חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, שבת

עם נשבע עם מקיים (פעולה)

 

פעולה רביעית מתוך מערך הפעולות לשבטים מעוז-נחלה בנים בחודש ארגון תשע”ח.

לפעולה הראשונה- נאמן?

לפעולה השניה- לשמור משפטי צדקך

לפעולה השלישית- המאבק התמידי

 

 

מבוא ‘שבועת אמונים’

מדריכי שבטים מעוז ונחלה: ‘נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך.’ בחודש הזה ננסה לברר מהי שבועת האמונים הזו.

בפעולה הראשונה נעסוק בבירור המושג ‘נאמנות’. נבין כי היא היכולת שלנו להחזיק בערך מסויים מבלי לוותר עליו. הנאמן נשאר נאמן בכל מצב ומצב בחייו כנגד כל האתגרים הניצבים בפניו. שבועת האמונים שלנו היא ‘לשמור משפטי צדקך’.

בפעולה השנייה נעסוק במשפטי צדק אלה, הכתובים לנו בתורה. אנחנו מחפשים את התשובה מהו הטוב והצדק? חסד עשה איתנו הקב”ה כאשר גילה לנו בתורתו את הדרך הנכונה והאמיתית לעשות טוב וחסד לעולם כולו. מדוע אם כן יש צורך בנאמנות?

בפעולה השלישית נעסוק בקשיים ובאתגרים העומדים בפנינו. היצר הרע השוכן בקרבנו, שהוא בעצם חלק מהאישיות שלנו, או בכינויו- ‘הנפש הבהמית’, מנסה למשוך את כל הכוחות שיש בנו אל העולם החומרי בלבד. הנאמנות מאפשרת לנו לדבוק במטרה הרוחנית שלשמה באנו לעולם ולהחזיק בדרכה של תורה אף כאשר פחות טעים או נעים לנו.

בפעולה הרביעית, נעלה להביט מלמעלה על המטרה של עם ישראל (שאליו אנחנו משתייכים). נבין כי אנחנו חלק מעם עתיק שזוהי מטרתו הכוללת – לחיות לפי רצון ה’. הנאמנות של עם ישראל כולו לה’ ולתורתו היא זו שתביא את הטוב לעולם כולו. בהצלחה רבה!

 

 

 

מטרות הפעולה:

1.      החניכים ילמדו על תפקיד העם היהודי – לחיות  על-פי רצונו יתברך.

2.      החניכים יבינו כי הנאמנות מאפשרת לנו לדבוק במטרה זו.

3.      החניכים יפנימו כי נאמנותו של כל יהודי היא הבונה עם נאמן.

עזרים:
  • כרטיסיות עם תפקידים
  • כיסא
  • חפצים לסיכום

 

 

שלב א’- עַם עִם תפקיד

משחק ‘תפקידים’: נציב במרכז החדר כיסא. נחלק לחניכים פתקים ובהם תיאור התפקיד של כל אחד מהם (נספח 1).

כל התפקידים  קשורים לכיסא וסותרים זה את זה. למשל: תפקיד אחד הוא ‘לנקות את הכיסא’, תפקיד שני -‘להרים אותו’ תפקיד שלישי – ‘לשבת עליו’ וכולי…

 

נספור עד שלוש ונבקש מהחניכים לבצע את תפקידם. ככל הנראה כל אחד ינסה לבצע את תפקידו מייד ויווצר בלאגן. בשלב מסויים נעצור את המשימות ונשב.

 

ננתח עם החניכים: מדוע לא עשינו את המשימות בזו אחר זו? מדוע לא התעניינו בתפקיד של החבר?

עלינו להבין שאנחנו חיים בעולם של תפקידים ולכל חלק בבריאה תפקיד מיוחד משלו, והוא נועד לעשות את תפקידו יחד עם שאר העולם.

כעת נעורר את השאלה: מהו תפקידו של עם ישראל? (אפשר לשים במרכז דף עם המילים ‘עם ישראל’)

נחבר את התשובות השונות: מטרתו של עם ישראל היא לקדש את שמו של הקב”ה על-ידי זה שיהיה נאמן לרצונו – קיום חיי תורה ומצוות.

נדגיש: הדרך של עם ישראל לקיים את תפקידו היא רק על-ידי נאמנות של אדם מישראל למטרה הכללית. בלי נאמנות של הפרטים, אם כל אדם יחליט שהוא בוחר בעצמו מה מתחשק לו לעשות, אין סיכוי שהעם יהיה נאמן לתפקיד שלו, שהרי העם מורכב מאנשיו.

 

 

 

 

שלב ב’- חלק מעם שלם

נספר את הסיפור ‘פאזל של עולם’ (נספח 2)

 

נסביר: דיברנו על מטרתו של עם ישראל. מטרתו מתאפשרת רק אם כל אחד יהיה נאמן בעצמו. אם כל חלק בפאזל יהיה בדיוק מה שהוא צריך להיות –  נוכל לתקן את העולם. הנאמנות שלנו לה’ יתברך ולתורתו מאפשרת לנו לעשות את התפקיד המיוחד והמדויק שלנו, בלי להתבלבל מכל המכשולים והקשיים שיש בדרך, קשיים שעליהם דיברנו בפעולה הקודמת.

נדגיש: הדרך של עם ישראל לתקן את העולם היא על-ידי המוני יהודים שכל אחד מהם נאמן לשליחות שהקב”ה מצווה אותו. נדגים זאת על-ידי השוני בין הסוגים השונים בעם ישראל: התפקיד של כהן שונה מישראל. גבר שונה מאישה. עשיר שונה מעני. אדם המוכשר במוזיקה יש לו תפקיד שונה ממי שיודע לארגן דברים. וכן על זה הדרך. (אפשר לתת את הדוגמאות על-פי החלוקה שיש בשבט: התפקיד של דוד, שיודע לצייר הוא אחר מהתפקיד של שמעון שהוא ספורטאי טוב וכולי. בזה גם נעצים את נקודות היתרון והכישרונות שהחניכים התברכו בהם. זו נקודה חשובה תמיד.)

 

 

 

לסיכום

נסיים בסיכום כללי של המהלך שעברנו בפעולות בסבב: מה כל אחד למד וקיבל מהמהלך? אפשר גם להיעזר בתמונות או בחפצים – כל אחד יבחר חפץ לתאר דרכו את מה שלמד.

 

 

 

צ’ופר

ציור של פאזל עליו כתוב ‘לתקן עולם במלכות שדי, יכירו וידעו כל יושבי תבל’

 

‘נשבעתי

ואקיימה

לשמור

משפטי צדקך’

 

 

 

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן