פרשת וירא: אברהם וסדום

ט"ז חשון ה'תשע''ז 16:00

מעניין מאוד שבפרשה שלנו מוצגות שתי השקפות עולם המנוגדות זו לזו לחלוטין,

מצד אחד אברהם אבינו שנקרא איש החסד וכל אישיותו מתבטאת בחסד, עד כדי כך שבגיל 99 ביום השלישי מהברית מילה שלו (שזה היום הכי כואב) הוא יושב בפתח האוהל כחום היום (חז"ל אומרים שהקב"ה הוציא חמה מנרתיקה, דהיינו: גרם לכך שהשמש תעשה חום גדול מאוד בארץ כדי שאברהם לא יצא ובכל זאת הוא יצא), והישיבה הזאת הייתה כדי לחפש אורחים ולקיים מצוות הכנסת אורחים,

מהצד השני אנשי סדום שהיו רעים כלפי זרים וחטאים בין אדם למקום מאוד, ידועים הסיפורים שחז"ל מספרים על כך שאנשי סדום היו הורגים באכזריות מכניסי אורחים ואת האורחים שלהם.

מה הסיבה להבדלים גדולים כל כך בין אברהם לאנשי סדום?

ניתן להסביר זאת על פי סיפור עם בדוואי ששמעתי פעם-

"פעם הסתובב לו בדוואי על גמל ברחבי הארץ, לפתע הוא ראה שני איכרים רבים ביניהם, הלך אליהם הבדוואי ושאל אותם על מה הם רבים, הם אמרו לו שהם מוכנים לספר לו בתנאי שיקבל על עצמו לשפוט אותם, הסכים הבדוואי והם סיפרו לו כך:

'שכנים אנחנו, ישנם אבנים שמסמנות את הגבול בין שדותנו, אתמול הזיז שכני חלק מן האבנים, בכך גזל חלק מהשדה שלי', ענה השכן: 'מה פתאום? הרי חלק זה היה שייך לי מאבותי מאז ומעולם', וכך נמשך לו הריב עוד זמן רב, בינתיים חשב הבדוואי על רעיון נהדר, הוא פנה לאיכרים ואמר-

שניכם רבים על האדמה, אני מציע שאדבר איתה ואשאל אותה מה דעתה בעניין, הבדוואי היטה אוזנו לאדמה והחל מדבר עימה לתדהמתם של האיכרים, לפתע התחיל לצחוק, שאלו אותו האיכרים למה אתה צוחק? ענה להם- האדמה צחקה עליכם, שאלו אותו האיכרים- מדוע צחקה האדמה, והוא ענה- היא אמרה לי להגיד לכם כי איננה שייכת לכם אלא אתם שייכים לה שכן בבו היום ישובו אליה, לכן הם צריכים לחדול מן המריבה ולחפש אחר האהבה".

המשנה במסכת אבות פרק ה' משנה י'- אומרת שמי שתפיסת עולמו אומרת- "שלי שלי ושלך שלך- זוהי מידה בינונית ויש אומרים- מידת סדום", דהיינו: אם אדם אומר שהוא לא מוכן לתת או לקבל מהשני זו בעצם מידת סדום, למה?

ההסבר הוא פשוט- מי שלא אכפת לו מהאחר עלול להרוס את העולם משתי סיבות-

א.זה כמו שתפרוץ אש אצל השכן שלי ואני יגיד שזה לא מעניין אותי מה קורה אצל השני, הרי באיזה שהוא שלב האש עלולה להגיע גם אלי, ככה גם במובן שלנו אם אני לא מוכן לעזור לחבר שלי כשיש לי יכולת או בדברים שאני טוב בהם, כך גם האחר לא יעזור לי כשאצטרך או במה שאני פחות מצליח, כמו שאומר הפסוק במשלי- "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם".

ב. יש לנו מטרה גדולה והיא תיקון העולם וכמו שבעבודת צוות כל אחד מביא את הכישורים שלו לידי ביטוי ורק שילוב של יכולות וכישרונות מצליחים להצמיח משהו גדול, כך גם במטרה הגדולה שלנו כעם ישראל ששואף להגשים את האידיאל הגדול של תיקון עולם במלכות ש-די.

יהי רצון שנזכה להיות מהחסידים שאומרים "שלי שלך ושלך שלך".

 

שבת שלום!

אתר נגיש
עבור לתוכן העמוד