוד באותו נושא

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד