חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אישים

מתוך החוברת "עם הנצח"- פעולה 2 בנושא: רחל אימנו

נושא: אישי התנ"ך
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: עמוקה, קלילה, שבת

שלי -שלך (פעולה)

מטרות הפעולה:

1. החניך יכיר בעוצמת הקרבתה האישית של רחל אימנו.

2. החניך יפנים את המסר כי הקרבה אישית זו היא שזיכתה את עם-ישראל בהבטחת

הקב"ה להשיבנו מהגלות אל ארצנו.

עזרים:

-כרטיסי סיטואציות

– לוח משחק

– חיילי משחק וקובייה

– כרטיסי 'הכנות לחתונה'

– גרוטאות, דבק, מספריים וצבעי גואש

 

שלב א':

נשחק עם החניכים במשחק הכיסאות – מעמידים כיסאות שמספרם קטן באחד ממספר המשתתפים.

החניכים מסתובבים סביב הכיסאות תוך שירה או האזנה למוזיקה המושמעת ברקע.

כשהמדריך מוחא כף או עוצר את הקלטת כל החניכים צריכים להתיישב על הכיסאות.

החניך שלא תפס כיסא יוצא מהמשחק, וכן הלאה.בתום כמה סיבובי משחק,

נחזור עם החניכים לישיבה משותפת ונברר עם החניכים מה הייתה מגמתם ולמה דאגו במהלך המשחק.

נכיר כי בהתאם לחוקי המשחק, הוצרך כל חניך לדאוג שלא יישאר ללא כיסא ושלא ינושל ממקומו.

 

נשאל את החניכים:

· על טובתו של מי חשבנו במהלך המשחק?

· האם היה מישהו שחשב על הצלחתו של חברו במשחק?

· מדוע קשה לנו לחשוב במהלך משחק שכזה על רווחתו והצלחתו של הזולת?

נבין כי על פי כללי המשחק על כל משתתף לדאוג לעצמו ולמקומו כדי לזכות בניצחון.

ויתור על מקומי למען הזולת ייגרע מהאפשרות שלי להתקדם ולנצח.

 

כך במשחק, ומה בחיים 'האמתיים'?

האם אנחנו מצליחים לדאוג לזולת "על חשבוננו"? מדוע?

נבחן זאת בשלב הבא.

שלב ב'

נבחר שני מתנדבים. המתנדבים יקבלו כרטיסי דמויות (דמות א' ודמות ב') שניצבת בפניהם דילמה.

 פיתרונה של הדילמה כרוך בוויתור. בשלב ההתלבטות יעצור המדריך את השחקנים ויפנה את השאלה אל החניכים הצופים.

 נקיים דיון עם החניכים סביב הדילמה, ובסופו יערוך המדריך הצבעה בשאלה כיצד על הדמות לנהוג.

לאחר ההצבעה ימשיכו החניכים להציג את הסיטואציה לפי החלטת החניכים הצופים.

 

למדריך | כשמציגים התלבטות בפני חניכים,

חשוב לחדד אותה לפניהם כדי שלא לקבל תשובות סתמיות ושטחיות שאין מאחוריהן התלבטות רגשית ומחשבתית עמוקה.

אם החניכים מגיעים מיד להחלטה על וויתור,

לא נרפה מהם ונקשה עליהם בשאלות נוספות שיעצימו את הקושי הכרוך בוויתור מרצון ואשר יביאו

אותם לגעת בעצמם באמת, בקושי שבוויתור לזולת.

התלבטות שנייה

דמות א': אתה מתכונן למבחן בחשבון. אתה רוצה מאוד להצליח ולכן מעוניין להספיק

לעבור על כל חוברת התרגול. תוכל להספיק לעשות זאת רק אם תלמד

לבד.

דמות ב': אתה מתקשה מאוד בחשבון, החלטת לפנות לחברך בבקשת עזרה לקראת

המבחן הקרוב.

 

מדריך, שים לב!

עליך להסביר לחניכים המציגים כי הצופים לא קיבלו מידע מקדים על המקרים שבידיהם,

 ולכן עליהם לשזור את המידע שקיבלו בהצגה שיעלו בפני השבט.

 לדוגמה: החניכים אינם יודעים שמדובר בטיול שנתי, או לחלופין שהדמות תכננה לסיים לבדה את חוברת התרגול.

התלבטות שלישית

דמות א': כיתתך בטיול שנתי. במהלכו מתברר לך כי החברה היושבת לצידך לא

הביאה אתה אף לא ממתק אחד. לך יש חבילת 'ביסלי' אחת שתכננת לאכול

לבדך.

דמות ב': כיתתך בטיול שנתי. אין לך אף לא ממתק אחד. החלטת לספר זאת לחברה

היושבת לצידך.

לאחר הצגת הסיטואציות נשאל את החניכים:

· בין מה למה התלבטנו בסיטואציות השונות?

· טובתו של מי עמדה לנגד עינינו ברגעי ההתלבטות ובשלב ההכרעה?

נגדיר עם החניכים כי ההתלבטות הייתה בין הדאגה לעצמנו ולנוחיותנו ובין הדאגה לזולת, לאחר.

נזכיר כי במשחק הכיסאות שפתחנו בו את הפעולה,

דאג כל אחד לעצמו, למקומו לפי כללי המשחק.

 כללי החיים מרגילים אותנו אף הם לדאוג כל אחד לעצמו ולצרכיו כדי שיתקדם ויתפתח,

 ולכן ההקרבה למען האחר קשה כל-כך כאשר היא נצרכת.

שלב ג'

נציג בפי החניכים לוח מסלול מעגלי (ראה נספח 1) – "הדרך אל החתונה" –

שבמרכזו נמצאת הזמנת חתונה סגורה במעטפה. בנוסף, נכין כרטיסי "הכנות לחתונה" (נספח 2)

 כמספר הקבוצות המשחקות. נחלק את החניכים לכמה קבוצות בהתאם לגודל השבט.

 

נסביר לחניכים את כללי המשחק כדלהלן:

מטרת המשחק היא 'להגיע אל החתונה' ולקבל את ההזמנה לחתונה המונחת במרכז הלוח.

בכדי לקבל את ההזמנה על כל קבוצה להשיג את כל כרטיסי ההכנות הקשורות בארגון החתונה:

כתובה, חליפה לחתן, שמלת כלה, טבעת, תזמורת,

כוס לשבירה, צלם, אולם, טלית חדשה,

זר לכלה, ריהוט לדירה, כלי בית.

על פני הלוח פזורים סמלי הכרטיסים פיזור אקראי.

כל קבוצה מטילה בתורה את הקובייה ומתקדמת עם החייל שלה על-פני הלוח. לכשתיעצר הקבוצה בסמל כלשהו,

ייתן לה המדריך את הכרטיס המתאים. קבוצה שנעצרה פעם שנייה בסמל אחד לא תקבל כרטיס.

על הקבוצות לנוע במסלול המעגלי עד לצבירת כל הכרטיסים.

כאשר אחת הקבוצות משיגה את הכרטיסים כולם היא זוכה בהזמנה (נספח 3).

בתוך ההזמנה נכתוב מראש: "בשעה טובה ומוצלחת! עליכם למסור את כל הכרטיסים לקבוצה השנייה.

היא המנצחת במשחק!".

נאפשר לחניכים לבטא את רגשותיהם באשר להוראה המפתיעה.

יש להניח כי תגובות החניכים תהיינה סוערות במיוחד. לאחר שנשמע את טענותיהם (הצודקות),

נגדיר עם החניכים את תחושותיהם ואת המקור להן: הם עמלו במהלך כל המשחק להגיע אל המטרה,

 וכאשר כבר הגיעו, נמסר עמלם לקבוצה השנייה! מצב כזה יוצר תסכול, כעס, אכזבה.

נשאל את החניכים: האם לדעתכם מישהו היה מוכן לעשות דבר דומה מתוך בחירה?!

לאחר שנשמע את דעותיהם השונות, נחיה עבור החניכים את סיפורה של רחל אימנו:

שבע שנים – שבע שנים של ציפייה וגעגועים שיעקב אבינו עובד בהם עבורה – המתינה רחל לרגע המיוחל,

 הרגע שבו תגיע אל סופה ההמתנה הארוכה והחלום יתגשם – יעקב הצדיק אהוב ליבה יישא אותה לאישה.

הכול כבר היה מוכן (להבדיל, כמו במשחק) – הסעודה, השמלה, הבית…

אפילו סימנים מוסכמים היו ביניהם כדי למנוע מלבן הרמאי לנפץ את החלום.

ברגע האמת, רואה רחל כי לבן אביה מכניס תחת החופה את לאה, אחותה הבכירה, במקומה.

רחל אינה יודעת כי יעקב אבינו עתיד לעבוד עבורה שבע שנים נוספות ואף חוששת כי לאחר נישואי לאה עם יעקב,

 ישיאו אותה לאחיו, עשיו הרשע. החלום עשוי להתממש רק בעזרת הסימנים המוסכמים מראש…

רחל יודעת עם זאת כי השימוש בסימנים משמעותו שחרפה ובושה יהיו מנת חלקה של אחותה לאה…

כדי למנוע זאת רחל צריכה לוותר על החלום רגע לפני מימושו.

רחל אכן החליטה לוותר על הכול ולמסור את הסימנים ואת נפשה…

 

מדריך , שים לב! 

הסיפור בבסיסו מוכר לחניכים ולכן הם מקבלים את מעשיה של רחל כמובנים מאליהם במידה מסוימת.

 רק סיפור הפרטים בצורה חיה ומרתקת בהדגשים שציינו ותוך תיאור תהליך ההכנות והציפייה לקראת החתונה –

יעזור להם להבין מעט את הקושי שבוויתור ללאה ולהכיר בגודל מעשיה של רחל!

 

שלב חלופי ליום חול לבנות

שלב חלופי זה יכול להיות מוצלח ומשמעותי במיוחד משום שהוא מעביר את החניכות חוויה מלאת דמיון שהופכת עבורן

את הרעיון שאנו מעוניינים להעביר למוחשי ביותר! מומלץ!

(בנים, יש להניח, לא יתחברו לחוויה זו, המעמידה במרכז עולמה של כלה).

נבחר שתי חניכות ונגדיר אותן כחתן וכלה שלכבודן יתכנן השבט חתונה כהלכתה!

 

למדריכה

הפעלות מעין אלו הן הזדמנות מצוינת להעצים "חניכות שוליים" ולהעביר אותן למרכז העניינים.

עם זאת יש לבחון אפשרות כי העצמה חזקה מידי תגרום לאותן חניכות ליתר הסתגרות.

יש להפעיל שיקול דעת לגבי כל חניכה וחניכה.

בשבטים שיכולה להיות בהם רגישות יתר לבחירה אפשר לערוך הגרלה.

 

בנוסף, כיוון שסופה של הפעילות הזו מאכזב ביותר, במיוחד עבור ה'כלה' שאנו מבקשים להחליף,

הכרחי לשקול ברצינות את בחירת החניכות ל'חתן וכלה',

 וכמובן בסוף הפעילות לוודא שהרוחות נרגעו ושהאכזבה אינה קשה מנשוא…

 

נפרוש לפני החניכות גרוטאות שונות כגון גלילי נייר טואלט, עטיפות, קופסות אוכל ריקות ושאריות בדים.

כמו כן, נגיש להן ציוד כנדרש: דבק, מספריים וצבעי גואש (הרבה כאלה מסתובבים בסניף בחודש הזה…).

נסביר לחניכות כי עליהן לארגן חתונה: הזמנה, סעודה, חופה, שמלת כלה וחליפה, בית מוכן לקבלת פני הזוג.

בשבטים שמספר החניכות בהן – גדול נחלק את החניכות לצוותים ונטיל עליהן את המשימות השונות.

לאחר שכל המשימות הושלמו, נבקש מהחניכות להתארגן ל'עריכת החופה'.

רגע לפני, נעצור את החניכות ונודיע להם כי אתן מעוניינות לבטל את החתונה ולהחליף את הכלה בכלה אחרת…

נשמע את תגובות החניכות. יש להניח כי הן יביעו הפתעה, אכזבה ומורת רוח.

נלבן אתן את הגורמים לתחושות ובייחוד, נבדוק מהן הרגשותיה של מי שחשבה שהיא עומדת להיות הכלה…

הן התכוננו ועמלו וציפו לרגע החתונה, ובאותו רגע ממש הכול ירד לטמיון ולא בא לכלל מימוש.

נשאל את החניכות: האם נראה לכן שמישהי תהיה מוכנה לוותר על חתונתה מתוך בחירה?

(משלב זה נמשיך כפי שמפורט לעיל).

 

שלב ד':

נשאל את החניכים מה היו תוצאות החלטתה של רחל, מה יצא מכך?

יש להניח כי תשובותיהם יישארו במעגל של לאה, יעקב, רחל, הבנים.

לאחר שנשמע את תשובותיהם נחלק לחניכים את חלקי המדרש (פתיח' איכ"ר, ילק"ש איכה)

המתאר את תפילת אבות האומה לפני הקב"ה בזמן היציאה לגלות בבל,

 בו רחל היא היחידה המצליחה לפייס את הקב"ה (נספח 4) ונבקש מהם לערוך אותו בסדרו הנכון.

 לאחר שהחניכים יסיימו נקריא אותו לחניכים כשהוא מונח לנגד עיניהם.

כעת, לאחר קריאת המדרש, נעמיק ונברר עם החניכים:

· מה היו תוצאות החלטתה של רחל בוויתורה הגדול לאחותה ביום חתונתה?

· על מה השפיעה החלטה זו? מי יצא נשכר ממנה?

נבין כי כוחו של המעשה הטוב של רחל פעל גדולות ונצורות לדורות.

נראה עם החניכים כי למעשיה של רחל הייתה תוצאה מרחיקת לכת,

תוצאה שלא נשארה רק במעגל הקרוב אליה ובתקופה שחיה ופעלה בה,

 אלא הוויתור האישי העצום שלה הוא היחיד שגרם כביכול לקב"ה להבטיח כי אנו, בניה, ניפדה מהגלות וניגאל!    

 

לסיכום:

במהלך הפעולה ראינו עד כמה קשה הוא ניסיון הוויתור לאדם;

ניסינו לחוות מעט מן המעט ממעשה הוויתור וההקרבה של רחל אימנו,

למדנו על כוח ההשפעה האדיר של מעשיה האציליים וראינו כי תוצאותיהם לא נשארו רק במעגל הקרוב אליה,

 אלא המשיכו את השפעתם לאורך ההיסטוריה על עם ישראל כולו, עד שיבתם של בניה לארצם, כעבור דורות!

זהירות:

במשחק הכיסאות על החניכים לשחק בזהירות ולהימנע מפגיעה בחברים.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

פורים

אסתר- אז והיום

מה מגילת אסתר אומרת לנו היום? סיפורה של אסתר הוא הסיפור האישי שלנו.

בכי על החורבן

סיפור על האבל של עמ"י על חורבן בית המקדש שהיה לפני כמעט אלפיים שנה..

דילוג לתוכן