רעיון מפרשת פנחס

ט"ז תמוז ה'תשע''ו 08:30

בפרשתנו משה עומד לפני סיום תפקידו כמנהיג עם ישראל.

משה הרועה הנאמן והמסור בדאגתו לכלל ישראל מבקש מה' למנות איש שינהיג את עם ישראל אחרי מותו:

" יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה.

אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה".

 

לכאורה אין מתאים להנהגה יותר מפנחס בן אלעזר שהתגלו בו תכונות של אחריות ומסירות נפש לעם ישראל,

כאשר הוא הורג את נשיא שבט שמעון והאישה המדינית, וכמו שנכתב בסוף פרשת בלק.

זאת ועוד, בתחילת פרשתנו אנחנו לומדים על גודל מעשהו של פנחס בעיני  הקב''ה:

"פנחס בן אלעזר...השיב את חמתי מעל בני ישראל...ולא כיליתי את בני ישראל בקנאתי...ויכפר על בני ישראל''.

פנחס מקבל שכר גדול על  מעשהו: "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם...והָיְיתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם".

אף על פי כן הקב''ה לא בוחר בפנחס כמנהיג האומה אחרי משה אלא מצוה את משה לסמוך את יהושע:

" וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו",

ונשאלת השאלה מדוע לא נבחר פנחס להיות מנהיג האומה?

 

הקב''ה שהוא ''א-לוהי הרוחות'' בוחר ביהושע כמנהיג האומה, כי יש בו את התכונה של "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ".

רש''י מפרש שליהושע יש את התכונה "שיודע להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד".

על תכונה זו כותב בעל משאת המלך: "שיש בו מדעת כל רוח ורוח של כל אחד ואחד".

כלומר המנהיג הוא אישיות כללית שכולל את כל הדעות בעם ישראל,

וכמו שאומר הרמב''ם  בפרק ג' מהלכות מלכים על המלך בישראל: "שלבו הוא לב כל קהל ישראל".

מי שכולל את הדעות של כלל ישראל, יכול להנהיג את עם ישראל בדרך שתתקבל על דעתם , ולאחד אותם.

לאור האמור לעיל יש לומר שפנחס חסר את התכונה של ''איש אשר רוח בו''.

 

פנחס לא נבחר להיות מנהיג בגלל קנאותו.

קנאותו של פנחס הצילה את עם ישראל אך היא מעשה חד פעמי,ואיננה יכולה להיות הנהגה קבועה.

מעשה הקנאות של פנחס הקים עליו אויבים ולכן הוא נדרש לברכת ה' של

''הנני נותן לו את בריתי שלום'' ,

שנועדה להגן עליו מפני המתנגדים לו משבטו של זמרי או כפי שכתוב בדעת זקנים בעלי התוספות: "ואם ישנאוהו ישראל לא יחוש''.

פנחס איננו איש שיודע להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד.

על קנאותו של פנחס אנחנו למדים בספר מלכים. לדעת חז''ל פנחס הוא אליהו, רוחו של פנחס מפעמת אצל אליהו.

במלכים א' יט מסופר על אליהו שהנהגתו עם עם ישראל היא בדרך של קנאות.

הוא אומר לה': "קַנֹּא קִנֵּאתִי לה' אֱ-לֹהֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי וַיְבַקְשׁוּ אֶת נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ".

הקב''ה מוכיח את אליהו על קנאותו וכמו שכתוב בבפרקי דרבי אליעזר פרק כ''ח:

"נגלה לו הקב"ה אמר לו מה לך פה אליהו? קנא קנאתי . אמר לו לעולם אתה מקנא ! קנאת בשטים על גלוי עריות שנאמר  פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן וכאן קנאת".

 

הקב''ה שולל את קנאותו של אליהו :

"וַיֹּאמֶר צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי ה' וְהִנֵּה ה' עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה' לֹא בָרוּחַ ה' וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ ה'.

וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ ה' וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה".

הקב''ה מלמד את אליהו שקנאות איננה הדרך לתיקון עם ישראל.

תיקונו של עם ישראל היא בתהליך של תיקון הדרגתי ,לא ברוח, לא ברעש, לא באש, אלא בקול דממה דקה,

וכדברי המלבי''ם למלכים שם:"כי ה' ישלח את נביאיו שיבואו אליהם בקול דממה, וימשכו את העם בעבותות אהבה ובדברים רכים".

 

כדי למשוך את עם ישראל "בעבותות של אהבה" אליהו צריך להביט בצד הסגולי של עם ישראל שברית המילה מגלה אותו,

וכמו שאומר המדרש שם: "חייך [=אליהו] שאין עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך.

מכאן התקינו חכמים לעשות כסא אחד מכובד למלאך הברית, שנקרא אליהו ז"ל מלאך הברית''...

 

יהי רצון שנזכה ללכת בדרך ה' ב''קול דממה דקה'',

להיות פועלים עם א-ל ולקרב את ישראל לאבינו שבשמים בעבותות של אהבה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה רעיון מפרשת פנחס: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
2 מדרגים

רעיונות נוספים לפרשות השבוע

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד