חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אתגרים ומשברים
סוג פעילות: חומרי העשרהמשחקערבפעילות סניפית
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

דוכני חשיפה לצמי"ד

מטרות
  • החניכים יכירו את המוגבלויות השונות שיש.
  • החניכים יתנסו במוגבלויות השונות הקיימות לאנשים עם מוגבלויות.
  • החניכים יחשבו כיצד ניתן לשלב חניכים עם מוגבלויות אצלם בשבט.

 

עזרים:
  • דף ובו הסבר על כל לקות – לתלות על הדוכנים המתאים. (ניתן להוריד קובץ מעוצב מתוך הנספחים שבתחתית הדף)
  • דפי עזר נוספים לדוכנים מתוך הנספחים– כמפורט במהלך הפעולה ובהסבר הדוכנים.
מהלך הפעילות:

החניכים יעברו בין דוכנים שונים הממחישים מוגבלויות שונות ואחרי כל התנסות יחשיבו כיצד ניתן לשלב חניך עם מוגבלות כזאת בשבט (ע"י פתקי סיטואציות שונות- נספח).

(לא חובה לעשות את כל הדוכנים- בהתאם לסניף ולצרכיו).

 

 

דוכנים לפי המוגבלויות השונות: 

1.     לקות ראיה.

2.     לקות שמיעה.

3.     נכות פיזית ( CP   וכדו').

4.     לקות למידה (דיסלקציה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב וריכוז).

5.     מוגבלות שכלית.

6.     אוטיזם/ הפרעת תקשורת.

 

 

  פירוט הדוכנים: 

1.    לקות ראיה:

  • משחק חיי שרה בעצימת עיניים.
  • מסלול הליכה בעיניים עצומות.
  • קריאת קטע/ ראיית תמונה דרך דף עם חור קטן (נספח 1).

2.    לקות שמיעה:

  • נחלק את החניכים לזוגות ונבקש מהם לשוחח על המבחן האחרון שהיה להם, בלי להשמיע קול.
  • נשחק משחק טאבו- כל פעם חניך אחר יצטרך להציג בפנטומימה מילה שיש לו בפתק (נספח 2). 

 

 

3.    מגבלה (נכות) פיזית:

  • נבקש מהחניכים לבצע משימות כאשר איבריהם מוגבלים. לדוגמא:

השחלת חוט במחט, וכתיבה, כאשר על ידיהם כפפות עבות/ בד קשור/ כמה שכבות של מסקנטייפ.

  • משחק כדורגל כשרגליהם קשורות.

 

 

4.    לקות למידה (דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז):

  • נביא לחניכים סיפור ללא רווחים ונבקש מהם לקרוא (נספח 4).
  • נחלק את החניכים לזוגות, חניך אחד יתבקש לקרוא בשקט קטע הדורש ריכוז, ולענות על 2 שאלות בסופו. החניך השני ינסה להסיח את דעתו בכל דרך אפשרית (נספח 5).

 

5.    מוגבלות שכלית התפתחותית:

  • נבקש מהחניכים לפתור תרגיל במתמטיקה ברמה גבוהה מרמתם  (נספח 6).
  • נחלק את החניכים לשתי קבוצות, לכל קבוצה נביא מצרכים להכנת מאכל מסוים ונבקש מהם להכין את המאכל ללא מתכון (נספח 7).
  • נחלק את החניכים לקבוצות ונציג בפניהם דו"ח מהבנק/ תלוש משכורת/ טופס ממשלתי שצריך למלא. נבחר מסמך שהחניכים יתקשו לפענח/ למלא ונבקש מהם לפענח בקבוצות את מה שכתוב בדו"ח/ בתלוש המשכורת, או למלא את כל הפרטים בטופס (נספח 8).

 

6.    לקות תקשורת (הרצף האוטיסטי):

  • נבקש מאחד החניכים לספר לקבוצה על הטיול האחרון בו השתתף כאשר מותר לו להשתמש ב-10 מילים בלבד: טיול, הלכתי, נהניתי, אוטובוס, חברים, עלינו, נוף, יום, יפה, ואז.
  • נניח באמצע החדר כסא, נבקש מהחניכים לשמור בזיכרונם את מיקומו, לאחר מכן נבקש מהם לעצום עיניים ולחצות את החדר, תוך טיפוס על הכסא. בשלב השני נבקש מהם לחזור על אותה פעולה אך נזיז את הכסא לתחילת המסלול.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ילדה עולה במדרגות

להגיע לגדלות (פעולה)

פעולה העוסקת ביכולת שלנו לממש את היכולות שלנו במלואן ולהגיע לגדלות, לאור אישיותו והדרכותיו של הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא.

דילוג לתוכן