חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: תנועת אריאל
תת נושא: תנועת אריאל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

הסמל הזה הוא אני (פעולה שניה)

 מתאים ל: שבת

 

מה עושים בתנועת נוער? (פעולה ראשונה)

מטרת הפעולה:

  • החניך יכיר בחשיבותם של השמות והסמלים – שתפקידם להצביע על ייחודיות הגוף שהם מייצגים.
  • החניך יכיר את סמלי התנועה: ההמנון, הסמל ושם התנועה.
  • החניך יכיר כל סמל לפרטיו, ויבין את משמעותו והקשרו לתנועה.

 

עזרים:

  • סמלים שונים
  • פאזל של סמל התנועה
  • משחק: “חפש את המטמון”
  • המנון חסר
  • שקית מילים להשלמה
  • צ’ופר המנון התנועה

 

 מהלך הפעולה

שלב א’ – “לכל איש יש שם”

שלב ב’ – “הסמל שלי”

שלב ג’ – המנון התנועה

 

 

שלב א’- “לכל איש יש שם”

נחלק את השבט לשתי קבוצות ונשחק את “משחק השמות”.

כל קבוצה תעמוד על ספסל או על רצף כיסאות מחוברים, כשמטרתה יהיה להסתדר כמה שיותר מהר לפי השמות בסדר הא’-ב’, מבלי שאף אחד מן החניכים ירד מהספסל.

 

נשב עם החניכים במעגל ונעשה סבב – על כל חניך לספר, מדוע הוריו קראו לו בשמו.

נראה, שלכל שם ישנה סיבה, ושהוא מסמל דברים מיוחדים שחשובים להוריו ונוגעים לאותו הילד.

 

נשאל את החניכים:

מהו שמה של התנועה שלנו? ולדעתם, למה קראו לה כך?

נבין עם החניכים, כי “אריאל”, זהו שמו של בית המקדש, ומטרתנו ושאיפתנו הינה להביא לבניינו בקרוב.

 

 שלב ב’- “הסמל שלי”

בשלב הזה נקרא בכל פעם לחניך מתנדב, שיקבל סמל מוכר של ארגון בארץ (נספח מס’ 1).

על החניך להסביר במילים מה מצויר בסמל, כשעל שאר השבט לנחש באיזה ארגון מדובר.

כדאי כמובן גם להוסיף סמלים שקרובים לעולמם של החניכים – ביה”ס שהם לומדים בו, עיר המגורים וכדו’.

 

נסתכל על כל הסמלים שהוצגו ונראה, כי כל סמל מעביר למתבונן את מטרתו ואופיו של הארגון.

נכין פאזל גדול (ומושקע!) של סמל התנועה, ונבקש מהחניכים להשלים אותו כמה שיותר מהר. לאחר השלמת הפאזל נשאל אותם, מהם החלקים שמרכיבים את הסמל?

נראה יחד איתן את סמל המגן דוד, את לוחות הברית ואת מפת הארץ.

 

 

שלב ג’- המנון התנועה

בשלב הזה לא נעסוק במשמעות ההמנון לפרטיו, אלא בעיקר בלימוד מילות השיר.

נחלק שוב את השבט לשתי הקבוצות, ונשחק ב”חפש את המטמון” קצר ברחבי הסניף.

בכל שלב הם יגלו בית אחד מתוך המנון התנועה בדרך הזאת:

בכל בית יהיו חסרות מילים מספר, ובתחנה האחרונה הם יקבלו שקית שיהיו בה כל המילים שהוחסרו בבתים (נספח מס’ 2), ועל כל קבוצה יהיה להדביק במקומן את המילים החסרות. הקבוצה המנצחת, היא זו שסידרה ראשונה את השיר בסדר הנכון.

לחילופין, ניתן לחלק את השבט לקבוצות ולערוך בין הקבוצות תחרות, מי תצליח למלא את המלים החסרות בצורה הנכונה ביותר. החניכים יעזרו בזכרונם בלבד, ולא יעזרו באנשים אחרים.

 

נספר לחניכים, שהרב קוק, שלאורו אנו פועלים, כתב את השיר, והוא נקרא “שיר האמונה”. אפשר לראות, שמילות השיר גם הן מבטאות את מטרת התנועה ומופיעות בו מילים הנמצאות בסמל.

נסיים את הפעולה בשירת ההמנון, ונחלק אותו לחניכים (נספח מס’ 3).

 לסיכום:

בתחילת הפעולה ראינו, שלכל שם ישנה מטרה, וכי גם שמה של תנועתנו מבטא את מטרתה – הציפייה לבניין המקדש.

בהמשך הכרנו את סמל התנועה ולמדנו את מילות ההמנון.

 

זהירות!

בשלב א’ כשהחניכים צריכים להסתדר על הכיסאות, צריך להיזהר שלא יפלו חניכים.

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

היש ‘נבל ברשות התורה’?

קטע עוסק בקדושה.
הדברים נכתבו ע"י הרב חנן פורת זצ"ל בעלון "מעט מן האור" פ' קדושים תשס"ה,
והאמירה הנוקבת שיוצאת מהם נוגעת בנו ובמשנתנו שצועקת: תורת חיים בעז! =ללא היתרים דחוקים…

דילוג לתוכן