אל המדריך
לאחר שבשבועיים האחרונים למדנו להרכיב את המשקפיים הנכונים ולהסתכל על העולם במבט של אמונה – אמונה שהעולם טוב, אמונה בה' שרוצה בטובתנו ודואג לעולם שיתקדם בצורה הטובה ביותר, ואמונה בעם ישראל ובתהליך הגאולה שמתקדם כל הזמן – כעת אנו רוצים לדבר על עצמנו וללמוד כמה חשוב שנסתכל על עצמנו פנימה באור חיובי. נעמיק ונלמד את דברי חז"ל שאמרו "אל תהי רשע בפני עצמך", ושהיצר הרע הוא זה שרוצה שכל הזמן תהיה לנו ענווה פסולה כלפי עצמנו ונחשוב שאנחנו חוטאים ולא ראויים, וכך הוא רוצה להפיל אותנו ברשת של ייאוש ואי עשיית טוב. נחדד שהדרך לעורר בתוכנו את האמונה בכך שאנו טובים היא על ידי ההתבוננות בטוב העוטף אותנו. התבוננות זו מלמדת אותנו שאדרבה, הקב"ה חושב שאנחנו כן ראויים לקבל טוב. בנוסף, היא מעוררת אותנו להעריך את עצמנו ולחוות את הרצונות הטובים שלנו כדבר המגדיר את עצמנו כאנשים טובים החפצים לעשות טוב.
שלבי הפעולה
- הכל או כלום
- אל תהי רשע בפני עצמך
- פריטים מרובים
- הפרס של ממציא השח-מט
שלב א'- הכל או כלום
כפתיחה לפעולה זו, המדריך יזכיר לחניכים את שעסקנו בו בשבועות האחרונים: בבירור הטוב בעולם, בראייה כיצד העולם הוא טוב וכיצד אפילו בתקופות מאתגרות – כמו תקופת המלחמה בה אנו נמצאים – מופיע אור וטוב לעולם, +וכהמשך למהלך זה, נרצה בפעולה זו ללמוד לראות גם את הטוב שבתוכנו ולהתבונן על עצמנו במבט חיובי.
לצורך כך המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "הכל או כלום", מהלך המשחק: המדריך יסביר לחניכים שכאשר הוא אומר: "שלוש ארבע ו…", כל אחד מהחניכים צריך לבחור האם להרים אצבע אחת או שתי אצבעות. אם כולם הרימו אצבע אחת – כל אחד מהחניכים מקבל צ'ופר קטן (במבה, בייגלה, עדשים וכדו'), אם כולם הרימו אצבע אחת וחניך אחד הרים שתי אצבעות, הוא מקבל את הצ'ופרים של כולם לעומת השאר שלא מקבלים כלום. אך אם יותר מחניך אחד הרים שתי אצבעות – אף אחד לא מקבל כלום. לאחר ההסבר המדריך יתחיל את המשחק התחרותי – ויערוך מספר רב של סבבים, עד שייגמרו הצ'ופרים או עד שהמשחק ימצה את עצמו לשיקול המדריך.
בסוף המשחק התחרותי הזה, המדריך ישאל את החניכים – איזה מסר לדעתכם ניתן ללמוד מהמשחק הזה בדגש על הנושא השבועי שלנו – לראות את הטוב שבתוכנו?
לאחר שהחניכים יציעו מספר רעיונות, המדריך ישקף לחניכים שבמשחק זה היה כלל ברור של "או הכל או כלום", או שכולם מקבלים אחד, או שאחד מקבל הכל, אבל אם לא – אף אחד לא מקבל כלום, ומי שמשתמש באותו רעיון כעצה לרעתנו הוא – היצר הרע, שרוצה שנחווה את עצמנו כאנשים רעים – ולכן הוא אומר לנו שאם לא הצלחנו בהכל ונכשלנו לפעמים – אז אנחנו רעים ולא טובים, וממילא גם לא ראויים לקבל טוב.
שלב ב' – אל תהי רשע בפני עצמך
בשלב זה המדריך יפנה לחניכים ויערוך איתם דיון קטן – וישאל: מה לדעתכם יכולה להיות ההשפעה על האדם כאשר הוא מרגיש בתוכו שהוא ח"ו לא אדם טוב?
המדריך יקשיב לדברי החניכים ויאסוף את תשובותיהם. לאחר מכן, יקריא לחניכים את דברי המשנה עם פירושו של רבי עובדיה מברטנורא:
"אל תהי רשע בפני עצמך" (אבות ב, יג), "כלומר לא תחזיק עצמך כרשע, שמתוך כך אתה יוצא לתרבות רעה לגמרי".
יאמר המדריך: בדרך הטבע, כאשר אני חושב על משהו בצורה מסוימת – אני גם מתייחס אליו באופן הזה. ממילא כשאני מדמיין שאני אדם שלילי – אני גם מתייחס לעצמי כשלילי. במצב כזה, כבר אינני מרגיש בעיה בלעשות דברים שליליים נוספים, משום שגם ככה אני לא אדם טוב. זו היא בדיוק עצת היצר.
אבל אם אדמיין ואראה את עצמי בעיני רוחי כאדם טוב וחיובי – אזי אמשיך לעשות טוב ולחוות את עצמי כטוב, ובכך אוכל להתגבר על הפיתוי לעשות דברים שליליים.
השאלה כעת היא, מה יכול לגרום לנו לראות את עצמנו באור חיובי, הרי כל אחד מאיתנו יכול להעיד על עצמו שהוא לא תמיד הכי מושלם, ואם כן, כיצד נוכל לפתח בתוכנו מבט טוב על עצמנו?
שלב ג' – פריטים מרובים
על מנת לענות על שאלה זו, המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "פריטים מרובים". מהלך המשחק: על החניכים להתבונן על הסביבה בה הם נמצאים (חדר או מרחב קרוב בחוץ) למשך חצי דקה בדיוק. בסיומה, יבקש המדריך מכולם לעצום את עיניהם ויערוך סבב בו כל חניך ילחש בשקט למדריך את מספר הפריטים שהוא זוכר שהיו בסביבה שלו. החניך שיזכור את מספר הפריטים המרובים ביותר – הוא המנצח.
כאשר ייגמר המשחק – המדריך יחדד לחניכים כי המשחק הוא בעצם התשובה לשאלה ששאלנו – כיצד נוכל לפתח בתוכנו מבט טוב על עצמנו למרות שאנחנו מרגישים לא ראויים, והיא – להתבונן ולזכור כמה 'פריטים של טוב' הקב"ה מביא לנו בחיים: משפחה, בריאות, חברים, חכמה וכדו'. עלינו להפנים שאם הקב"ה מביא לנו את כל הטוב הזה כנראה שהוא חושב שאנו ראויים לטוב הזה, ואם כך חושב הקב"ה אז וודאי שזו האמת. אלא שביום-יום אנחנו לא חיים במודעות של תשומת לב לטוב ולשפע שהקב"ה מביא לנו, בדיוק כמו שבמשחק יש הרבה פריטים שלא שמנו לב שהם קיימים סביבנו. אך כאשר נפתח את העיניים לראות את השפע שסובב אותנו – נתחזק באמונה בעצמנו שאנחנו טובים וראויים לקבל את הטוב.
על מנת להמחיש את התובנה הזו ולקבע אותה בלב החניכים – המדריך יבקש מכל החניכים לעצום עיניים ולהגיד לעצמם לפחות שלושה דברים טובים שה' עשה להם היום.
שלב ד' – הפרס של ממציא השח-מט
לאחר התובנה החשובה אליה הגענו עם החניכים, המדריך יאמר להם שיש עוד תשובה לשאלה הזו, וישנה עוד דרך להגביר את המבט החיובי על עצמנו. לצורך כך הוא יספר להם את הסיפור על "הפרס של ממציא השח-מט" המובא בנספח הפעולה.
בסוף הסיפור המפעים ומעלה החיוך – יזכיר המדריך לחניכים שבפתיחת הפעולה דיברנו על כך שהיצר הרע עובד בשיטת "או הכל או כלום", אבל בסיפור אנו לומדים שלמרות שנראה שגרגר החיטה במשבצת הראשונה אינו משמעותי כלל – הממציא לא ויתר, והוא ידע שמהגרגר הבודד הזה ייצא לו עוד שפע גדול ועצום.
כך גם במבט על עצמנו – עלינו להעריך כל מעשה טוב שלנו ולאסוף את כל הנקודות הטובות שיש בנו ולגלות כמה חסד, תפילה, קדושה, מצוות, תורה וטוב אנחנו עושים בעולם!
ומדוע אנו עושים את המעשים הטובים האלה? זו בדיוק הנקודה – כי אנחנו טובים: הרצונות שלנו טובים ואנחנו עצמנו טובים במהותנו!
סיכום –
בשלב זה המדריך יסכם ויאמר:
בשבועות האחרונים אנחנו עוסקים בבנייה של מבט חיובי והכרה בטוב הקיים בעולם. לאחר שראינו שהעולם במהותו הוא טוב ומתקדם לטוב, ושגם מהמשברים והאתגרים יוצא טוב – השבוע העמקנו את המבט הזה פנימה אל עצמנו, והבנו שמי שמונע מאיתנו את המבט הנכון והאמיתי שלנו כלפי עצמנו הוא היצר הרע שרוצה להפיל אותנו ולכן הוא גורם לנו להסתכל על עצמנו במבט שלילי.
אך האמת היא שאם נחווה את הטוב שהקב"ה נותן לנו ביום-יום ונאסוף את נקודות הטוב והשפע שהוא משפיע עלינו (אליהן איננו שמים לב בשגרה היומיומית), ונאמין שאנחנו ראויים לטוב הזה –אזי נאמין גם בעצמנו שאנחנו אנשים טובים במהותנו. כמו כן, כאשר לא נזלזל ו"נחליק" את הדברים הטובים שאנחנו עושים, אלא נעריך כל נקודה, כל מעשה, כל מצווה וכל רצון טוב – נגלה שאנחנו מלאים וגדושים בטוב, והטוב נמצא אצלנו בשורש, ומתוך כך נוכל להסתכל על עצמנו במבט חיובי ומאיר!
מערך פעולות "מאמינים בטוב"
שבוע ראשון – עניין של זווית – מעוז ונחלה – כחומר ביד היוצר
שבוע שני – טוב ה‘ לכל – מעוז ונחלה – המקפצה הגדולה
שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון
גלעד ודביר – מי שטוב לו ושמח
הראל ונווה – מתנות קטנות
מעוז ונחלה – נקודה טובה ועוד
חבב – אור חוזר
שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך – מעוז ונחלה – עין טובה

