שנה בשביל הנשמה

כ"ח סיון ה'תשע''ד 07:00

הלכה- איך מתייחסים לפֵּירות בשנת השמיטה?

שאלה: שמעתי שבשנת השמיטה הפֵּירות הם קדושים. מה זה אומר מבחינת היחס לפֵּירות האלה, האם יש דברים שאסור לעשות בהם?

תשובה: לפני שנלמד מהן הדרכים שבהן עלינו לנהוג בפֵירות שביעית, חשוב שנזכור במהלך כל השנה שזכות גדולה יש לנו שאנו זוכים לאכול את פֵּירות ארץ ישראל הקדושים בקדושת שביעית.

בקדושה זו יש חובה, הדורשת מאתנו, כפי שנראה, לנהוג בפֵירות אלה בזהירות ובתשומת לב, אך גם, ובעיקר - זכות גדולה.

בשנת השמיטה כולנו אורחים בארצו של ה' יתברך, ואנו טועמים משפע טובו וברכתו. חכמינו מלמדים בגמרא שיש איסור להפסיד פֵּירות שביעית.

כך דרשו מהפסוקים: "לאכלה – ולא להפסד". מותר לאכול את הפֵּירות, אך אסור להפסיד אותם. מחר נראה מה נכלל בכלל זה.

 


 

דברים שבלב- שנה בשביל הנשמה

השיעור לאנשי עסקים במגדלי עזריאלי ביום שלישי בערב הוא השיעור החביב על הרב נעם. הוא מגיע במיוחד מהשומרון, עולה במעלית לקומה ה-31 ונכנס לחדר הממוזג.

שם ממתינים לו חמישה עשר אנשי עסקים בכירים, ממתינים לשמוע את השיעור שעליו עמל בליל אמש. השיעור השבועי יעסוק בנושא השמיטה.

הרב נעם התלבט מאוד על מה כדאי לדבר עם אנשים שתחומי החקלאות לא מעסיקים אותם, ואיך לעשות זאת בצורה שתהיה רלוונטית ומעניינת גם עבורם.

את השיעור פתח הרב נעם בשאלה: "מהי השבת עבורכם?".

לאחר כמה רגעים של מבוכה, פתח ניר, שהיה מנכ"ל אחת החברות המצליחות במרכז הארץ, ואמר: "האמת, בלי שבת אני מרגיש לפעמים שאני מואס בחומרנות.

אני חוזר לפעמים מהעבודה בערב, ובארוחה אומר לאשתי: הכל רק כסף וכסף. בלי שום רוח. בלי נשמה. האווירה הזאת ממש חונקת.

שלא תבינו לא נכון, אני מאד אוהב את העבודה ומודה לה' עליה. אין תלונות. אבל לפעמים הרדיפה הזאת אחרי הכסף גורמת לך להרגיש ממש רע.

בשבת יש לי זמן למשפחה. יש לי זמן ללמוד קצת מעבר לשיעור של שעה פעם בשבוע. אני מרגיש שהנשמה שלי מקבלת את מה שהיא צריכה. זאת שבת בשבילי".

לאחר שסיים ניר את דבריו השתררה לרגע דממה, והרב נעם פתח בדבריו: "אני מסכים עם מה שניר אמר לחלוטין. אבל כל זה נכון לגבי כל אחד כיחיד.

שבת מסייעת לכל אחד להתנער מעיסוקיו הארציים ולהתרומם קצת 'מעל הקרקע'.

אבל איך אפשר לתת חוויה דומה לעם שלם? איך מצליחים להכניס אווירה של שבת גם לעולם העסקים הציבורי עצמו, ולא רק לחיי הפרט של כל אחד מאתנו? כאן בדיוק נכנסת שנת השמיטה לתפקידה.

פעמיים בתורה השמיטה נקראת 'שבת'. הדמיון לשבת, על פי דברי הרב קוק, הוא שאת אותה פעולה שהשבת פועלת בבניין הנפש של היחיד והמשפחה, בונה השמיטה במרחב הציבורי הלאומי.

זוהי משימה שקשורה לתפקידם הייחודי של ישראל – לחיות חיי קדושה בעולם הזה ולא להיסחף אחרי הזרם החומרני.

דמיינו חברה שלמה שמפסיקה לשנה אחת את העולם העסקי התחרותי ומפנה זמן 'להרים את הראש מעל המים', להשתחרר ממתח השוק הכלכלי-העסקי, לתת לנשמה את החלק שהיא כל כך משתוקקת אליו.

אמנם שנה כזאת לא נראית כיום כדבר אפשרי, אך לשם בדיוק אנו צריכים לשאוף. זוהי השמיטה במובנה הפנימי".                

מקורות: ויקרא כה, ב–ד; הרב קוק, הקדמה לשבת הארץ

 


 

יש לך מושג- שלושה פתרונות נוספים לשנת השמיטה

גידולי שישית: ירקות ופֵירות שגדלו בשנה שלפני שנת השמיטה – השנה השישית, ולכן אינם נחשבים כגידולי שביעית. בגידולים אלו אין קדושת שביעית,

ולכן אין נוהגות בהם הלכות מיוחדות.

מצע מנותק: גידול פֵּירות וירקות על גבי מצע מלאכותי (כגון יריעת פלסטיק) המפריד בין הגידול לקרקע, בתוך חממות. גידולים אלה אינם נחשבים כגידולי אדמת ארץ

ישראל (לפי דעת רוב הפוסקים), כיוון שהם מנותקים מן הקרקע, ולכן אין בהם קדושת שביעית.

גידולי נכרים: ירקות ופֵירות הגדלים באדמה של גוים בארץ ישראל או בחו"ל. מצוות השמיטה קיימת אך ורק על אדמת ארץ ישראל השייכת ליהודי, ולכן אין בגידולי

נכרים איסור או הלכה השייכת לשמיטה, וכל שכן בגידולי חו"ל. לצערנו, לפעמים בגלל הרצון להימנע מקניית פֵּירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית, הדורשים

התייחסות מיוחדת וזהירה יותר, מוותרים על קנייתם וקונים פֵּירות וירקות מגידולים הפטורים מהשמיטה, ואפילו מחקלאים גויים. לכן נזכור ונזכיר לאחרים שזו

זכות גדולה לאכול פֵּירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית, וזו גם זכות גדולה לתמוך בחקלאים יהודים בשנת השמיטה.

דרג את הכתבהדירוג כתבה שנה בשביל הנשמה: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים

עוד בלימוד 'חופשי בארצנו'

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד