זוהי פעולה ראשונה מתוך מערך הפעולות לשבט יסוד בנות בחודש ארגון תשע”ח.
לפעולה השלישית- אני, הסניף ועם ישראל
פתיחה
הפעולה הזאת עוסקת בתנועת אריאל. לכן, כדי להרחיב את המבט, אין יותר מתאים וטוב להיעזר בחוברות על התנועה שיצאו במשך השנים. (הגיוני מאוד שיש כאלה בסניף).
כדאי מאוד להיעזר גם בחומרים אחרים במאגר ההדרכה בנושא תנועת אריאל, ובכרטיסייה “מי אנחנו“.
מטרות הפעולה:
1. החניכות יכירו את תנועת אריאל.
2. החניכות ידעו את יסודות התנועה ועקרונותיה.
3. החניכות ירצו להיות חלק מהתנועה העצומה הזו.
עזרים:
-
כדור צמר
-
4 בריסטולים שעליהם כתובים בתי המנון התנועה
-
4 שקפים עם המרכיבים השונים של סמל התנועה
-
ביום חול- חומרים ליצירה של הסמל: דפים עם הסמלים, פלסטלינה/ מדבקות/ צבעים
שלב א’
סניף – מה זה אומר לי?
נשחק את משחק הצמר:
נעמוד במעגל, חניכה אחת תקבל את כדור הצמר ותתפוס בקצה החוט שלו.
נבקש מהחניכה לומר את המילה הראשונה שהיא חושבת עליה כשהיא שומעת את המילה ‘סניף’, וכשהיא ממשיכה לאחוז בקצה החוט, נבקש ממנה למסור את כדור הצמר לאחת החניכות במעגל.
החניכה שתקבל את כדור הצמר תחזיק בו, וגם היא תגיד מילה שקשורה לסניף (מילה שעדיין לא נאמרה). אחר כך, כשהיא עוד מחזיקה בחוט, היא תזרוק את הכדור לבת הבאה. ככה, לאט-לאט, חוט הצמר יעבור בין כולן, ותיווצר רשת מסובכת שקושרת את כולן.
החוט יכול כמובן להגיע לכל חניכה יותר מפעם אחת. בנוסף, אם הרמה מתאימה, אפשר לזרז את החניכות ולאפשר לכל חניכה רק שלוש שניות לחשוב על מילה, וכך יצאו יותר מילים שקשורות לסניף…
אם החניכות נתקעות, אפשר לכוון אותן: שבטים שיש בסניף, פעילויות של הסניף, חוקים של הסניף, דברים שנמצאים בסניף וכד’
שלב ב’
תורת חיים בעוז- אריאל!
נסביר לחניכות- הסניף שלנו הוא אחד מתוך הרבה סניפים שיש לתנועת אריאל.
כמו הסניף שלנו, יש גם סניפים בעוד הרבה מקומות בארץ, והם פועלים בצורה דומה. כולנו שייכים לתנועת אריאל.
אז מה זה אומר תנועת אריאל?
לכל תנועה יש סמל והמנון שמבטאים את העקרונות של התנועה.
דרכם ננסה להבין את הרעיון של התנועה. חלק מהחניכות ודאי
מכירות את ההמנון והסמל, וחלקן עדיין לא.
נחלק את 12 הדברים הבאים בין החניכות:
– 4 שקפים עם מרכיבי הסמל (נספח 1)
– 4 בריסטולים כאשר על כל בריסטול כתוב בית אחר של המנון התנועה (נספח 2 א).
– 4 כרטיסיות שעליהן כתוב:
ארץ ישראל,
עם ישראל,
תורת ישראל,
בית המקדש (נספח 2 ב).
אם יש יותר מ- 12 חניכות אפשר בזוגות. אם יש פחות מ – 12 אפשר לוותר על הכרטיסיות מהסוג השלישי.
נבקש מהחניכות למצוא התאמה בין שקף – בית מההמנון – וכרטיסייה ולעמוד יחד כקבוצה.
(בית א’- ארץ ישראל- מפת הארץ. בית ב’- עם ישראל- דגל ישראל
בית ג’- בית המקדש- כתובית “אריאל”. בית ד’- תורת ישראל- לוחות הברית)
ניתן לחניכות לחשוב לבד ולדון ביניהן מה מתאים למה. כשהן יסיימו, נבקש מכל קבוצה (לפי סדר הבתים של ההמנון) לקרוא בקול את הבית ולהסביר למה החלקים מתאימים זה לזה.
לאחר מכן, נבקש מהן להניח על הרצפה, אחד על יד השני, את הבית שקיבלו מתוך ההמנון ואת הכרטיסייה, ואת השקף במרכז המעגל – לצדם.
את בתי ההמנון ואת הכרטיסיות נסדר בטור, ואת השקפים נניח אחד מעל השני. כך, ייווצר לנו המנון שלם, 4 עקרונות, וסמל אריאל!
אפשרות שנייה- (ביום חול):
ניתן לחניכות ליצור את הסמל באמצעות מריחת פלסטלינה על דף/ צביעה/ הדבקת מדבקות וכד’.
שימי לב!
הסמל הוא מורכב. אולי כדאי להביא לחניכות דפים עם ציור הסמל והן יקשטו את הסמל בעזרת החומרים הללו.
שלב ג’
לעד חיה בלבבנו
נסכם בכמה מילים את רעיון התנועה (אפשר להיעזר במקורות להרחבה).
נעמוד מסביב להמנון ולסמל שמונחים על הרצפה ונשיר את ההמנון.
זו גם הזדמנות לחלק לחניכות בריסטול קטן עם מילות ההמנון, כדי שיוכלו ללמוד אותו בעל-פה.
אפשר גם להכריז על פרס סמלי לכל חניכה שתדע לצייר את הסמל ולשיר את ההמנון בעל-פה עד לסוף החודש…
שלב ד’
גם אני אריאלניקית!
אפשרות אחת-
נחלק לכל חניכה צ’ופר: צמיד נייר מנוילן שעליו כתוב את שמה ואת המשפט ‘גם אני אריאלניקית בנשמה!’. (או בריסטול שבצדו האחד הסמל או ההמנון, ובצדו השני תעודת חברות בתנועה, או מחזיק מפתחות עם הרבה שקפים קטנים שיוצרים את הסמל וכיו”ב, כיד הדמיון הטובה (נספחים 3, 4, 5)).
אפשר ומומלץ לחלק את הצ’ופר באופן קצת טקסי: לקרוא לכל חניכה בקול ולהביא לה (כמו חלוקת סידורים במסיבת סידור…) ואם בא לך לעוף על זה, אז גם לשים ברקע את אחד מהשירים של התנועה…
העשייה נובעת מהאידיאולוגיה –
ככל שאמונתנו במה שאנו עושים גדולה יותר, כך ההתלהבות והכוח המושקעים
בעשייה יהיו גדולים יותר.
עשייה שנובעת מתוך התורה תבטא את דרכה של התורה בצורת ההתנהגות, בלבוש,
בדיבור, בצניעות בין המינים, בהתרחקות מנהנתנות, בטיפוח קשרים בין-אישיים וקשרי
חברות אמתִיִים ובבניית תרבות יהודית אמתִיִת.