חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נרות שבת

חירות טיירי- סניף הר ברכה

נושא: אמונה
תת נושא: אמונהשבתתורה ומצוות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

שבת (פעולה)

מטרות הפעולה:
  • החניך יבין את מהות השבת.
  • החניך יבין שהשבת היא מתנה שקיבלנו מהקב”ה.

 

 

שלב א’- מי לא אוהב לקבל מתנות?

נחביא ברחבי החדר או הסניף דף שעליו כתובה המילה “שבת” באותיות גדולות.

את הדף יש לעטוף בנייר מתנה ולהכניס לקופסא עטופה יפה.

נספר לחניכים שהחבאנו מתנה ברחבי השטח ועליהם לחפש את המתנה.

• נחזור אל המעגל ונשאל את החניכים: מדוע חיפשתם את המתנה?

• נשאל את החניך שמצא את המתנה: האם שמחת למצוא את המתנה?!

 

נסכם: נעים לכל אחד מאתנו לקבל מתנה. כולנו אוהבים שחושבים עלינו ומפנקים אותנו במתנות. גם השבת היא מתנה. מתנה זו ניתנה לנו מאת ה’.

מפנים את השאלה לחניכים: מדוע זאת מתנה? כי יכולנו גם ללכת לביה”ס 7 ימים בשבוע ולעבוד 7 ימים בשבוע. ואילו, הקב”ה החליט שתהיה במציאות שבת, וע”כ זוהי מתנה, אין זה משהו מובן מאליו.

שלב ב’- על מתנות שומרים היטב!

נבקש מהחניכים לדמיין איזו מתנה הם הכי היו שמחים לקבל?

נפזר על הרצפה כרטיסיות עם היגדים (נספח מספר 1).

נבקש שכל חניך ייקח את ההיגד המבטא כיצד היה שומר על המתנה ואיך היה מרגיש כלפיה.

נברר עם החניכים למה הם רוצים לשמור על המתנה שלהם?!

נסכם: כשאנחנו מקבלים משהו והוא חשוב לנו אנחנו שומרים עליו.

 

שלב ג’- סיפור: שומרים על המתנה – שומרים על קדושת השבת.

אנשי משפחת רוטשילד ישבו בביתם סביב שולחן השבת, שרו, שמחו ואכלו ממטעמיה של אם המשפחה.

לפתע דפיקה בדלת: שלום, כאן משפחת רוטשילד?

אני פקיד בכיר, באתי לכאן בשליחותו של הוד רוממותו הנסיך הנדריק,

הוא מבקש לשלוח מיד מהחנות שלכם אל ארמונו מספר שטיחים, כפי שמפורט בכתב ההזמנה שבידי.

הנסיך זקוק לשטיחים אלו בדחיפות, כדי לקשט את ארמונו להצגה חגיגית שתתקיים שם הערב.

ענה אדון רוטשילד: אני מצטער מאוד, אך הפעם לא אוכל למלא את רצון הוד מעלתו, בגלל קדושת השבת, הנסיך יאלץ לחכות עד מחר בערב.

ענה הפקיד: מגוחך, ההצגה מתקיימת הערב לכבוד אורחים חשובים שעומדים לעזוב את העיר מחר בבוקר ואיך יחכו השטיחים למחר בערב?!

אמר אדון רוטשילד: אני באמת מצטער, אינני יכול לעסוק במסחר בשבת , אילו הקדמת לבוא בכמה שעות, בשמחה הייתי מוכר לך…

הפקיד יוצא, המשפחה ממשיכה לשיר…

הפקיד נכנס בשנית..

הפקיד: הוד מעלתו מבקש מאוד לשלוח לו מיד את השטיחים!! אין להשיג כמותם בכל חנות אחרת.

אדון רוטשילד: צר לי, עלי לחזור על אשר אמרתי לך בפעם הקודמת: לא אוכל למלא את הבקשה בגלל קדושת השבת.

הפקיד יוצא ונכנס בשלישית כשבידו מכתב (נספח מספר 2) הפקיד מקריא את המכתב בקול…

 

נעצור את הסיפור ונסביר את ההתלבטות של אדון רוטשילד!

מצד אחד- המשפחה יכולה להרוויח כסף רב עבור השטיחים. לבד מזאת הנסיך הוא השליט האזורי וביכולתו להעניש את המשפחה עונש חמור.

אך מצד שני- כיצד אפשר לוותר על קדושת השבת? הרי הקב”ה אסר עלינו לעסוק במסחר בשבת.

 

המדריך יבחר שני חניכים דומיננטיים וייתן להם כרטיסיות (נספח מספר 3):

חניך א’: יצטרך לשכנע את יתר החניכים מדוע צריך לשמוע בקול הנסיך ולמכור את השטיחים בשבת.

חניך ב’: יצטרך לשכנע את יתר החניכים מדוע אסור בשום אופן להסכים למכור את השטיחים בשבת.

נערוך עם החניכים הצבעה כיצד לדעתם צריך לנהוג אדון רוטשילד.

– ממשיכים בסיפור:

אדון רוטשילד: מפני קדושת השבת, אין ביכולתי להיענות לבקשה.

בבקשה הסבר להוד רוממותו הנסיך שאמנם הוא שליט חשוב,

אבל יש גבוה ממנו את מלך מלכי המלכים הקב”ה, יוצר הכל והוא ציווני לנוח בשבת.

צר לי להפסיד לקוח חשוב כמו הנסיך, אבל אין בידי כל אפשרות אחרת.

בצאת השבת קיבל אדון רוטשילד הזמנה רשמית להתייצב בפני הנסיך ביום שני בשעה עשר בדיוק.

המשפחה כולה נתקפה בדאגה: “מה יהא עלינו? האם יעניש אותנו הנסיך בעונש חמור? אולי אף יוציא את אבא להורג…”

בני משפחת רוטשילד פנו בתפילה אל ה’ שיציל אותם מידיו של הנסיך.

ביום שני הלך אדון רוטשילד לנסיך והנה להפתעתו קיבל אותו הנסיך בשמחה.

הנסיך התנצל בפניו על עגמת הנפש והסביר לו מה שקרה-

באותו ערב התארח בביתו ברון ידוע והם שוחחו אודות היהודים,

הברון טען שהיהודים הם אנשים שהדבר היחיד המעניין אותם באמת הוא- כסף, בשביל כסף הם מוכנים לעשות הכל.

ואילו הנסיך טען לעומתו שליהודים יש עקרונות מקודשים.

כדי להכריע ,הוחלט להעמיד את אדון רוטשילד במבחן…

הנסיך שמח על כך שאדון רוטשילד הוכיח את צדקתו ואף הבטיח לו שמעכשיו יהיה הספק הרשמי של שטיחי הארמון ויתעשר מאוד.

 

נסכם: ראינו כיצד שמרה משפחת רוטשילד על השבת, המתנה המיוחדת שנתן לנו ה’.

בזכות השבת ששמרה המשפחה, שמרה השבת על משפחת רוטשליד והצילה אותם מידיו של הנסיך הגוי..

 
לסיכום

בתחילת הפעולה ראינו שאנחנו אוהבים מתנות ושמחים בהן.

הבנו שכאשר אנחנו מקבלים מתנה שהיא יקרה לנו, אז אנחנו רוצים לשמור עליה.

השבת היא מתנה שניתנה לנו מהקב”ה ולכן אנו לא רוצים לבזבז את המתנה = השבת על דברים סתמיים אלא לנצל את השבת למטרתה.

השבת היא זמן בו המשפחה יכולה לשבת ביחד ולשמוע מה עבר על כל אחד במהלך השבוע

ובכלל להיות רגועים מהמרוץ של כל השבוע.

ראינו מהי שבת ואיך אפשר לנצל אותה לטוב.

ראינו גם כמה חשובה השמירה על השבת, כמו שעשו משפחת רוטשילד

(אין המקום כאן להיכנס עם החניכים לשמירת השבת שלהם אלא רק לחשוף אותם לדבר!).

ננסה גם אנחנו, כל אחד בתוך ביתו ומשפחתו לעשות דברים המייחדים את השבת משאר השבוע ובכך נהנה גם אנו מהמתנה הנפלאה

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ילדים מחזיקים ספר תורה

למה תנך?

עזרים- מצגת לשיתוף מסך /הקרנה בסניף לפעולה שמעבירים בסניף- מקרן.

דילוג לתוכן