מטרות הפעולה:
החניכות יבינו שהתורה היא מאת הקב"ה ובאה להראות לנו ולהנחות אותנו כיצד לחיות. זו לא בחירה או המלצה, אלא אנחנו מחויבים לכך כי אלו דברי אלוקים חיים.
עזרים:
-
כרטיסים שכתובים עליהם מעשים שונים (נספח 1)
-
קטע מהגמרא: "תלמוד גדול או מעשה גדול?" (נספח 2)
-
מאמר של הרב מרדכי שטרנברג (נספח 3)
-
מאמר "העוז והענווה" / הרב אבינר (נספח 4)
שלב א':
האידאלים והתורה אינם דברים מנותקים,
אלא התורה היא זו שמכתיבה לנו את האידיאלים.
נניח על הרצפה כרטיסים שכתובים עליהם מעשים שונים (נספח 1) ונבקש מהחברות לדרג אותם לפי סדר החשיבות שלהם. במהלך הדירוג ננסה לחדד את ההבדלים בין מעשים הקשורים ללימוד ובין מעשים הקשורים למעשה.
לאחר דירוג המעשים נקרא את הגמרא על "תלמוד גדול או מעשה גדול?" (נספח 2) ונשאל את החברות "מה עדיף- תלמוד או מעשה? האם מה שהופך את התלמוד להיות גדול היא רק העובדה שהוא מוביל למעשה? האם אין ערך ללימוד בפני עצמו?"
שלב ב'
נקרא את התשובה של הרב שטרנברג ל"גדול תלמוד" (נספח 3), ולאחר מכן נסכם: הגדולה של הלימוד, של החיבור לתורה, הוא שהלימוד עצמו הופך אותנו לאנשים טובים יותר. לימוד תורה הוא גדול מכיוון שמתחייב שהוא יגרור אחריו התקדמות מעשית, עבודה עצמית וחיצונית.
בתור חב"ב עלינו ללמוד מאיזה כוח אנחנו פועלות ולהעמיק בזה היטב. התורה היא זו שמובילה ומנחה אותנו, וברגע שנברר אותה היטב- נתקדם ללא ספק ונזכה בעז"ה לקרב את הגאולה.
שלב ג':
התנועה כמגדלור
נשאל את החברות ונדון בכך: איפה אנחנו בתוך זה? מהו התפקיד שלנו? התפקיד שלנו בתור תנועה הוא להניף את הדגל של התורה, להראות שהתורה היא האידיאל הנכון והטוב בחיים.
בשלבים הקודמים דיברנו על הדגל של התורה, על כך שהיא זו שמכתיבה לנו את הדרך. הבנו שהעניין הוא שחיינו יהיו מלאים בתורה ומתוך כך נצא לעשייה, ושזה גם מה שיקרה באופן טבעי.
נקרא את הקטע "העוז והענווה" (נספח 4) על הצורך לחיות חיי תורה בעוז, ונאמר לחברות שזהו התפקיד שלנו היום. בתור חב"ב, הכוח המוביל של התנועה, עלינו לפעול בכל כוחנו ובכל דרך אפשרית – בגרעינים, בתוך הסניף ובעיקר- בלחיות חיים כאלה, חיים של תורה.