מתאים ל: שבת
מטרת הפעולה:
להבין מה המשמעות של המשפט “ויהיו כל מעשינו לשם שמים” ומה זה דורש מאיתנו.
הסתכלות ממציאות נרחבת על האווירה ורוח ההלכה בכלליות.
מהלך הפעולה:
מה משמעות של “כל מעשינו לשם שמים”
דיון- שמים במרכז החדר דף גדול ובו כתוב- “ויהיו כל מעשינו לשם שמיים”
ושואלים את החניכות מה זה אומר? מה הכוונה?
האם הכוונה שאנו צריכים כל היום להתפלל? כל היום אנו צריכים ללמוד תורה?!
פיזור כרטיסיות על הרצפה – ( נספח 1 )
מבקשים מהחניכים לסדר את הדברים לפי סדר מהדבר שהוא עבודת ה’ -“מעשים לשם שמים”, עד לדבר שהוא לא עבודת ה’- הוא לא לשם שמים.
איך אנו מיישׂמים את זה?
דיון – מספרים על רבי נחמן שאמר: “לכל מקום שאני הולך אנו הולך לארץ ישראל”
– איך זה אפשרי? מה, באמת לכל מקום שהוא הלך זה לא”י?!
כן, ולא..
לא- כי הוא הלך לבקר חברים והיה בהרבה מקומות, ולא הלך ישירות לא”י..
וכן!- ר’ נחמן מעיד על עצמו שזה מה שהיה לו בראש ובכוונה!
אגדה – יוסף מוקיר שבת-
“ואמרו עליו על שמאי הזקן שכל ימיו היה אוכל לכבוד שבת, מצא בהמה נאה אומר זו לשבת, מצא אחרת נאה הימנה מניח את השניה ואוכל את הראשונה – נמצא אוכלה לזו כדי שתהא היפה נאכלת בשבת ונמצאת אכילתה של הראשונה לכבוד שבת”. [רש”י]
בעצם כל מה שהיה אוכל היה ‘לכבוד שבת’. זאת הייתה מטרתו וכל כל מעשיו נעשו למטרה הזו.
ויהיו כל מעשינו לשם שמיים זה ממש ככה. שכל דבר ודבר שנעשה בחיינו מרגע הקימה בבוקר ועד שאנחנו הולכים לישון אנחנו נעשה כל דבר לשם שמיים.עם כוונה לעבודת ה.
אנחנו לומדים מר’ נחמן ומיוסף מוקיר שבת.
אני אוכל וישן- כדי שיהיה לי כוח ואוכל לחיות חיי קדושה.
אני הולך לבית הספר- כדי שאוכל להשיג השכלה ולהצטיין במקצוע שאבחר ואיתו אוכל לקדש את השם בעולם
אני מדבר עם חברים- כדי להתעצם ולגדול מהם וכדי שאוכל לתרום להם גם אני מיכולותי וכוחותיי.
“שויתי ה’ לנגדי תמיד”.