כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים

חוזק מנהיגנו

כ"א אב ה'תשע''ז 07:00
חוזק מנהיגנו (הגדל)

א. בזמן האחרון נשמעות תלונות רבות כלפי מנהיגי עמנו שאינם עומדים בציפיות שציפינו להם, עונש מוות למחבלים, פרשיית המגנומטרים, פרשיית המאבטח בירדן, פרשיית אלאור אזריה, הן רק חלק מהדוגמאות הרבות בהן כולנו מתמלאים אכזבה ממנהיגינו, ברוב הפעמים אנו תולים את האשמה בהם, בחולשתם מול הערבים, בכניעתם כנגד ארה"ב ובחוסר ההכרה הלאומית שלהם.
ברצוני להציב כאן נקודת מבט שונה מעט מההסתכלות הפשוטה.

 

ב. הגמרא במסכת בבא-קמא מביאה בדרך אגב מימרא בנושא של מנהיגי האומה: "כדדרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא כד רגיז רועה על ענא עביד לנגדא סמותא" [=דרש ההוא גלילי לפני רב חסדא, כאשר רוגז הרועה על הצאן מעוור הוא את העז המשכוכית המובילה את העדר], ומבאר רש"י (ד"ה עביד) כך כשהמקום [=הקב"ה] נפרע משונאי ישראל [בלשון סגי נהור] ממנה להן פרנסים שאינן מהוגנין".
מדברי הגמרא יוצא שחולשת מנהיגינו תלויה בנו, בכמות הדלה של תורתנו, בחוסר הוודאות שלנו ובחולשת אמונתנו. ברור שיש כאן מימד פוליטי נטו – כאשר העם חזק ברוחו ובדעתו הוא בוחר מנהיגים לרוחו ומאמץ את רוחם וכוחם, אך מדברי הגמרא נראה שיש כאן מימד נוסף, כאשר איננו עושים רצונו של מקום, אף אם נהיה איתנים בדעותינו וברוחנו אך לא נעשה רצונו של מקום – 'נזכה' למנהיג חלש.
עפ"י דרכם של המהר"ל ומרן הרב זצ"ל למצוא בכל חטא ועונש את המשותף ביניהם, חשבתי לומר שאין זה 'סתם' בשל חטאינו, אלא כאשר אלו חטאים כלליים שעליהם נאמר 'כד רגיז רועה על ענא' –על הצאן בכללותו, אז בנקודת החטא מגיע העונש. המשימה הגדולה של דורנו שאנו שואפים אליה היא תחיית הקודש והתפשטותו אל תוך מרחבי החיים (עיין לדוגמא אורות הראי"ה עמ' מ"ט) וכאשר אנו מאחרים בכך, אנו מקבלים מנהיגים כפופי קומה, חסרי זהות לאומית ויהודית.

בתקופת גוש אמונים היו שטענו שההתנחלויות ותנועת גוש אמונים נוגדים את העם והדמוקרטיה, על כך הגיב רבנו הרצי"ה זצ"ל (להלכות ציבור עמ' רנ"א) "נוציא את הטעות הזו: גוש אמונים הוא לא נגד הממשלה, כולו חיובי, חיוב שבחיוב, הגדלת החיוב זה היסוד. צריך הרבה לשנן זאת ולהרבות (-לטהר) ולרומם את האווירה...התנחלויות זה פרט! קודם רוממות העם, קוממות העם...".
תפקידנו הוא לבנות אנשי רוח גדולים בתורה וביראה, ענקי אמונה ומגדלי אור בחשכת התרבות, רק כך נרומם את דורנו.
על פי יסוד זה ניתן להסברי את התופעה כיצד לפני הבחירות תמיד נשמעות אמירו ציוניות ואידיאליות, בשני אופנים:

1. העניין תלוי ברוממות העם כמו שהסברנו,ובתקופת הבחירות כל הציבור מתרומם מעל חיי היום-יום המונוטונים לטובת האידיאלים העליונים, וממילא כיוון שהעם מתרומם, ישר מתרוממים איתו כל מנהיגי הציבור.

2. באשר המנהיג עומד לבחירות הוא מופיע בתור אישיות פרטית על כל השקפותיה ודעותיה, אך כאשר נכנס הוא לתפקידו בשם הציבור, מקבל הוא במידת מה את רוחו של הציבור.

 

ג. כמובן אין בדברים אלו כדי לפטור את המנהיגים מאחריות, יתכנו שני גורמים לאותו מעשה אשר שניהם בעלי אחריות גמורה עליו ואין אחד גורע מהשני כלום( עיין לדוגמא עין איה ברכות ב' פ"ו אות ל"ד).

 נתחזק כולנו בעבודת ד', בלימוד התורה המעשית האמונית לעשות רצונו בלב שלם ונזכה כולנו ל"אור חדש על ציון תאיר" במהרה בימינו אמן.

דרג את הכתבהדירוג כתבה חוזק מנהיגנו: 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
6 מדרגים

התפרסמו לאחרונה במדור

עבור לתוכן העמוד