חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה, שבת

לא תלך רכיל- הפנמת איסור דיבור לשון הרע (פעולה)

לא תלך רכיל- גנות הזולת (פעולה)

לא תלך רכיל- נזק לזולת (פעולה)

לא תלך רכיל- שמירת הלשון בזמן מוגדר (פעולה)

לא תלך רכיל- לחשוב לפני שמדברים (פעולה)

 

מטרות הפעולה:

 החניכים יפנימו את הערכים והכלים שנרכשו במהלך החודש בעזרת אימון בסיפורי מקרה.

מהלך הפעולה:

  המדריך יספר לחניכים סיפור מקרה. (נמצא בקבצים המצורפים בצד העמוד)

  • לאחר כל סיפור יבחר המדריך שני חניכים שיציגו שתי אפשרויות תגובה שונות למצב שתואר בהתאם לתפקיד שינתן להם, רשום על גבי כרטיס.
  • לאחר כל הצגה יערוך המדריך דיון קצר, כפי שמוצע בסוף כל מקרה.

החניכים יתבקשו לזהות מהו הערך או הכלי שנרכש במהלך החודש, ושעליו התבססה ההצגה.

רצוי להכין רשימה של ארבעת העקרונות כתובה על גבי גיליון, ולאפשר לחניכים להיעזר בה במידת הצורך.

 

סיפור מקרה 1:

 

שאלות לדיון:

  • איזה עיקרון שלמדנו החודש מתאים לסיפור המקרה הזה?
  • כיצד נקראים דבריו של אברהם 1?

נסכם: דיבור בגנות הזולת הוא לשון הרע. אברהם 1 אומר על חיים שהוא לא חכם. גם אם זה נכון, דבריו הינם בגדר לשון הרע.

 

סיפור מקרה 2:

 

שאלות לדיון:

  • איזה עיקרון שלמדנו במהלך החודש מתאים לסיפור המקרה הזה?
  • מי דיבר לשון הרע, שלומי 1 או שלומי 2?
  • מה עשוי לקרות בעקבות דבריו של שלומי 2? למי דבריו עלולים להזיק?

נסכם: שלומי 2 דיבר לשון הרע על יוסק’ה בעל הקיוסק.

כתוצאה מדבריו עשוי להיגרם ליוסק’ה נזק, משום שיניב יימנע מלקנות אצלו, ואולי אף יזהיר חברים נוספים שלא כדאי להם לקנות אצלו.

נשים לב שבכלל לא בטוח ששלומי 2 צודק בטענתו שיוסק’ה רימה אותו בעודף.

זה גם בהחלט רגיל שבקיוסק המחירים יקרים יותר מאשר בסופר, וזה לא אומר שבעל הקיוסק רמאי.

ואמנם, למדנו החודש, שדיבורים שעשויים לגרום נזק לזולת הם לשון הרע.

 

סיפור מקרה 3:

 

שאלות לדיון:

  • איזה רעיון לשמירת הלשון שלמדנו במהלך החודש מוזכר בסיפור המקרה הזה?
  • מי משני הדוידים נוהג על פי הרעיון הזה?
  • האם דוידי (וכל אחד אחר) יכול להימנע בקלות מדיבור לשון הרע? מדוע?
  • כיצד הרעיון שהזכרנו עשוי לעזור לדוידי 2 בהתגברות על דיבור הלשון הרע?

נסכם: למדנו שכאשר אנו מקפידים מאוד על שמירת הלשון למשך זמן מוגדר ביום (למשל שעה),

מתעוררת אצלנו תשומת לב לשמירה על הלשון במשך כל היום.

דוידי 1 צודק בכך שלא קל להימנע מלדבר לשון הרע, אך אין זו סיבה להתייאש מכך.

הרעיון של דוידי 2 בהחלט עשוי להועיל, לא רק לאותה שעה אלא אף לכל היום.

אם נקבע לעצמנו שעה מסוימת שבה נקפיד במיוחד שלא לדבר לשון הרע נגלה שגם במשך שאר היום אנו יותר שמים לב להימנע מלשון הרע.

סיפור מקרה 4:

 

שאלות לדיון:

  • איזה עיקרון שלמדנו במהלך החודש מתאים לסיפור המקרה הזה?
  • מי מבין שני ה”אליה” נוהג על פיו?
  • מה קורה לאליה שלא מקפיד על כך?
  • מה לדעתכם אליה 2 יגיד לחבריו?

נסכם: למדנו שלפני שמדברים על מישהו צריך לעצור ולחשוב האם יש בדברים לשון הרע.

א ליה  2 נוהג בהתאם לעיקרון הזה, וחושב לפני שהוא מדבר.

אליה 1 מדבר מבלי לחשוב קודם, ולא שם לב שכתוצאה מדבריו עשוי להיגרם נזק לרב שמעון, ולכן דבריו הם בגדר לשון הרע.

אין ספק שלאחר מחשבה יענה אליה 2 לחבריו תשובה שאין בה לשון הרע!

 

 

בסוף כל סיפור יש סיכום.

משימת אימון

כל חניך ימשיך להתמיד בשעה היומית שהוא קבע לעצמו, ובה הוא יימנע בלי-נדר מדיבורים בגנות הזולת ומדיבורים העשויים לגרום נזק לזולת.

כדי להצליח בכך, הוא יקפיד באותה שעה לעצור ולחשוב לפני כל דיבור אם הוא אינו בגדר לשון הרע.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

חברותא בשחקים

משחק שבו כל החניכים עומדים על מעגל של כיסאות, המדריך מוציא כיסאות ממהמעגל ואסור לחניכים ליפול.

פרח לב הזהב

כמה אנחנו מוכנים להשקיע בשביל ההורים שלנו ובשביל אנשים שאנחנו אוהבים? סיפור מרגש!

דילוג לתוכן