כניסה לרשומים

   :
 
להרשמה  |  שכחתי סיסמא
שמיים
כתוב כתבה
מגזין שמים
שלום ואחדות?
כותב עבר   כתב בכיר צעיר
אקטואליה; ארץ ישראל; חברתי; יהדות; פנאי ותרבות;
שלום ואחדות?
חיים רוזנראוך

בשנת תרע"ד, לפני 100 שנה בערך- האדמו"ר הראשון בחסידות דרוהוביטש חיים מאיר יחיאל שפירא כתב את ספרו: "השלום והאחדות".  הספר יצא לאור בלב המחלוקת בין הציונים לבין האנטי- ציוניים. בארץ ישראל- מלחמת השפות, ובעולם - לאחר הקונגרס הציוני העשירי, בו דנו בנושאי תרבות - דבר שגרם לכעס מצד הצירים הדתיים, המתיחות בין הציונים החילונים לדתיים בכללם גברה. כשמו, הספר עוסק בשלום ובאחדות בין היהודים. הספר מקבץ דברי חכמים וגדולי ישראל מתקופת התנאים עד האחרונים, וקורא תיגר על המתיחות בין שומרי התורה לבין אלה ש"בשם ישראל יכונו ורוצים בהרמת קרן האומה הישראלית, אך נבוכים ומגששים באפילה כי סגר עליהם המדבר" כלשון המחבר. אולם, ברבות השנים הספר נעלם מהמדפים ויותר לא הוצא מחדש. מדוע? "מכיוון שעם השנים חלק מחסידי רוז'ין שבא"י התגוררו בירושלים, והקנאים שבחסידים השפיעו על חסידי ירושלים- והספר לא התקבל" מסביר חיים רוזנראוך (28), מורה במקצועו, אולם, הקנאות הייתה רק אצל חסידי רוז'ין שגרו בירושלים רבתי, חיים אומר "אצל חסידי בית רוז'ין שגרו בתל אביב, חיפה וכל חלקי הארץ -המסורת הרוז'ינאית נשארה כמו שהייתה והספר היה תדיר על שולחנם וכך גם רבותינו זכרונם לברכה- הם לא היו ולא סבלו את דרך זו ולא הושפעו מהרחוב הם לא התביישו ולא פחדו לומר את האמת שלהם"  


חיים ממשיך ואומר ש"הספר לא התקבל לצערי בציבור החרדי והיה להם קשה להסביר את מהות הספר לחרדים, שלא מבינים את מהותה של חסידות רוז'ין", אי לכך, חיים הקים את "מכון מורשת ישראל", "המכון לקח על עצמו להאדיר ולהוציא מחדש לאור ספרי בית רוז'ין, שעם השנים אזלו הספרים מהחנויות", הוא אומר. "ההתקצנות נמשכה מכיוון שלחסידי רוז'ין לא הייתה מסגרת טובה יותר מהחינוך החרדי, והמלמדים כמובן השפיעו על הדור הבא" .הוא אומר, חיים מציין ש"גם בציבור הדתי, ראשי ישיבות היום- למדו בבחרותם בישיבות חרדיות, לא היו מספיק ישיבות ציוניות ברמה גבוהה למעט מרכז הרב" הוא אומר. "מכון מורשת ישראל" נוסד בשנת תשע"ג, ועד מהרה הוציא את "השלום והאחדות" מחדש, יחד עם -"נתיבות שלום"- שכתב האדמו"ר השני מדרוהוביטש. המכון הוציא גם את "המסע לקברי רבוה"ק לבית רוז'ין" בהדפסה שנייה, "על האמת והשקר" לרבי מנחם נחום מאיצקאן-שטפנשט. הוא עתיד להוציא ספרים נוספים של הרבי מאיצקאן- שהיה ציוני נלהב וחיים אף מספר שתמונתו של הרצל הייתה בחדרו.


מטרת המכון העיקרית היא קירוב הציבור הדתי - לאומי לחסידות בכלל ולחסידות רוז'ין בפרט. חיים אומר שלחסידות נוצר דימוי חרדי דווקא, "היום כשחושבים על חסיד, ישר עולה בראש הסתגרות וריחוק", הוא אומר, "חסידות רוז'ין משקפת את הגישה הדתית- לאומית, ומתאימה מאוד לציבור, האדמו"רים תמכו בעלייה גם באמצעות המזרחי, וחלקם אף תמכו במפורש ברעיון הציוני". חיים מוסיף כי "רוז'ין היא חסידות ארץ - ישראלית מובהקת, גם מי שנכנס לאגודת ישראל- שמר על דרכו, זאת כדי לא להימשך לקיצוניות", חיים מספר ש"רבי מרדכי פרידמן מסדיגורה נקרא פעם יחד עם דודו רבי אברהם יעקב פרידמן מסדיגורה לבוא לפני רבי ישראל פרידמן מטשורטקוב. כשבאו, ביקש מהם שיכנסו לפעילות ב'אגודת ישראל' באומרו שכל מטרת "אגודת ישראל" היא למען ארץ ישראל ,וכדי שישפיעו ויישנו לאט- לאט את הגישה". חיים מוסיף גם ש"אחד מהמפורסמים מחסידות רוז'ין שלא נכנס לאגודת ישראל הוא רבי ישראל מהוסיאטין – בגלל כמה דעות של אדמו"רים ורבנים נגד ארץ ישראל".


אך האם יש תקווה בימינו לדרך רוז'ין? חיים אומר שהבעיה בחינוך החרדי היא הקיבעון וההסתגרות - "חלק מהחרדים של ימינו סוטים מהדרך המוכתבת להם, אם היו מוספים מקצועות חול ואופציות נוספות להמשך החיים במערכת החינוך החרדית - הם היו נשארים בדרך", הוא אומר.  "צריך לתת אופציה למי שרוצה אותה". דרך החינוך הרוז'ינאית שונה לחלוטין, הוא מציין, "הדרך של רוז'ין שונה לחלוטין, הרי הם ניסו להנהיג את ה"חדר המתוקן" - עם לימודי החול"


למתכחשים חיים אומר ש"דעותיהם של האדמו"רים מרוז'ין כתובים ומפורשים, אי אפשר לערער את דרכה והשקפתה של רוז'ין"


חיים גם פתח פורום אינטרנטי לחסידי רוז'ין ,"רואים שם את האיחוד בין כלל חסידי ואוהדי בית רוז'ין" הוא אומר.


אתה רואה תקווה לשינוי התדמית?


"התדמית תשתנה ברגע שציבור ייפתח לציבור וכל אחד יילך לקראת השני, כך נשארים לנו רק השלום והאחדות".


כא תמוז התשע"ו 00:00   |  צפיות (898) |  תגובות (0) |  
דירוגדירוג כתבה שלום ואחדות?: 0: כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (ללא מדרגים)
 
|  הוספת תגובה
עבור לתוכן העמוד