:מטרות
החניכים יבינו שעמ"י בכל מקום שהוא, קשור קשר חזק את התורה ולא יכול בלעדיה. גם כאשר לפעמים נראה כי אנו רחוקים ממנה.
במהלך הפעולה ננסה לחדד מה הם הדברים שמייחדים אותנו כעם יהודי?
עזרים:
-
מסקנטייפ- נייר
-
שלטים יהודי / לא יהודי
-
דף מגילת העצמאות
שלב א':
נשחק עם החניכים תופסת צבעים:
נמנה "תופס". התופס יכריז על צבע. ברגע זה כל החניכים יצטרכו לגעת בחפץ כל שהו בצבע שהתופס אמר. כל עוד החניכים לא תפסו בצבע, יכול התופס לתפוס אותם. מי שנתפס- הופך לתופס ומתחילים מחדש.
מהמשחק אנו למדים שגם כשאדם חושב שהוא יכול להמלט מהמציאות ומחפש מקומות להאחז בהם שלא תואמים לו [בעניינו- מנסה להתעלם מזה שהוא יהודי]- הוא תמיד בשלב מסויים מגלה את הקשר שלו. היהדות תמיד תגיע אליו בכל מצב.
שלב ב'
לפני הפעולה נכין ציר מסומן על הרצפה עם מסקנטייפ, בדיוק באמצע הציר נסמן נקודת אמצע. בכל קצה נניח שלט ועליו כתוב: "יהודי" ו"לא יהודי".
נעמיד את כל החניכים בנקודת האמצע של הציר. נקריא מושגים מתוך מגילת העצמאות ונבקש מהחניכים למקם את עצמם על הציר עפ"י כמה המושג מביע בעניהם את היהדות. אם המושג שקראנו מביע לדעתם יהדות במידה גבוהה, יתקרבו אל הקצה עם השלט "יהודי" ואם לא ההיפך. אם המצב ניטרלי- אפשר להשאר בנקודת האמצע או להתמקם במקומות ביניים בהתאם.
דוגמאות למושגים:
תנ"ך, תקווה, חרות, תפילה, עברית, שלום, ארץ ישראל- אפשר להוסיף עוד [מצורפת המגילה בנספח]
במהלך הפעילות, נשאל את החניכים למה בחרו את המיקום בו הם עומדים. במידה ויש קבוצות שהתמקמו במקומות שונים- ניתן לערוך בניהן דיון על סיבת בחירתם במקום.
שלב ג'
נסביר לחניכים שבמגילת העצמאות מרוכזים הערכים שמייחדים אותנו כעם.
נספר לחניכים שהמגילה נכתבה כאשר הכריזו על הקמת מדינת ישראל. וזאת למרות התנגדותן של חלק מהאומות. למרות שמקימי המדינה לא היו שומרי תורה ומצוות, הם לא יכלו להגדיר את העם היהודי ללא הזכרת התנ"ך, ואת המדינה היהודית ללא הזכרת ארץ ישראל.
לסיכום
עמ"י מושתת על ערכי התורה ולא יכול בלעדיה. גם אם יתרחק ממנה, התורה תמצא אותו בכל מקום שיהיה.