חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה, שבת

לא תלך רכיל- שמירת הלשון בזמן מוגדר (פעולה)

לא תלך רכיל- גנות הזולת (פעולה)

לא תלך רכיל- נזק לזולת (פעולה)

לא תלך רכיל- לחשוב לפני שמדברים (פעולה)

לא תלך רכיל- הפנמת איסור דיבור לשון הרע (פעולה) 

 

מטרות הפעולה:

החניכים ילמדו כי שמירה מרבית על הלשון במשך זמן מוגדר ביום,

מעוררת את תשומת הלב לשמירת הלשון במשך כל היום.

מהלך הפעולה:

המדריך יבקש מהחניכים לצאת החוצה ולאסוף כמה שיותר מקלות ארטיק באזור הסניף.

לאחר כעשר דקות ירכז המדריך שנית את החניכים, ויורה להם לעבור עתה למשימה הבאה: משחק מחבואים.

המדריך יחליט מתי לסיים את המשחק ולעבור לשלב הדיון.

המדריך ישאל את החניכים:

  • האם בזמן משחק המחבואים ראיתם מקלות ארטיק?
  • האם שמתם לב למקלות הארטיק יותר מאשר בדרך כלל? מהי הסיבה לכך?

(המשימה שקדמה למשחק, עוררה את החניכים ליתר תשומת לב להימצאות מקלות הארטיק הזרוקים באזור,

ולפיכך, גם כאשר החניכים היו עסוקים במשהו אחר, הם שמו לב למקלות הארטיק יותר מבדרך כלל.)

  • התוכלו לתת דוגמאות נוספות לכך שכאשר אנו מתרכזים בעניין מסוים במשך זמן קצר,

הדבר משפיע על היחס שלנו לאותו עניין גם בזמנים אחרים?

(כשאנחנו שומעים שוב ושוב שיר מסוים, נשים לב יותר מהרגיל להשמעתו האקראית ברדיו, וכדו’.)

  • כיצד נוכל להשתמש ברעיון הזה, כדי להצליח יותר להימנע מדיבורי לשון הרע ורכילות?

(אם נתאמץ להימנע מדיבורי לשון הרע ורכילות אף לזמן קצר ביום, בוודאי תהיה לכך השפעה על התעוררות תשומת הלב

להימנע מדיבורים כאלה גם בזמנים אחרים ביום.)

העובדה שהחניכים התרכזו באיסוף מקלות הארטיק גרמה להם לשים לב למקלות ארטיק גם כשהם שיחקו במשחק אחר.

באופן דומה נוכל לומר כי כל עניין שאנו מתרכזים בו לזמן קצר, עשוי לצוץ לנו אחר כך, ללא כוונה מיוחדת, גם בזמנים אחרים.

עיקרון זה יפה אף לעבודה על שמירת הלשון: קשה להימנע מדיבורי לשון הרע ורכילות במשך כל היום,

פשוט יותר להקפיד על-כך במשך זמן מוגדר: למשל שעה ביום. אך לשעה הזאת, כפי שנוכחנו בפעילות, עשויה להיות השפעה על כל היום:

אם נייחד לעצמנו שעה ביום שבה אנו מקפידים במיוחד על שמירת הלשון,

נגלה שגם במשך שאר היום אנו שמים לב יותר מאשר בדרך כלל להיזהר מלשון הרע ומרכילות.

משימת אימון

כל חניך יקבע לעצמו שעה אחת ביום, שבה הוא יתאמץ שלא לדבר לשון הרע ורכילות.

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

זה בידיים שלך (מערך)

מערך פעולות – זה בידיים שלנו. האחריות והכוחות אצל החניכים והם מסוגלים להרים את עצמם ולעשות הרבה טוב בעולם.

יום שפ”ה

יום שיפור פני הסניף /השכונה /היישוב.
יום בו כל הסניף מתאגד למען מטרה אחת- שדרוג של פינת חמד שכוחת אל בעיר, ביישוב או אפילו בתוך הסניף ממש.

דילוג לתוכן