חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדה עולה במדרגות

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה בעצמי
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, שבת

המאבק התמידי (פעולה)

 

פעולה שלישית מתוך מערך הפעולות לשבטים מעוז-נחלה בנים בחודש ארגון תשע”ח.

לפעולה הראשונה- נאמן?

לפעולה השניה- לשמור משפטי צדקך

לפעולה הרביעית- עם נשבע עם מקיים

 

 

מבוא ‘שבועת אמונים’

מדריכי שבטים מעוז ונחלה: ‘נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך.’ בחודש הזה ננסה לברר מהי שבועת האמונים הזו.

בפעולה הראשונה נעסוק בבירור המושג ‘נאמנות’. נבין כי היא היכולת שלנו להחזיק בערך מסויים מבלי לוותר עליו. הנאמן נשאר נאמן בכל מצב ומצב בחייו כנגד כל האתגרים הניצבים בפניו. שבועת האמונים שלנו היא ‘לשמור משפטי צדקך’.

בפעולה השנייה נעסוק במשפטי צדק אלה, הכתובים לנו בתורה. אנחנו מחפשים את התשובה מהו הטוב והצדק? חסד עשה איתנו הקב”ה כאשר גילה לנו בתורתו את הדרך הנכונה והאמיתית לעשות טוב וחסד לעולם כולו. מדוע אם כן יש צורך בנאמנות?

בפעולה השלישית נעסוק בקשיים ובאתגרים העומדים בפנינו. היצר הרע השוכן בקרבנו, שהוא בעצם חלק מהאישיות שלנו, או בכינויו- ‘הנפש הבהמית’, מנסה למשוך את כל הכוחות שיש בנו אל העולם החומרי בלבד. הנאמנות מאפשרת לנו לדבוק במטרה הרוחנית שלשמה באנו לעולם ולהחזיק בדרכה של תורה אף כאשר פחות טעים או נעים לנו.

בפעולה הרביעית, נעלה להביט מלמעלה על המטרה של עם ישראל (שאליו אנחנו משתייכים). נבין כי אנחנו חלק מעם עתיק שזוהי מטרתו הכוללת – לחיות לפי רצון ה’. הנאמנות של עם ישראל כולו לה’ ולתורתו היא זו שתביא את הטוב לעולם כולו. בהצלחה רבה!

 

 

מטרות

1.      החניכים יכירו את האתגרים העומדים בפני הנאמנות.

2.      החניכים ילמדו על מאבק הכוחות בין הנפש הבהמית לנפש האלוקית.

3.      החניכים יבינו כי עולם החומר הוא האתגר שה’ יצר בעבורנו.

 

 

 

שלב א’

מה כל-כך קשה?…

משחק: ‘מלחמה שווה’ – לפני הפעולה עלינו לפצל חבילת קלפים לשתי חבילות ולסדר אותן באותו סדר קלפים בדיוק.

בפעולה נחלק את השבט לשתי קבוצות ונבקש מכל קבוצה לשלוח נציג לשחק ‘מלחמה’ מול נציג מהקבוצה היריבה לפני כולם. אסור להם לשנות את סדר הקלפים. מובן שאחרי כמה רגעים החניכים יבינו את הקושי במשחק.

נזמין שני נציגים חדשים והפעם נערבב להם את הקלפים. ניתן להם כמה דקות לשחק ואז נעצור את המשחק.

 

ננתח עם החניכים- הקושי במשחק הראשון היה השוויון בין הצדדים. לאף צד לא היה יתרון כיוון שסדר הערמות היה זהה.

 

 

 

שלב ב’

שתי נפשות שלי..

נקרא עם החניכים את הסיפור: ‘אם אתה כזה צדיק תהיה אתה חזן!’ (נספח- מובא בקבצים המצורפים בצד העמוד)

 

נסביר: בתוכנו נמצאות שתי נפשות: נפש אלוקית ונפש בהמית. הנפש האלוקית באה לידי ביטוי במה שאנחנו מכנים ‘יצר טוב’, כלומר הרצון הדוחף את האדם לחיות לפי רצון ה’, לחיות חיים של רוחניות. הנפש הבהמית היא זו המבקשת את חיי הגוף החומריים והנאתם המיידית. בתוך תוכנו, הנפשות האלה נאבקות על אותם כוחות שיש בנו – שתיהן רוצות להשתמש בכוחות היצירה שלנו, מכאן נגזר שמם: יצר טוב ויצר רע. הקושי שלנו מתחיל מהעובדה, שכמו במשחק הקלפים הראשון, כוחן של הנפשות הללו שווה. היצר הרע נמצא בתוכנו והוא חלק מאיתנו, מה שמקשה עלינו את המאבק בו. העניין עולה גם מסיפור שקראנו – היצר היה עם רבי לוי יצחק בכל שלב, גדל איתו בבית המדרש והוא מכיר הכול..

 

 

לסיכום

נסכם בהבנה שהאתגר שריבונו של עולם הניח לפנינו הוא היכולת להגביר את הנפש האלוקית שלנו  שתהיה היא השולטת ותנהיג את הנפש הבהמית. כלומר,  האדם מתנהל על-פי התורה, חי חיים רוחניים, וכל חייו, גם החומריים, מתנהלים על-פי הדרכת התורה.

 

אפשר לסיים בדיון המדגים את המאבק: נעלה שם של מידה או כוח שיש בנו וננסה יחד עם החניכים להבין מה מבקשת הנפש הבהמית לעשות איתו ומה מבקשת הנפש האלוקית לעשות איתו.

(דוגמאות: קמצנות, אהבה, שמחה, כושר ריכוז, שובבות, עצב, כעס, מנהיגות.)

 

 

 

צ’ופר

“דלכל איש ישראל,

אחד צדיק ואחד רשע-

יש שתי נשמות..”

(תניא, האדמו”ר הזקן)

 

“רְאֵה גַּם אֶת זֶה לְעֻמַּת זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים”

(קהלת)

 

“כל הכוחות הנטועות בכל נפש מישראל

אין לחשוב שהוא רע גמור ושצריך להיות הופכו,

כי אין לך שום מידה וכוח שאין בה צד טוב גם כן.

רק צריך שישתמש בה כפי רצון ה’ יתברך.”

(ר’ צדוק הכהן מלובלין)

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן