חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בית המקדש
סוג פעילות: חומרי העשרהמקורמשחקסיפור או משלפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: קלילה

התורה סם החיים (פעולה)

מתאים ל:  שבת, יום חול

 

 מטרת הפעולה:

החניכות יבינו שהקב"ה נתן לנו את התורה כדי שנפעל בעולם בצורה מתוקנת. התורה היא סם החיים, דברי אלוקים חיים. התורה אינה בחירה או המלצה לחיים טובים, אלא התפקיד והמהות של החיים בעולם.
 

עזרים:

  • עדשים / סוכריות קטנות / שוקולד צ'יפס
  • כרטיסים שכתובים עליהם ערכים שונים (נספח 1)
  • 2 מפות של ארץ ישראל ללא מקומות יישוב (נספח 2)
  • כרטיסים עם יישובים בארץ בהם ישנם סניפים של התנועה  (נספח 3)
  • 2 מפות של ארץ ישראל שעליהם מסומנים מקומות היישוב השונים (נספח 4)
  • בריסטול גדול שכתוב עליו: "איסתכל בה באורייתא וברא עלמא" = הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם.
  • הסיפור של רבי עקיבא ופפוס בן יהודה (נספח 5)
  • חבילת כוסות חד-פעמיים או פתקי ממו
  • תמונה של סמל התנועה (נספח 6)
  • צ'ופר: הסיפור של רבי עקיבא ופפוס בן יהודה כשבצד השני של הדף מודבק סמל התנועה  

 

 מהלך הפעולה:

מכירת ערכים

 

ניתן לכל חניכה או כמה חניכות 15 עדשים / סוכריות קטנות / שוקולד צ'יפס ונערוך 'מכירה פומבית של ערכים'- מי שתציע הכי הרבה עבור ערך מסוים (נספח 1) – תקבל אותו.

מטרת המכירה היא לעורר את החניכות להסתכל על ערכים ולחשוב מה על מה הן לא מוותרות ומה חשוב להן פחות.

לאחר המכירה נשאל אותן מה הערך שכולל את כל הערכים, שכולם נמצאים בו

 

נחלק את השבט לשתי קבוצות. לכל קבוצה ניתן מפה של ארץ ישראל ללא מקומות יישוב (מפה אילמת, נספח 2) וכרטיסים עם מקומות בארץ (נספח 3). נבקש מהן לסדר את המקומות על המפה בצורה המדויקת ביותר.
נבחר נציגה אחת מכל קבוצה וניתן לכל אחת מפה שמסומנים עליה מקומות היישוב (נספח 4). לנציגות מותר לעזור לבנות הקבוצה שלהן כמעט בכל דרך שהיא: מותר להן לסמן בהבעות פנים ותנועות ראש אם המקומות ששאר בנות הקבוצה קבעו הם נכונים או לא; אך אסור להן לדבר, לגעת במפה האילמת וכמובן גם לא להראות את המפה לשאר בנות הקבוצה. המנצחת היא הקבוצה שמסיימת ראשונה לסדר את מקומות היישוב בצורה נכונה.

לאחר המשחק נשאל את כל החניכות: "איך היה לכן?" ברור שהנציגות עם מפת היישובים עזרו אף על פי שהן לא יכלו לדבר – ההבעות שלהן והתנועות שהן עשו הבהירו לקבוצה מהם המקומות הנכונים.


נסביר: אנחנו לא נמצאים בעולם הזה 'סתם'. יש לנו תפקיד ומשימה לעשות וזמננו מוגבל. אפשר לבזבז חיים שלמים בגישוש וניסיון למצוא את עצמינו ותפקידנו. לכן הקב"ה נתן לנו את התורה – היא נותנת לנו את הבסיס, את הדרך לפעול בעולם בצורה נכונה. גם אם אנחנו לא מבינות את הכול עד הסוף – אנחנו יודעות ששמירת התורה וקיום המצוות מובילים אותנו בדרך הנכונה לפעול בעולם בצורה השלימה. 

נציג לחניכות את המשפט מהזוהר ואת הפירוש שלו: "איסתכל בה באורייתא וברא עלמא" = הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם (ראי בעזרים) ונסביר: התורה היא בעצם הבסיס, היא המקור לצורה שבה העולם אמור להיראות ולנהוג. מה יבנה את העולם ומה – אם חלילה לא נלך בדרך התורה – עלול להחריב אותו.

התורה היא האוויר שלנו

 

נקרא לחניכות את הסיפור של רבי עקיבא ופפוס בן יהודה (נספח 5).  
נסביר: התורה היא לא רק מפה שמראה לנו את הדרך אלא ממש סם החיים שלנו – בלעדיה אין לנו קיום אמיתי והחיים שלנו אינם שלמים. לכן אין מדובר רק בשמירת התורה באופן טכני, אלא חיי תורה בכל נשימה ובכל מעשה שאנחנו עושים.  

תנועת אריאל והתורה

 

ניתן לחניכות ליצור את סמל התנועה מכוסות חד-פעמיים או מפתקי ממו.   
נשאל אותן: "מהם החלקים שממנו מורכב הסמל של התנועה?" "מה מביע הסמל?" "האם אתן יודעות למה דווקא זה הסמל של תנועת אריאל?"

נסביר: סמל התנועה מורכב מתורה, עם וארץ. התורה עוטפת את הכול וזה לא סתם – התורה היא באמת הבסיס לכול ומתוכה יוצאים לשאר הערכים. זהו הדגל שתנועת אריאל מניפה פה בעולם – דגל התורה.

 

 

נחלק לחניכות צ'ופר עם סמל התנועה ועם הסיפור על רבי עקיבא ופפוס בן יהודה ונסכם: כמו שראינו בפעולה, התורה היא לא סתם משהו נחמד וטוב. היא החיים שלנו, החמצן שלנו, ובלעדיה כל הקיום שלנו לא יציב ולא נכון.

סמל התנועה משקף את הרצון וההבנה שלנו שהתורה מקיפה את כל החיים ולכן אנחנו מחויבים לה ונאמנים אליה.

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

"הרגע הגדול בחיים"

לפתע… נשמעת אזעקה, החללית עוצרת במקומה. ג'ון וג'ים מביטים זה בזה בבהלה – מה קרה? תקלה? אך לאף אחד מהם אין מושג מה לעשות. הם מחפשים אחר ספר הוראות..

דילוג לתוכן