הפעולה הקודמת – המשפחה שלי
הפעולה הבאה – התורה והמצוות
מטרת הפעולה:
-
ללמוד מכל מיני נשים מיוחדות מישראל מידות לחיים שלנו
עזרים:
-
מסלול משחק כמפורט בהמשך
-
קלפי משחק אדומים וירוקים, כמפורט בהמשך. ניתן להדפיס אותם מעוצבים מתוך הנספחים.
-
חבילת סוכריות
-
שני חיילי משחק
-
קוביה
-
רעיונות למתנות למלך.
מהלך הפעולה:
המדריכות יפזרו על הרצפה תכונות וכל אחת בוחרת תכונה שהיא מזדהה איתה.
המדריכות יעברו תכונה תכונה, ויקשרו אותה לאישה מסויימת שאנחנו נלמד ממנה את התכונה הזאת.
המדריכות יעשו מתודה על כל אחת ואחריה יקראו משפט שמספר עליהן.
התכונות:
יוזמה, יצירתיות (רבקה)
אחריות למען עם ישראל, שליחות (אסתר)
תפילה, הקרבה (חנה)
אמונה בה' (מרים פרץ)
רבקה – המדריכות יספרו סיפור על חשיבה מחוץ לקופסא:
לפני שנים רבות, בעיירה קטנה באיטליה, סוחר אחד נשאר חייב הרבה כסף למלווה בריבית.
המלווה, שהיה זקן ומכוער, חשק בביתו הצעירה והיפה של הסוחר והציע עסקה. הוא אמר להם
שיוותר על החוב אם הנערה תתחתן איתו. האב וביתו נחרדו מההצעה. המלווה הערמומי הציע
לתת למזל להחליט. המלווה אמר להם שישים בשקית שני חלוקי נחל, אחד לבן, שני שחור.
הנערה תוציא אחד. אם יצא שחור, היא תתחתן איתו והוא יוותר על החוב. אם היא תוציא לבן,
הוא יוותר על החתונה והחוב, אולם אם היא תסרב להצעה, אביה ישלח להירקב בכלא.
שלושתם עמדו על שביל חלוקי נחל בגנו של המלווה. תוך כדי הדיון, התכופף המלווה והרים
שני חלוקים. כשאסף אותם, עיניה הזריזות של הנערה הבחינו ששניהם היו שחורים. אז, ביקש
המלווה מהנערה לבחור באחת השקיות.
כעת, באמצע הסיפור, המדריכות יפנו לחניכות וישאלו אותן:
דמיינו שאתן בגנו של המלווה, מה הייתן עושות לו הייתן במקומה?
אם התבקשתן לייעץ לה, מה הייתן מציעות?
בחינת המצב מגלה שלוש אפשרויות:
1 הנערה תסרב להצעה ואביה ישלח לכלא. .
2 הנערה תגלה שהמלווה שם שני חלוקים שחורים בשקית ולכן הוא רמאי. .
3 עליה לבחור בחלוק אחד, תוך ידיעה שהיא מקריבה את חייה למען חופש אביה וביטול חובו. .
המדריכות יתנו לחניכות רגע לחשוב על הסיפור ולהציע הצעות מסוג אחר..
ולאחר מכן ימשיכו בסיפור-
הנערה הכניסה ידה לתוך השקית והוציאה חלוק. מבלי להסתכל עליו, הפילה אותו על שביל החלוקים, בו הוא התערבב מיד עם שאר החלוקים. "אוי, כמה אני מגושמת" היא אמרה, "אבל לא נורא, אם תביט לתוך השקית ותראה מה צבעו של החלוק שנישאר, תוכל לדעת איזה בחרתי" מאחר וזה שנשאר הוא שחור, הרי ברור שהיא בחרה בלבן . כיוון שהמלווה לא יודה ברמאות, הנערה שינתה מצב שנראה לכאורה בלתי אפשרי למצב מועיל בתכלית.
מוסר השכל: רוב הבעיות הסבוכות הינן ברות פתרון, לעתים אנו נדרשים רק לחשוב קצת אחרת .
מרים פרץ: משחק מסלול
המדריכות ישחקו עם החניכות משחק מסלול מיוחד, אותו יכינו וינהלו בהתאם להוראות:
יחלקו את השבט לשתי קבוצות, קבוצה א' וקבוצה ב'.
בתחילת המשחק תקבל כל קבוצה 10 סוכריות.
לוח המשחק מורכב ממסלול בן 30 משבצות.
נקודת ההתחלה היא במשבצת העשירית [כך שניתן לחזור אחורה במידת הצורך].
הקבוצה שמגיעה ראשונה לסוף המסלול (המשבצת ה-30) – מנצחת.
מתקדמים בעזרת קלפי משחק: כל קבוצה שולחת בתורה נציג ללוח המשחק.
לקבוצה א' מותר להרים כרטיסים ירוקים בלבד,
ואילו לקבוצה ב' יש אפשרות לבחור בין אם להרים כרטיס ירוק או להרים כרטיס אדום.
כאשר קבוצה נדרשת לתת סוכריות לקבוצה השנייה, ואין בידיה סוכריות, הקבוצה חוזרת
אחורה צעד כנגד כל סוכרייה שהתחייבה בה. חשוב לזכור! בתחילת המשחק המדריכות יאמרו
לקבוצה ב' כי הן ממליצות להן להרים כרטיסים אדומים בלבד.
קבוצה א' מתחילה
למדריכות: על-מנת לאפשר את התנהלות המשחק על-פי התכנית ועל-פי מגמת הרעיון שאנחנו מבקשות להוביל אליו, יש להקפיד על עמידה מדוקדקת בכל פרטי המשחק ועל ביצועם, על ידך ועל ידי שתי הקבוצות.
קלפי המשחק: (יש להקפיד לסדרם על-פי המופיע כאן בטבלה בדיוק. הכרטיסים הראשונים הם בראש החבילה) –
(נספח 1)
אדומים |
ירוקים |
חזור 4 צעדים |
קבל 4 סוכריות מהקבוצה השניה והתקדם 2 צעדים |
תן 2 סוכריות לקבוצה השניה |
התקדם 3 צעדים |
תן 3 סוכריות לקבוצה השניה או חזור 3 צעדים |
קבל 3 סוכריות מהקבוצה השניה והתקדם 3 צעדים |
חזור צעד אחד |
התקדם 3 צעדים |
חזור 2 צעדים |
התקדם 2 צעדים וקבל סוכריה מהקבוצה השניה |
התקדם שני צעדים או קבל סוכריה מהקבוצה השניה |
התקדם 4 צעדים |
החלף את מיקום קבוצתך על הלוח עם מיקום הקבוצה השניה |
התקדם 2 צעדים. וקבל 5 סוכריות מהקבוצה השניה. |
התקדם צעד אחד |
החלף את הסוכריות שבידי קבוצתך עם הסוכריות של הקבוצה היריבה |
התקדם צעד כנגד כל סוכריה שברשותך (השאר את הסוכריות בידך) |
|
התקדם 4 צעדים |
|
התקדם 5 צעדים |
|
התקדם 5 צעדים וקבל 5 סוכריות מהקבוצה השנייה |
|
התקדם 6 צעדים או קבל 5 סוכריות מהקבוצה השנייה |
מדריכה, שימי לב!
מהלך המשחק אינו פשוט, עליך להכין את עצמך היטב לקראתו לפני הפעולה:
לשלוט בכללים, לצפות מראש את מהלכי המשחק.
במהלך המשחק – אם קבוצה ב' תחליט להישמע לקול המדריך ולהרים כרטיסים אדומים אזי בהתחלה
יראה כאילו הקבוצה רק מפסידה מכך! הקבוצה חוזרת אחורה ומפסידה סוכריות, בעוד הקבוצה היריבה
מתקדמת במהירות לקראת הניצחון.
אלא שבסוף המשחק – הגלגל מתהפך ואכן קבוצה ב' מנצחת, והמלצתן של המדריכות מתבררת ככדאית.
אם קבוצה ב' לא תשמע לעצת המדריכות ייתכן שתנצח וייתכן כי תפסיד.
שלב ב':
ניתוח תהליך המשחק
לאחר המשחק המדריכות ישאלו את חניכות קבוצה ב' כיצד הרגישו במהלך המשחק:
מה ציפיתן שיקרה במשחק, אם תרימו קלפים אדומים? (האם ציפו לקלפים 'טובים' באופן מיידי?)
מה הייתה התחושה כאשר נראה היה כאילו הקבוצה רק מפסידה מכך שהיא נשמעת למדריכות?
(האם כעסו עליהן? האם האמינו בהן?)
מה גרם לחניכים להמשיך/להפסיק לקחת קלפים אדומים?
אם קבוצה ב' לא שמעה לעצת המדריכות –
המדריכות יסבירו לחניכות את הרעיון שהנחה את מהלך המשחק ויסבירו לקבוצה כי הניצחון הגדול והמהיר ביותר היה מתקבל לו הרימו כרטיסים אדומים, על-פי המלצת המדריכות.
אם קבוצה ב' החליטה להרים כרטיסים אדומים, נצפה שחבריה ינמקו את בחירתם
בכך ש "לקחנו קלפים אדומים כי האמנו למדריכות…"
אם יענו כך, נצפה מהם להעמיק בתשובתם, ולחדד את עניין ההאמנה:
נוציא קובייה ונכריז כי מי שינחש נכון איזה מספר תראה הקובייה כשנזרוק אותה לפניהם – יקבל סוכרייה.
ונוסיף: "כדאי לכם להמר שהקובייה תראה דווקא 4!"
כאן תבוא השאלה המקשה:
האם גם במקרה כזה הייתן שומעות לעצת המדריכות ומאמינים לדבריהן?
(ומתוך הנחה שתשובתן של החניכות לשאלה זו תהיה שלילית – )
מהו ההבדל בין שתי ההצעות שהציעו המדריכות – זו שבמשחק וזו שבעניין הטלת הקובייה?!
שאלה זו אינה פשוטה, יש לעודד את החניכות לחשוב ולנסח תשובה.
המדריכות ידייקו עם החניכות שהידיעה כי המדריכות הן אלו שהכינו את המשחק והן אלו שמנהלות אותו,
ויש להן שליטה עליו, היא שדחפה את החניכות להמשיך ולקחת קלפים אדומים למרות הכל.
זאת לעומת ההמלצה לגבי ניחוש המספר שתראה הקובייה.
במקרה זה אין למדריכות יכולת לשלוט במתרחש ולדעת נאמנה מה יקרה בו.
חנה:
המדריכות יספרו לחניכות על מלך אהוב וחשוב שהגיע לגיל מאה, וחגג את יום-הולדתו.
הנתינים של המלך אהבו אותו מאוד, ורצו להביע בפניו את אהבתם והערכתם. כל הנתינים
שלחו למלך את מתנותיהם, ושריו של המלך הכניסו את כל מאות המתנות, לאולם ענק.
המדריכות יפזרו בחדר כמה שיותר רעיונות למתנות . אפשר להשתמש בציורים , חפצים , תמונות , צ'קים שמנים , קטעים מירחונים ועיתונים , וכדו' …
אחת מהמתנות צריכה להיות דבר פשוט ( פרח , עיפרון , סנדוויץ' … ) שמצורף אליו פתק מרגש בסגנון נספח 2:
"אדוני המלך היקר ! ! ! אני מאוד אוהב ומעריך אותך ואת מעשיך , אבל , אין לי כסף לקנות מתנה … אני מקווה שבכל-זאת הצלחתי להביע בפנייך את אהבתי הרבה ואת הערכתי כלפייך . מזל-טוב !!! יוסי (-הקבצן מהכיכר .) "
כל אחת מהחניכות צריכה להתיישב ליד המתנה, שלדעתה, תהיה זו שהכי תשמח את המלך.
המדריכות יבקשו להסביר את בחירתם וינהלו דיון :
מה גרם להם לבחור דווקא במתנה מסוימת ?
מה יכול לשמח מלך , שיש לו הכל ?
מה בדרך-כלל משמח אותנו ?
מה שחשוב לנו במתנה היא הכוונה !
אסתר:
לפני הפעולה המדריכות יגידו לאחת החניכות שכשנעשה משחק עם משחקי ילדים שלא תסכים לשתף פעולה
המדריכות יביאו לחניכות תמונה של מבנה ממשחקי ילדים.
מביאים לכל אחת סוג אחד של חומר שממנו המבנה בנוי והן צריכות לבנות את אותו מבנה שיש להן בתמונה.
אותה בת שדיברנו איתה מתחילת הפעולה לא תסכים להשתתף ולהביא את החומר שלה לבניין ומכך הן יבינו
שחשוב שכל אחד ואחת ימלאו את התפקיד והשליחות שלו בעולם, ואם הוא לא יעשה העולם יהיה חסר.
וזה מה שאנו לומדות מאסתר, היא נקלעה למצב מסובך והיא למרות הקושי פעלה ועשתה למען הכלל
וביצעה את שליחותה בצורה מדהימה.
המדריכות יקראו משפט על כל אחת מהדמויות לסיכום- נספח 3
מרים פרץ- התאלמנה מבעלה ושכלה שניים מבניה, אוריאל ואלירז, בעת שירותם בצה"ל. למרות הקושי מרים שמחה ואופטימית ומאמינה שכל מה שקרה הוא מהקב"ה, והוא לטובה. מאז נפילת שני בניה מקדישה מרים פרץ את חייה להנחלת המורשת היהודית והציונית ומרצה בפני בני נוער וחיילי צה"ל.
חנה אשת אלקנה- בזמן שלפנינה היו הרבה ילדים נותרה עקרה. עלתה עם אלקנה ופנינה למשכן שילה שם התפללה לה' בכוונה שיוולד לה בן, ובזכות הכוונה בתפילתה זכתה לכך.
אסתר המלכה- בשעה שהיתה בעל כורחה בארמון אחשוורוש, פעלה מתוך שליחות ואחריות למען הצלת עם ישראל מתוך מסירות נפש וסיכון חייה.
רבקה אמנו- בשעה שיצחק רצה לברך את עשו במקום את יעקב, רבקה פעלה נגד זה, יזמה וחשבה בצורה יצירתית איך לשנות את הדבר ובזכות כך גרמה לשינוי.