חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בית המקדש
סוג פעילות: חומרי העשרהמקורפעולהצ'ופר
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

תפקידה של תנועת אריאל בעבודת ה'

מתאים ל:  שבת, יום חול

 

 

מטרה:

החניכות יבינו שכמו שלכל אדם יש תפקיד וייעוד – כך גם לתנועת אריאל יש תפקיד וייעוד בעבודת ה'.

 

עזרים:

  • סוגי חבורות (נספח 1)
  • תלבושות (לבחירה)
  • קטע לקריאה: "יחדיו" / הרב סולובייצ'יק (נספח 2)
  • קפלות
  • בריסטול גדול שעליו כתובה המשנה: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להבטל ממנה".
  • סיפור "כוכב הים" (נספח 3) (לבחירה)
  • המנון התנועה (נספח 4)
  • רשימת יעדים מודפסים על דף A4 או סימניות מוכנות מהנהלת התנועה (נספח 5)
  • קטע "מהפכות" (נספח 6)

 מהלך הפעולה:

הכוח של התנועה לעומת כוחו של היחיד – השלם גדול מסך החלקים.

 

נחלק את החניכות לקבוצות קטנות או לזוגות, ואם השבט קטן כל חניכה תהיה 'קבוצה' בפני עצמה. ניתן לכל קבוצה פתק שכתוב עליו סוג של חבורה: קבוצת כדורסל, שבט, צוות מחלקה בבי"ח, סיירת בצבא, להקה, צוות הנהגה, כיתה (נספח 1) ונבקש מכל קבוצה להסביר לקבוצות האחרות למה החבורה שלהן היא הכי חזקה, מהי המטרה של החבורה שלהן ולמה אי אפשר להשיג את המטרה הזו לבד.

כדי לעזור לחניכות להיכנס לאווירה, אפשר להביא תלבושות מתאימות לכל קבוצה.

לאחר מכן נדבר על התנועה: למה חשוב שתהיה תנועת "אריאל"? למה לא מספיק שכל סניף יפעל לעצמו? נסביר שיש לנו חזון גדול – להשפיע על כל עם ישראל. כשיראו שהתופעה של תנועת אריאל אינה שייכת ליחידים אלא עניין ורעיון ששייך ומתחבר לעוד ועוד אנשים – הכוח להשפיע על  עוד חלקים בעם ישראל ולתרום להם, יגדל.  

נקרא את הקטע של הרב סולובייצ'יק "כשאדם נעשה חוזה" (נספח 2)

יחדיו

"כאשר האדם מתחיל לחזות דברים מרחוק – הרי הוא נעשה חוזה שיהיה מסוגל אף לממש את החזון. לחלום סתם ולקום בבוקר לעסוק בפתרון החלום ולומר תוך כדי סיפוק "חלמא טבא חזית" – אין לכך משמעות. דרכו של אברהם אבינו הייתה לצעוד קדימה אל המקום אשר ראה מרחוק. אבל אדם לבדו, בלי סיוע אינו מסוגל להגשים שום דברי חזון, צריך שיהיו לו חברים לדעה שיצעדו יחד עמו, יחלמו ויתגברו יחד על המכשולים. צריך שיתקיים בהם הכתוב "וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו" (בראשית כ"ב, ח'). אברהם לבדו לא היה יכול להגשים את חזונו בדבר שליחות העם הנצחי הוא היה זקוק לעזרתו של יצחק – ה"יחדיו" הוא הכרחי. זהו למעשה תנאי קודם להצלחתה של שליחות כלשהי".

(הרב י"ד סולובייצ'יק, מתוך הדרשה "התשובה והחכמה שבראש ובלב")

 

ונדון: בתור תנועה יש לנו משימה – אנחנו לא פה סתם לערבי כיף וכד', אלא למען מטרה, וכשצריך לפעול חייבים חבורה, זהו מקור הכוח.

 

יש לנו מחויבות לקרב את הגאולה, אנחנו צריכות להשתמש במפה שלנו – התורה – ולפעול לפי הדרכתה. נתייחס למשנה באבות: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להבטל ממנה".

 

ניתן לחניכות משימה: לבנות שרשרת דומינו ראלי (אבני דומינו שמעמידים אחד סמוך לשני וכאשר מפילים את הראשון הוא דוחף הלאה את כל שאר אבני הדומינו) – ממקלות של קפלה. נבחר חניכה ונגיד לה שבכל פעם ששאר החניכות קצת מתקדמות – תפרק את מה שנבנה. חשוב לא לתת לבנות להתייאש, אלא בכל פעם לעודד אותן להתחיל מחדש…

בשבט גדול אפשר לעשות תחרות בין שתי קבוצות.

 

נניח על הרצפה בריסטול גדול שעליו כתובה המשנה: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להבטל ממנה".

נסכם: יש לנו משימה – לקרוא לחיי התורה, לקרב את הגאולה. אמנם אנחנו לא יכולות להשלים את המשימה, הרי יש המון מה לעשות, אבל אין לנו רשות להבטל מזה. אנחנו חייבות לעבוד ולהתקדם (אפשר לקרוא בשלב זה את הסיפור של כוכב הים (נספח 3)

ביום מן הימים בעודי מטייל על החוף, ראיתי איש צעיר עומד ליד הים ומשליך עצמים

מהחוף אל תוך האוקיינוס. בעודי מתקרב גיליתי כי האיש מרים מהחול כוכבי-ים שאלפים מהם נותרו שם עם בוא השפל ומשליך אותם חזרה אחד אחד לתוך האוקיינוס.

שאלתי את האיש מדוע הוא לוקח על עצמו מטלה שכזו. האיש השיב כי אם לא יעשה זאת,

כוכבי הים ללא ספק ימותו. לעגתי לו והודעתי כי ישנם קילומטרים של חוף ועשרות אלפי כוכבי-ים ושלא יתכן כי הוא באמת מאמין שמעשהו אכן ישנה משהו…

 

האיש הצעיר עצר לרגע, חשב, ואז הרים כוכב-ים נוסף מהחוף ובעוד הוא משליך אותו חזרה לים אמר: זה משנה… לאחד הזה!" אלן ברקר ).

 

 

 בירור מהי הדרך שלנו כתנועה? מהי המשימה שאליה נצא מחר בבוקר?

 

נחלק לחניכות את מילות המנון התנועה (נספח 4) ואת החזון והיעדים של התנועה (נספח 5). נבקש מהחניכות למצוא איך ההמנון משתקף בסימניה ולהיפך – איך הכתוב בסימניה מופיע בהמנון. נקרא את ההמנון ביחד ונראה איך אנחנו רואים בהמנון את היחס לארץ ישראל, לעבודת ה' בשמחה, את השאיפה לבניין המקדש ואת רעיון "תורת חיים בעוז" וכמו שמופיע בבית השלישי – גם את הרצון לקיים בארץ חיי תורה שלמים. 

 

 

 

 

נקרא את הקטע על המהפכות (נספח 6).

מהפכות

מהפכות גדולות בתפיסות חיים כדוגמת שיבת ציון, ההתיישבות ביש"ע והקמת תנועת אריאל, מלמדות כי לכל שינוי במציאות קדם שינוי במחשבה ובתפיסה.

תנועת אריאל היא עדות לכך שאפשר לפעול על פי דרכה של תורה לכתחילה ולהנחיל את ערכי הצניעות בכל תחומי החיים: בעשייה, בלבוש, בהתנהגות ובחיבור לעם ישראל. צניעות זו באה לידי ביטוי גם במאמצים להפיק אירועים ופעילויות תוך שמירה על מחירים נמוכים, מתוך שאיפה לצניעות ולפשטות.

(מתוך השליפון האידאלוגי של תנועת אריאל)

 

 נדבר על כך שהתפקיד שלנו הוא שינוי התודעה, שינוי ברוח, ואת זה אנחנו מתחילים היום.

 

 

 

צ'ופר:

חזון התנועה ויעדים חינוכיים.

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

סמל התנועה

זו התנועה שלי (פעולה)

בפעולה זו החניכים יכירו את היסודות של תנועת אריאל ויבינו שתנועת אריאל היא תנועה מיוחדת וחשובה שיש לה רעיון ויש לה תפקיד בעם ישראל.

דילוג לתוכן