חופש, יש חיה כזאת?

י"ב תמוז ה'תשע''ד 07:00

הלכה-  תפילה במניין

מה החשיבות של תפילה במניין?

תיקנו חכמים לגברים להתפלל במניין ובבית הכנסת. ואמרו חכמים

שהשכינה שורה במקום שיש עשרה מישראל שעוסקים בדברים שבקדושה ,

שנאמר: "אֱלִֹקִים נִָצָּב בעדת א-ל", ועשרה מישראל הם עדה.

אמנם גם כאשר אחד מישראל מתפלל או לומד השכינה שורה עמו, אלא שיש בזה מדרגות ,

והמדרגה הגבוהה היא כאשר עשרה מישראל עוסקים בדבר שבקדושה, שאז הקדושה מתגלה יותר בעולם.

על פי זה תיקנו חכמים שכל הדברים שבקדושה יאמרו רק במניין של עשרה. בין הדברים שבקדושה: חזרת הש"ץ, ברכת כהנים ,ברכו, קדיש וקריאת התורה .

עוד אמרו חכמים על המתפלל במניין שתפילתו נשמעת, ואפילו אם לא כיוון כל כך בתפילתו, כיוון שהתפלל בציבור, תפילתו נשמעת.

נמצא אפוא שיש שתי מעלות במניין: האחת – שהשכינה שורה עמו ,ובזכותו התפילה מתקבלת ;

השנייה – שבמניין אפשר לומר את כל אותם דברים שבקדושה שתיקנו חכמים לומר במניין .

(מתוך ‘פניני הלכה', תפילה ב, א)

 


 

דברים שבלב- חופש, יש חיה כזאת?

אם היו נותנים לך אפשרות לקבל 100 במבחן בלי ללמוד בכלל, האם היית לומד בכל זאת?

אם הייתה באה פיה קסומה ובהינף שרביט נותנת לך כישרון ויכולת פנטסטית לנגן בגיטרה – היית מסכימה? רובנו היינו מהנהנים בראש בחיוב ובהתלהבות.

מה אנחנו צריכים את כל הטרחה של הלימוד? יש מטרה שאנחנו רוצים להשיג, והיא זו שחשובה.

הגאון מווילנה מלמד אותנו דבר מעניין מאוד. בזכות מדרגתו הרוחנית הגבוהה הציעו לו משמים שיהיה לו איזה 'מגיד', מלאך רוחני שילמד אותו תורה.

הגאון עשה את הבלתי מובן: הוא אמר "לא!" להצעה האלוקית.

כששאלו אותו תלמידיו הנדהמים לפשר מעשהו, הוא הסביר: שווה בעיניי לימוד והבנה בתורת ה' שמגיעים על ידי עמל יותר מכל ההשגות הרוחניות שמגיעות מלמעלה ללא עמל.

אתם חושבים שהשגת המטרה היא הדבר הכי חשוב, אבל זה ממש לא נכון. המטרה היא לא הכי חשובה.

אם המטרה היא לדעת כל מה שכתוב בתורה כשולה – אף פעם לא נגיע לכך בשלמות. זו מטרה אינסופית. אפשר להגיע לתסכול ולמרמור.

אין לדבר סוף. התורה מחנכת אותנו לדבר אחר לגמרי. "אָדָם לְעָמָל יוּלָּד". אדם נולד כדי לעמול ולהתקדם. לשאוף תמיד קדימה.

העלייה האינסופית בסולם היא האידאל. לא ההגעה לפסגת הסולם.

העמל יוצר בנו תשוקה אינסופית לקב"ה. בונה בנו געגוע. כמו זוג אוהבים שאף פעם לא מתרגלים אחד לשני, אלא תמיד משקיעים באהבתם.

ההשקעה בבן הזוג בונה בתוך הנפש געגוע אליו. ממלאת את הנפש בשמחה ומעצימה את האהבה לבן הזוג.

אותו דבר לגבי עמל בעבודת ה'. כשאני עובד את ה', כשאני משקיע את זמני בקיום עול תורה ומצוות אני מתמלא בתשוקה להידבק בקב"ה.

ברצון להרגיש את נועם ה' ואת טובו. אם אני אקבל את ההשגות הרוחניות מלמעלה בחופשיות ללא כל עמל – הטעם יהיה חסר.

מי שחי בחופש ללא כל התקדמות וללא מאמץ כלל אינו מרגיש טעם ומתיקות. טעם החיים הוא העשייה וההתקדמות המתמדת.

אין שום זמן שאפשר להיות בחופש ללא כל עשייה. צריך תמיד להיות עסוק במשהו. פשוט בשביל לחיות.

 


 

לשמור על התורה שו"ת באמונה

בשביל מה חז"ל הוסיפו לנו כל כך הרבה איסורים וגזרות?

נפתח בסיפור. בעבר היה הנר כלי חרס, שבתוכו מילאו שמן, ובקצה שלו

הייתה פתילה דולקת. התורה אוסרת להטות את הכלי בשבת כדי שהשמן יתקרב יותר לפתילה, כי זה נחשב מלאכת ‘מבעיר'.

חז"ל הוסיפו וגזרו שאסור גם לקרוא בחושך בעזרת נר כזה, מחשש שהאדם יטה ויעבור על איסור מהתורה .

הגמרא מספרת על אחד מגדולי התנאים, שהיה גם כהן גדול, שחשב שהוא לא זקוק לגזרה הזו: "אמר ר' ישמעאל בן אלישע, אני אקרא ולא אטה.

פעם אחת קרא וביקש להטות. אמר: כמה גדולים דברי חכמים."

חז"ל לא רצו סתם למרר לנו את החיים .הם דאגו שנוכל לשמור על מצוות התורה כמו שצריך. הם הכירו את החולשות שלנו, וידעו שצריך לקחת צעד אחד אחורה כדי לא להסתכן.

המהר"ל בספרו ‘באר הגולה' מסביר שגם את הגוף שלנו ה' ברא עם ‘שומרים' לחלק מהאיברים, כמו עפעפיים לעיניים ,וגולגולת מסביב למוח.

ליד מקומות מסוכנים, אנשים בעלי אחריות מציבים גדר במרחק מה. במפעל לחומרים דליקים אסור לעשן בכל המתחם .

התורה אינה פחות חשובה, ואין סיבה שלא נשמור גם אצלה על כללי בטיחות. חז"ל עשו לנו את העבודה, אז בואו נוקיר להם טובה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה חופש, יש חיה כזאת?: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד