חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בית המקדש
תת נושא: בית המקדשבציפיה לבנין אריאלתנועת אריאל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

המקדש שבתוכנו ושבט נחלה (פעולה)

מתאים ל: שבת, יום חול

שבט הרא”ה- נחלה:

 

“ארבעה נקראו נחלה,

בית המקדש נקרא נחלה, שנאמר [שמות ] תבאמו ותטעמו בהר נחלתך,

ארץ ישראל [דברים י״ט יי] בארץ אשר ה’ אלקיך נותן לך נחלה,

תורה, שנאמר [במדבר כ״א י״ט] וממתנה נחליאל,

ונחלתי ישראל,

אמר הקב״ה, יבואו ישראל שנקראו נחלה לארץ ישראל שנקראה נחלה,

ויבנו את בית המקדש שנקרא נחלה, בזכות התורה שנקראת נחלה, לכך נאמר בהר נחלתך.”

(מכילתא דרבי ישמעאל)

 

 

נושא הפעולה: הקב”ה שוכן במקדש במטרה שישכון בתוך כל אחד מישראל.

 

 

 

מטרת הפעולה:

החניכים יבינו כי ה’ שם נחלתו במקדש אך המטרה שהמקדש יהיה ‘כלי’ שמעביר את שכינתו ונחלתו של ה’ לתוך כל אחד מעם ישראל. זה שאנו נחלת ה’ מחייב אותנו לפעול ולהפיץ את תורת ה’.

 

מהלך הפעולה

שלב א’: מהי נחלת ה’

שלב ב’: אני שליח!

שלב ג’: אני פועל

שלב א’: מהי נחלת ה’

 

נביא/נכין עם החניכים (בעזרת עיסת כדורי שוקולד או כל דרך יצירתית אחרת) 4 דברים שמסמלים את :

  • תורת ישראל- ספר תורה
  • עם ישראל- דמויות של אנשים שונים/חבורה של גוונים שונים בעם ישראל מחובקת.
  • ארץ ישראל- מפה.
  • המקדש- ציור של המקדש.

נסביר לחניכים שארבעת דברים אלו נקראו נחלה. (אפשר לחלק את הפתיחה המצורפת).

נשאל את החניכים מדוע?

האם נראה להם שאפשר לקרוא לעוד דברים נחלה?

 

נסכם: נחלת ה’ זה מקום שה’ שוכן בו וממילא הוא קדוש יותר. המקום העליון שמבטא זאת זה בית המקדש.

נשאיר פתוח לבירור במהלך הפעולה- למה עוד אפשר לקרוא נחלה?

 

שלב ב’: אני שליח

 

הסיפור- ”קוקה כמשל” מתוך הספר ”וקראתם דרור” (מצורף נספח)

נשאל את החניכים? איזה חידוש דרור רוצה להעביר למכיניסטים?

דרור רוצה לומר שתחום הדת שלנו מתפרס על יותר מאשר המקום המצומצם בבית הכנסת או בשבת, אלא בכל תחומי החיים.

 

נחלק לכל חניך עיגול ומשולש כאשר המטרה שלהם להראות אם מבחינתם החיים (שמסמל העיגול) והיהדות (שמסמל המשולש) צריכים להיראות/איך הם בחייהם עכשיו?

רחוקים אחד מהשני/צומחים אחד מתוך השני/וכו’…

 

נסכם: תורת ה’ אינה מצומצמת למושגים הדתיים אלא מתפרשת על כל תחומי חיינו.

”נמצא שהתכלית של בניית המשכן ושל השכינה השורה בו אינה בהשראת השכינה במשכן עצמו, על אף שהוא קודש וקודש קודשים, אלא בהשראת השכינה בלבו של כל אחד ואחד מישראל.” (הרב אברהם שפירא זצוק”ל)

 

 

שלב ג’: אני פועל

 

נחלק לחניכים את השיר הבא:

 

”בלבבי משכן אבנה להדר כבודו,

ובמשכן מזבח אקים לקרני הודו,

ולנר תמיד אקח לי את אש העקידה,

ולקרבן אקריב לו את נפשי היחידה.”

 

דיון:

באיזה מקום בחיינו אנו פועלים עפ”י תורת ה’?

איפה המשכן שבליבנו?

 

לסיכום

נחלת הקב”ה זה העולם כולו כאשר בבית המקדש מתבטא ביתר שאת.

אך המטרה של השכינה במקדש היא להגיע ללב כל אחד מעם ישראל, לחדור לתוכו כך שכל אחד ירגיש שהוא באופן תמידי שליח של הקב”ה ושל תורת ישראל ולא רק במקום המצומצם של קיום מצוות.

חיינו הם חיים של שליחות, של מסירות נפש על תורת ישראל בכל רגע זה צריך להיות הקו המנחה אותנו.

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

תורת החיים

קטע עוסק בתנועת אריאל.
על משמעות המושג “תורת חיים בעז”
מאת הרב אלישע אבינר

להכיר את התנועה שלי

רוצים שהחניכים שלכם יכירו קצת יותר טוב את התנועה? רעיונות למשחקים חווייתיים. מתאים גם לשבת תנועה.

דילוג לתוכן