חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה
תת נושא: אמונהמצוותתורהתורה ומצוות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, שבת

לשמור משפטי צדקך (פעולה)

 

פעולה שניה מתוך מערך הפעולות לשבטים מעוז-נחלה בנים בחודש ארגון תשע”ח.

לפעולה הראשונה- נאמן?

לפעולה השלישית- המאבק התמידי

לפעולה הרביעית- עם נשבע עם מקיים

 

 

מבוא ‘שבועת אמונים’

מדריכי שבטים מעוז ונחלה: ‘נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך.’ בחודש הזה ננסה לברר מהי שבועת האמונים הזו.

בפעולה הראשונה נעסוק בבירור המושג ‘נאמנות’. נבין כי היא היכולת שלנו להחזיק בערך מסויים מבלי לוותר עליו. הנאמן נשאר נאמן בכל מצב ומצב בחייו כנגד כל האתגרים הניצבים בפניו. שבועת האמונים שלנו היא ‘לשמור משפטי צדקך’.

בפעולה השנייה נעסוק במשפטי צדק אלה, הכתובים לנו בתורה. אנחנו מחפשים את התשובה מהו הטוב והצדק? חסד עשה איתנו הקב”ה כאשר גילה לנו בתורתו את הדרך הנכונה והאמיתית לעשות טוב וחסד לעולם כולו. מדוע אם כן יש צורך בנאמנות?

בפעולה השלישית נעסוק בקשיים ובאתגרים העומדים בפנינו. היצר הרע השוכן בקרבנו, שהוא בעצם חלק מהאישיות שלנו, או בכינויו- ‘הנפש הבהמית’, מנסה למשוך את כל הכוחות שיש בנו אל העולם החומרי בלבד. הנאמנות מאפשרת לנו לדבוק במטרה הרוחנית שלשמה באנו לעולם ולהחזיק בדרכה של תורה אף כאשר פחות טעים או נעים לנו.

בפעולה הרביעית, נעלה להביט מלמעלה על המטרה של עם ישראל (שאליו אנחנו משתייכים). נבין כי אנחנו חלק מעם עתיק שזוהי מטרתו הכוללת – לחיות לפי רצון ה’. הנאמנות של עם ישראל כולו לה’ ולתורתו היא זו שתביא את הטוב לעולם כולו. בהצלחה רבה!

 

 

 

מטרות הפעולה:

1.      החניכים ילמדו כי הנאמנות דורשת אמון בטיבה של הדרך.

2.      החניכים יבררו כי דרך ה’ היא הטוב המוחלט לעולם – כי הוא יתברך מקור הטוב.

3.      החניכים יבינו כי הנאמנות לה’ באה לידי ביטוי בשמירת תורתו.

 

 

עזרים

 

 

שלב א’: זה טוב, זה?

משחק: המיליונר: נבקש מאחד החניכים לצאת החוצה. ניתן לו כרטיסיה עם הוראה (נספח 1, מובא בקבצים המצורפים בצד העמוד). בינתיים נסביר לקבוצה – החניך שיצא הוא מיליונר אגדי, יש לו כסף כחול הים, על כל אחד מכם לשכנע אותו להשקיע מכספו בפרויקט מסויים. נחלק לכל חניך שם פרויקט מתוך הרשימה (נספח 2).

נקרא לחניך המיליונר ושאר החניכים יִפתחו  במסע שכנוע.  לבסוף עליו להחליט למי הוא תורם.

ננסה לברר: מה הוביל את החניך המיליונר להחלטה היכן להשקיע?

נגיע עם החניכים להבנה שכיוון שמדובר בפרויקטים של חסד ותיקון עולם, כנראה הבחירה מגיעה מתוך בירור והבנה שהפרויקט שנבחר על-ידו הוא בעיניו הדבר הטוב ביותר לעולם מתוך מגוון הפרויקטים שהוצעו לו.

 

 

 

 
שלב ב’- לקח טוב נתתי לכם – תורתי!

נציג בפני החניכים תנ”ך ונקריא את הפסוק: “כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ” ספר משלי, פרק ד, פסוק ב.

הקב”ה מבטיח לנו שדרך התורה היא הדרך הטובה ביותר לעולם ואליה ראויה להיות נתונה הנאמנות שלנו.

נשאל: מניין לנו שאכן זה כך?

נכוון את החניכים להבנה שדווקא משום שהקב”ה הוא בורא העולם יש לנו ביטחון שהוא היודע את ההדרכה הנכונה אליו. התנ”ך שאותו אנחנו מחזיקים כעת, פותח בבריאת העולם ומתאר כיצד ריבונו של עולם שיצר את העולם והוביל אותו הוא זה הנותן לנו את התורה. לכן יש לנו ביטחון שזוהי הדרך הטובה והנכונה ולה אנחנו נאמנים.

 

 

 

לסיכום

לסיום, נדבר עם החניכים על המשמעות של הנאמנות לתורה הבאה לידי ביטוי בשמירת המצוות. כפי שכבר למדנו בפעולה הקודמת הנאמנות והאמון בקב”ה שהוא הטוב והמטיב מאפשרים לנו לקיים את מצוותיו אף שלפעמים איננו מבינים אותן, ויש קושי בשמירתן, בכל אופן אנו יודעים כי זהו הטוב.

 

 

 

צ’ופר

“הא למה זה דומה? לגן המבוכה, הוא הגן הנטוע לצחוק, הידוע אצל השרים, שהנטיעות עשויות כתלים כתלים, וביניהם שבילים רבים נבוכים ומעורבים, כולם דומים זה לזה, והתכלית בם הוא להגיע אל אכסדרה אחת שבאמצעם. ואמנם השבילים האלה מהם ישרים ומגיעים באמת אל האכסדרה, ומהם משגים את האדם ומרחיקים אותו ממנה. ואמנם ההולך בין השבילים הוא לא יוכל לראות ולדעת כלל אם הוא בשביל האמיתי או בכוזב, כי כולם שוים ואין הפרש ביניהם לעין הרואה אותם, אם לא שידע הדרך בבקיאות וטביעות עין שכבר נכנס בם והגיע אל התכלית שהוא האכסדרה. והנה העומד כבר על האכסדרה הוא רואה כל הדרכים לפניו ומבחין בין האמתיים והכוזבים, והוא יוכל להזהיר את ההולכים בם, לומר: זה הדרך לכו בו! והנה, מי שירצה להאמין לו, יגיע למקום המיועד. ומי שלא ירצה להאמין וירצה ללכת אחר עיניו, ודאי שישאר אובד ולא יגיע אליו.” (מסילת ישרים, פרק ג)

 

“לפי שהשם יתברך הוא מקור הטוב והחסד, וכל הבריאה שברא הוא כדי שיזכו הברואים, ויוכל לבסוף להיטיב ולהתחסד עמהם. ועל זה היה כל נתינת התורה וצוויה..” (אהבת חסד, החפץ חיים זצ”ל)

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

מלביש ערומים

מקור עוסק בקדושה.
“העירום שהוא מרשם בנו רשם של גנאי והעדר הכבוד,
המנגד לתפארת האדם, הננו מוכרחים להתגונן נגדו בלבושינו”

וסמכת בחגך (פעולה)

למה אנחנו מצווים לשמוח דווקא בחג שבו אנחנו יוצאים מהבית המוגן והבטוח לקור שבחוץ?

שוויון בצבא?!

קטע עוסק בקדושה.
לפני מס' שנים הוחלט בצה"ל לפתוח גם את המקצועות הקרביים בצה"ל לבנות בעקבות תלונות שהוגשו לבג"ץ. כתבה זו בוחנת את תוצאותיה של מגמת השוויון בצה"ל בגדוד הקרבי המעורב: "קרקל".

דילוג לתוכן