שו"ת הנהגה

כאן תוכלו למצוא תשובות לשאלות שלכם
בנושאים מגוונים הקשורים להדרכה ועשייה בתנועה

שאלה:
למה מדריכה / גרעינסטית שהיא בעצם מתנדבת, צריכה לשלם על הסמינריון?

תשובה:
תנועת אריאל עומדת ונשענת על בני הנוער, שהם אלו שמנהיגים בפועל את התנועה.
בגלל שהתפקיד שלהם כל כך גדול ומשמעותי – חייבים לעבור לקראתו הכשרה רצינית ומקצועית. בסופו של דבר על הכתפים של הגרעינים עומד כל תחום העשיה בתנועה ובידים של המדריכות מופקדות נפשות של חניכות!
בכל מקום שאדם מתנדב ופועל בו נדרש ממנו להשקיע מזמנו מכוחותיו וגם מכספו למען המטרה שהוא מאמין בה ובוחר לעשות בה.
תחשבו על החלוצים הראשונים שישבו את הארץ, את יהודה ושומרון, או אנשי החוות של ימנו, או מי שמתנדב למד"א ונדרש לעבור קורס מקצועי בתשלום מלא עבור התנדבותו.

מנסיוננו, וכך יעידו מאות אלפי בוגרי תנועות הנוער – מנהיגה (מדריכה /גרעינסטית) בתנועה נתרמת ומקבלת משנות העשיה שלה לא פחות ולפעמים הרבה יותר ממה שהיא קיבלה בתור חניכה, וממה שהיא בעצמה נתנה ותרמה.

שאלה:
אבל למה המחיר כל כך יקר?

תשובה:

א. הערך החינוכי והתרומה לבניין האישיות של סמינריון ההנהגה, שמכין אתכן לקראת שנה של עשיה משמעותית, אולי מהחויות הכי משמעותיות והכי משפיעות שיהיו לכן בשנות הנערות – הוא כל כך גדול, וכל השקעה בו כדאית!

ב. חשוב לדעת, סכום הסמינריון מסובסד על ידי התנועה ב40%!!! הבנות נדרשות לשלם 126 ש"ח על כל יום הכשרה – שלא מכסות את עלויות הלינה, ההסעות וההסעדה – עוד לפני עלות השיחות, הצוות החינוכי, גורמי האבטחה ועוד. 

ג. כל מי שנרשמת לסמינריון מקבלת בנוסף 2 חולצותנועה וסופטשל תנועתי מתנה! 🎁

ד. בשנתיים האחרונות כל מי שנכנסת לשלב ההנהגה נדרשת להירשם לסמינריון הקיץ והחורף עוד טרם כניסה לתפקיד – הדבר מאפשר לנו להיערך לסמינריונים טוב יותר, להזמין את הסופצ'לים. ובעיקר מפחית את הצורך להתעסק ברישום לסמינריוני החורף. לכן סכום הסמינריון שבעבר היה מחולק לשני תקופות בשנה נגבה עכשיו מראש.

אנו עושים את כל המאמצים להפיק מצד אחד סמינריון ברמה הכי גבוהה ואיכותית  שאפשר ובתנאים טובים,  ומצד שני לצמצם בעלויות עבור ההורים. וכאן אנו פונים אליכן בנות, בבקשה לעזור להורים שבאמת מתמודדים עם הוצאות גדולות בזמן הקיץ, בכמה שעות של ביביסיטר או עבודות קיץ אפשר להשיג סכום משמעותי שיקל על ההורים שלכם ויבטא את השותפות ואת האחריות שלכן.

בהצלחה ענקית.

בציפייה לבניין אריאל!

שאלה: 
שלום. אני מדריכה של כיתה ג בשבט די בעייתי. יש לנו בשבט ילדות מאוד דומיננטיות ,שהן לא מעטות, שלא מפסיקות להפריע ולגרור אחריהן את כולן. אני באמת כבר מיואשת ולא יודעת מה לעשות איתן, מרגישה שכל פעולה נהרסת לי. גם ההורים לא משהו, חושבים שהבנות שלהן מושלמות ומפילים את כל האחריות על הבנות האחרות.
מה לעשות? תודה רבה!
 
תשובה:
הי יקרה!
את מתארת מצב לא פשוט.
אציע כמה כיוונים-
>> לחתור לקשר אישי משמעותי דווקא עם הבנות שמפריעות. ככל שתעבדי על קשר אישי ואמון הדדי אפשר יהיה לעבוד על משמעת, על כללים, הן יהיו הרבה יותר איתך.
>> לעבוד איתן בנפרד. לא בזמן אמת, ולא כולן ביחד. להתחיל משיחות אישיות אחת על אחת שבהן הן פחות מושפעות אחת מהשנייה ויש יותר מקום להיפתח באמת.
>> לתת להן אחריות. להעריך אותן ולהפוך אותן להיות כמה שיותר אחראיות ושותפות פעילות, ככה הן פחות ירצו להפריע.

שאלה
חניכות שלי לא רוצות להתפלל מנחה כי הם לא חייבות בזה. ושהם מתפללות הן קצת מפריעות… איך לגרום להם להתפלל מנחה?

תשובה

אני חושבת שיש פה שני עניינים.
הראשון- הבנות לא מעוניינות להתפלל. השני- הן מפריעות לשאר הסניף בזמן התפילה.
בעיני המענה צריך להיות לכל עניין בנפרד.
קודם כל עלינו ליצור מצב שבו הן מבינות שגם אם הן לא רוצות להתפלל, תפילה היא חלק ממסגרת הסניף, ולכן הן צריכות לקחת בה חלק. גם אם הן לא מתפללות, עליהן להיות בשקט ולכבד את מעמד התפילה. בתפילה אנו עומדות לפני ה' יתברך, לפני המלך! לכן גם אם אני אישית לא מתפללת, אני חייבת לכבד את הזמן.
בעניין הרצון שלהן להתפלל, כדאי לנסות לחבר אותן לרעיון של התפילה, למשמעות שלה.. למה כיף ומשמח להתפלל, לדבר עם ה' ולהתחבר אליו.
אולי לחשוב איך להפוך את התפילה למהנה ונעימה יותר.. למשל- יותר שירים, צורה שהן אוהבות וכו..
בהצלחה!
תמר, רכזת הדרכה

שאלה
אהלן, ת'אמת שאני חניכה משבט עוז שעוד שבועיים נכנסת להדרכה, עכשיו מעניין אותי למה באמת אני צריכה להיות מנהיגה? מה זה אומר?

תשובה

ואו! שאלה עצומה ויפה!!
קודם כל חייבים להדגיש- את לא חייבת להיות מנהיגה, את בוחרת להיות מנהיגה! אז מה זה בכלל אומר להיות מנהיגה? ולמה שתרצי לקחת את התפקיד הגדול?
מנהיגה היא אחת שבוחרת להוביל. ליצור משהו גדול ולהשפיע על הסביבה שלה. היא לא רק זורמת עם המציאות אלא יוצרת אותה.
הבחירה להיות מנהיגה היא בחירה גדולה, היא לקחת על עצמי הובלה בתחום מסויים ולהיות בו עד הסוף, עם הרבה מאוד אש בעיניים!
למה שתרצי בזה? כי יש בך כוחות אדירים, ואת רוצה להשפיע מהם לסביבה שלך כבר עכשיו בגיל הנעורים! יש לך הזדמנות ליצור ולעשות כבר מעכשיו ודווקא מעכשיו בגיל הנעורים שיש בו כוחות 'לנער' את המציאות.
בהצלחה רבה בהחלטה החשובה, ובע"ה בכל משימה שתבחרי לקחת על עצמך:)

וכמובן שזה ככה על קצה המזלג בכתיבה, שווה להמשיך לברר עם עצמך ועם הקומונרית והמדריכה מה זה אומר לך…

אני מדריכה שבט של 5 בנות מקסימות רק שהן לא ממש מגיעות לפעולות… לפני כמה ימים היתה לי פעולה וכל פעם כשאני באוטובוס בדרך לפעולה אני מתקשרת אליהן לבדוק אם הם זוכרות כי יש להן נטיה לשכוח. עכשיו לפני כמה ימים התקשרתי ואז חניכה אמרה לי אני באה רק אם יש עוד בנות שבאות כי היא יודעת שרוב הסיכויים שאף אחת לא תגיע ופעולה קודמת היא הגיעה והייתה לבד. אז השאלה שלי היא איך אני מגיבה לזה שהיא אומרת לי אני מגיעה רק אם עוד בנות מגיעות

שלום לך 🙂

אני הייתי מגייסת אותה אליי ואומרת לה שבמקום להגיד שהיא באה רק אם עוד בנות באות, שתגרום לבנות האחרות לבוא. מעבירה את האחריות קצת אליה ולא יוצרת מצב שאני צריכה להתחנן אחת אחת שיבואו אלא הן אלו שמדרבנות אחת את השניה לבוא.
הצלחה רבה!

שלום, אני מדריכה כבר שנתיים שבט בגיל קטן, האם צריך ואיך- להוציא אותם לשחנשים, או שזה מתאים רק לגדולות יותר.. תודה.

שלום!

ההדרכה כוללת מחוייבויות רבות כמו הכנת והעברת פעולות, ישב"צים, סמינריונים ועוד. אחת המחוייבויות היא קשר אישי עם החניכות. בכל גיל הקשר האישי מתבצע בצורה שונה. בכיתות הגבוהות לפעמים החניכות יוזמות אותו ומבקשות לדבר עם המדריכות, יש חניכות שקובעות לצאת עם המדריכות להליכה ותוך כדי מדברות עם המדריכה. בגיל קטן הדברים שונים. לרוב החניכות רוצות שיכירו אותן ואת הכישורים שלהן, וישמעו על המשפחה שלהן, הן לא מחפשות כתובת להתייעצות ארוכה. לכן אפשר לקבוע עם החניכות שהן תגענה קצת לפני הפעולה או שתישארנה קצת אחריה כדי שיהיה לכן זמן לדבר ולהכיר אותן, ממש כמה דקות. אפשר ליזום ביקורי בית, יש סניפים שזה בנוהל והחניכות מחכות לזה, ויש סניפים שזה לא מקובל. מה שאני ראיתי בתור מדריכה של הגיל הצעיר הוא לנצל את הליווי לבית למטרה הזאת. בזמן שמלווים את החניכות אפשר לדבר איתן ולהכיר אותן, לשמוע על התחביבים שלהן והחיים שלהן. תחשבי מה מתאים לך ולחניכות.

בהצלחה!

תשלום דמי חברות הוא המדד היחיד לכך שבנכם הוא חבר בתנועה.

לכאורה היינו צריכים למנוע מחניכים שלא שילמו חברות את הכניסה לפעילות השוטפת,

אך אין ברצוננו לגרום לחניך להתבייש בפני חבריו.

האם יש בעיה שיהיה לי נזם כשאני מדריכה?

שלום וברכה 🙂

אני חושבת שהשאלה דורשת העמקה שהיא מעבר לשאלה האם יעיפו אותי מההדרכה או לא? השאלה היא האם זה נכון בעינייך? מה תהיה ההשפעה שתעשי נזם על חניכות שלך? האם את תהיי מרוצה שזאת ההשפעה עליהן?
אחרי שתעני לעצמך על השאלות האלו כדאי שתלכי להתייעץ עם הקומונרית שלך, לשמוע גם את דעתה לגבי השאלות אולי יש לה פרספקטיבה אחרת שתגרום לך לחשוב על הדברים שוב.
בעז"ה שיהיו כל מעשינו לשם שמיים,
בציפייה לבניין אריאל.

חודש ארגון – זיקה ללוח הלועזי?? מטרידה אותי השאלה, שאולי מעט מטופשת, למה חודש ארגון הוא דווקא בזמן בו אנחנו מקיימים אותו עכשיו?? חודש ארגון מתקיים בחודשים חשוון-כסליו. לפי מיטב ידיעתי תנועת אריאל היא לא זו שקבעה את זמני חודש ארגון אלא הצטרפה לשאר תנועת הנוער. עלתה בי המחשבה שזה תאריכים שלרוב יוצאים בדצמבר, החודש האחרון בלוח השנה הלועזי. האם חודש ארגון נקבע כך כדי ששבט יתחיל להיקרא בשמו החדש שמתחילה שנה לספירת הנוצרים?? אם נצא מנקודת הנחה שזה ממש ממש לא הכוונה, אז למה דווקא שם? למה דווקא לפני חנוכה? מה מיוחד בתאריך? מה הוא מסמל? וגם, סעיף נוסף בשאלה, מעבר לכך שחודש ארגון הוא הזדמנות טובה לגיבוש וכו", מה מטרת העל של החודש הזה? למה הוא נכלל כפעילות תנועתית. וגם: מה הנושא השנה של חודש ארגון בתנועה? חודש ארגון מתקרב בצעדי ענק…

שלום וברכה! 🙂
כל הכבוד לך על הבירור והרצון לשמוע.
למיטב הבנתי חודש ארגון נוסד מתוך הבנה שלאחר החגים הסניף והחניכים נכנסים לשגרה של פעולות וקצת נכנסת לתרדמת חורף. המטרה היא להתחיל את תקופת החורף בשיא חינוכי של לימוד ועשייה. ולכן, ההחלטה לקבוע את החודש דווקא בתאריכים האלו לא נובעת ממקום של זיקה ללוח לועזי אלא ממקום חינוכי. כמובן, כמו שציינת יש את המקום שחודש ארגון התחיל בתנועות אחרות (מהסיבה הנ"ל) ואנחנו מצטרפים לתאריכים האלו על מנת שזה יקל על כל הגורמים מבחינה טכנית בבתי הספר, ולא בכל חודש יהיה חודש ארגון לתנועה אחרת ובתי הספר יצטרכו להתחשב, או לחילופין הם לא יתחשבו והמדריכות והחניכות שלנו יצטרכו להסתנכרן עם הלימודים.
בהצלחה רבה!!

שלום:) נכנסנו להדרכה לפני לא הרבה זמן, אני והמדשית שלי, כך שאנחנו עדיין לא כ"כ מכירות את החניכות ועדיין לא בקשר חזק איתם… יש לנו חניכה מופרעת שעושה לנו בעיות. מפריעה למהלך הפיעולה, מושכת אחריה בנות רבות וכו"… החניכה הזאת לא מקשיבה לנו בכלל. היא לא שמה על מה שאנחנו אומרות וצוחקת על עליהם… עכשיו, למחנה נרשמו שתי חניכות, היא ועוד אחת. אני צריכה לצאת איתם למחנה וטיפה קשה לי מכמה סיבות: 1. לא מתשחק לי ואני לא רוצה להשקיע כ"כ הרבה בחניכה הזאת שרק הורסת לי את הפעולות ואת השבט. 2. ז\ה טיפה לא הגיוני לצאת למחנה עם חניכה שאין לך מרות עליה, והיא לא מקשיבה לך. היא יכולה לעשות דברים מסוכנים (היא מסוגלת לזה..) והיא פשוט לא תקשיב לי… ואז אם חס ושלום יקרה לה משהו כי היא לא הקשיבה לי, האחריות תהיה עלי… חשבתי לפני המחנה לדבר איתה רציני ולהדגיש לה נקודות, זה לא יעזור כי היחא פשוט תצחק עלי ותלך משם… וגם אין לי אפשרות לדבר עם אמא שלה כי היא מרכזית בסניף והיא די אחראית עליו… אשמח לעצה בעיקר על המחנה, אך גם על הקושי היומיומי.. תודה רבה!

מדריכה יקרה שלום. 

הכניסה להדרכה כרוכה בתהליכי הכרות מורכבים לעיתים. ואכן, חניכה כמו זו עלולה להפיל ו'לתקוע מקלות' בתהליך ההיקשרות לשבט כולו, וזה לא פשוט.. 
ואולם, אני רואה במחנה הזדמנות נהדרת לפירוק ההתנגדות של החניכה כלפיכן, וליצירת קשר אישי משמעותי שיעזור לכן מולה גם בהמשך ההתנהלות בשבט. 
תוכלו למנף את ההזדמנות, בה אתן נמצאות רק עם החניכה הזאת- וחניכה נוספת, שתפיג את המבוכה ההדדית. 
העלת פה 2 נקודות:
1. לא מתחשק לך להשקיע בחניכה שהורסת לך. נכון, זה קשה; אולם לימדונו חז"ל- אחרי המעשים נמשכים הלבבות, ולפעמים דווקא כשמשקיעים בחניכה ספציפית- הרגש אליה מתגבר וקל יותר לאהוב אותה. וכהמשך לזה, ככל שאתן תאהבו יותר את אותה חניכה- ככה לאט לאט ההתנגדות שלה כלפיכן תפחת. 
2. החשש מחוסר סמכות ולקיחת האחריות. בעבר כשהדרכתי ונכחתי בסיטואציה דומה, הקדמנו רפואה למכה והוצאנו לפני המחנה 'מכתב הנחיות בטיחות' לקראת המחנה, לכל הבנות שנרשמו למחנה; במכתב צויינו נהלי הבטיחות הבסיסיים (יציאה לכל מסלול עם כובע נעליים ו3 ליטר מים, יש ללכת בשביל המסומן, יש להשאר בקרבת השבט ולא ליצור פערי מרחק משמעותיים) וגם נהלי בטיחות ספציפיים יותר, שהרגשנו שנצרכים בהתאם לאופי החניכות שיצאו למחנה (כגון- לא משחקים עם קוצים ואבנים חדות, אין ללכת יחפות בשטח המחנה, על כל יציאה לשירותים או לסניפים אחרים יש ליידע את המדריכות). במכתב כזה, תוכלו לציין סעיף בו חניכה שלא תשמע להוראות הבטיחות ו/או תפר את נהלי המשמעת כלפי המדריכות, תאלץ לחזור הביתה. כמובן יש להתייעץ עם הקומונרית לגבי ניסוח סעיף כזה. על המכתב נדרשו לחתום גם החניכות וגם הוריהן, ולהחזירו אלינו חתום טרם היציאה למחנה; כך מצד אחד פתחנו את הנושא והבהרנו את הדרישות, מצד שני השארנו פתח לפתרון בזמן אמת במידה ולא תהיה הקשבה, אבל מצד שלישי והכי חשוב בעיני- לא פתחנו את הנושא מול החניכה הספציפית, אלא השארנו מולה את האמון שביכולתה להיות טובה ולהתנהג כראוי. 
אם תיקחו את החניכה לשיחה מקדימה, היא גם תצחק עליכן כפי שאמרת, וגם תמשיך בתחושה שהמדריכות חוששות מפניה ושהיא יכולה לעשות הכל, וגרוע מזה- בתחושה שהמדריכות לא מאמינות שהיא מסוגלת ללכת בתלם. 
 
לגבי הקושי היומיומי, אין ספק כי המענה לכל זהו קשר אישי משמעותי ביניכן לבין אותה חניכה; קשר שנבנה בעמל, בהשקעה ובאהבה; והמחנה זו הזדמנות נהדרת ליצור פתח לקשר שכזה. 
 
בהצלחה רבה!! 

פוילר

השאירו שאלה

ברוכים הבאים למדור שאלות ותשובות
ככה תשתמשו בשו"ת >>

  • מומלץ  – בדקו באתר השו"ת האם ישנה שאלה ותשובה דומה באתר.
  • כל שאלה נשלחת אלינו, אנחנו משתדלים להשיב תוך כמה ימים, שאלות דחופות יש לפנות באופן ישיר לרכז הסניפי
  • כל תשובה חוזרת ישירות לשולח לדואר האלקטרוני, ובמקביל מתפרסמת באתר.
  • התשובות מתפרסמות באתר ללא פרטים מזהים, במקרים חריגים בהם אינך רוצה בפרסום כלל יש לציין  זאת בתחילת השאלה.
דילוג לתוכן