מטרות הפעולה
1. להבין שלמעשים שלנו יש השפעה על כל הסביבה שלנו. ועל כן אנחנו צריכים לקחת אחריות עליהם.
2. איך נשמור על עצמינו ולא נפגע במי שסביבנו?
עזרים
- כסא או כל חפץ גדול אחר
מהלך הפעולה
שלב א': מעגל כוח – המעשים שלנו משפיעים על כל הסביבה שלנו.
שלב ב' – סיפור.
שלב ג – סיכום
שלב א'
משחקים מעגל כוח:
כל החניכים נותנים ידיים, ויוצרים מעגל גדול ככל האפשר. באמצע שמים כיסא, או כל חפץ גדול אחר ומתחילים להסתובב. כאשר אחד החניכים עוזב את ידו של חברו, שניהם נפסלים. חניך שנוגע בכיסא נפסל גם הוא.
איך מנצחים?
שלושת החניכים שנשארים אחרונים במשחק, והחזיקו ידיים חזק, מנצחים.
דיון:
שאלה – במשחק אם מישהו מחליט למשוך לכיוון מסויים, או פתאום לעזוב יים ולא לשחק על מי הוא משפיע?
תשובה – לא רק על עצמו אלא על כל המעגל, ובעיקר על אלא שהכי קרובים אליו.
שלב ב'
נספר את הסיפור הבא:
שלום, שמי נעמה ואני רוצה לספר לכם סיפור על סתם יום ששינה לי ולכל משפחתי את החיים.
"זה קרה בחופש הגדול ביח' בתמוז – היה יום חם וילדי בן השלוש השתעמם בבית.האחינית שלי. הציע לי לשמחתי לקחת אותם לגן משחקים.
היא אחזה בידו והם הלכו על המדרכה לכיוון הגן. לפתע מהמגרש כדורגל הסמוך לגן התגלגל כדור למרכז הכביש, בעקבותיו שעט ילד כבן 11 ובלי להסתכל ימינה ושמאלה הוא נכנס לתוך הכביש המהיר. באותו הרגע הגיעה מכונית במהירות גבוהה נהוגה בידי חייל שהיה נהג חדש. הנהג הבחין בילד, ניסה לבלום אך המהירות הגבוהה שלו והקרבה לילד לא אפשרו לו להגיע לעצירה מוחלטת. בהחלטה של רגע הוא ניסה להסיט את הרכב לשוליים, איבד שליטה על הרכב שעלה על המדרכה ופגעה בילד שלי.
הבן שלי נפצע קשה, ואחייניתי יצאה ללא פגע.
באותו הרגע כל החיים שלנו התהפכו – ממשפחה שמחה ומלוכדת נהפכנו למשפחה שמתמודדת עם נכות וקושי. אורי, ילדנו שהיה מלא שמחת חיים, ילד שובב שאוהב לדבר ולהתרוצץ נהפך לילד נכה. ילד שקרוב לשנה שכב במחלקה לטיפול נמרץ עם פגיעה בראש ובגפים, ועד היום מתקשה לתפקד באופן עצמאי ואפילו לדבר זה קשה לו.
גם החיים של אותו נהג השתנו – בחור צעיר שנושא רגשות אשם על פגיעה בילד. לא מזמן הוא הגיע לבקר את אורי בבית חולים, הוא לא הבחין בי, הוא ניגש אליו נישק אותו ופשוט בכה.
רק הילד שקפץ לכביש לא חש בכלום. אינני יודעת אם הוא אפילו הבחין במה שקרה ואם הוא הבין שכל הזה הזה נגרם מהחלטה טיפשית ונמהרת אחת שלו שהרסה לכולנו את החיים.
מאז אני משתדלת ללכת כל שבוע לגני ילדים ובתי ספר בעירי ירושלים, ולהסביר לילדים על הצורך בזהירות בדרכים. והמסר שלי הוא פשוט:
היזהרו והישמרו בדרכים לבל ייהרסו חייכם וחיי משפחותיכם. ההתנהגות של כל אדם שמשתמש בדרך, בין אם הוא נהג ברכב, הולך רגל או רוכב אופניים. משפיע לו רק על חייו ובריאותו אלא על כל מי שסביבו.ותזכרו תמיד שמי שנפגע הכי הרבה מהמעשים שלנו, זה לא אנחנו אלא המשפחה והסביבה שלנו שחיים משתנים ברגע. שמרו על עצמכם ועל מי שסבבכם.
ואם יש ילד אחד שבזכות הסיפור הזה לא נפגע מתאונת דרכים אז זו הנחמה שלי על הילד שלי.
אתה מוכן להיות הילד הזה?
לסיכום:
נשאל את החניכים מה היו עושים אם היו יודעים שיש באפשרותם למנוע צער ממשפחתם, חבריהם, וכל מי שהם אוהבים, ללא כל מאמץ.
לאחר מכן ,נשאל אותם אלו פעולות עלינו לעשות על מנת שלא נפגע בעצמנו או באחרים בכביש?
רעיונות – נסיעה בטוחה עם אופנים (קסדה ומגנים), חציה בטוחה של הכביש במקומות מותרים, לא לשחק במגרשי חניה, לא לשחק בצמוד לכבישים, לחגור חגורת בטיחות ברכב.
יש באפשרותנו למנוע צער וסבל מסביבתנו אם רק נשמור על עצמנו בכביש.
נסביר לחניכים שכמו במעגל כח, שמי שנפסל פוסל איתו עוד חבר, יש לנו אחריות גם על עצמנו, וגם על מה שיגרם לאחר מכן למי שסביבתנו.