חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מסע טבע

מחלקת הדרכה

נושא: איכות הסביבה
תת נושא: איכות הסביבהמסעות וטבע
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

העץ הנדיב (פעולה)

מטרת הפעולה:
  1. נכיר זיהומים שונים המתרחשים בסביבה וממה הם נוצרים
  2. נגביר מודעות של יד שניה וצמצום צריכה.
עזרים:
  1. סיפור העץ הנדיב (ניתן להוריד מהקבצים המצורפים בצד העמוד)
  2. שאלות למשחק (ניתן להוריד מהקבצים המצורפים בצד העמוד)
  3. מומלץ- לרשום את הזיהומים שבחרתם לדבר עליהם בדף שיהיה מול החניכים.
מהלך הפעולה:
  • נפתח ונשאל את החניכים איזה סוגי זיהום סביבתים הם מכירים? ניתן להם לענות ונשאיר את השאלה פתוחה.
  • נשחק עם החניכים- צעד קטן לאדם צעד גדול לאנושות

מקראים לחניכים את השאלות ומנחים אותם להתקדם מספר צעדים כמספר התשובה שהם בחרו.

בסוף המשחק מי שנמצא במקום הכי קרוב לנקודת התחלה הוא חניך שפועל כמה שיותר על מנת לשמור על הסביבה. נספח 1.

  • נחזור לסוגי זיהום שהחניכים אמרו ונרחיב עליהם. נסביר ממה הם נוסעים ונשאל אותם כיצד אפשר להמנע מהם?
  • זיהום אוויר- כאשר נוספים לאוויר חומרים כימים שלא נכללים בתרכובת שלו כלל או שנמצאים בכמות גדולה. חומרים אלו גורמים נזק לחי ולצומח.

ממה נגרם?

  1. אבק ממקורות טבעים
  2. עשן משריפת חומרים
  3. גזים שונים.
  • זיהום מים- כאשר נוספת לתרכובת המים חומרים שלא קיימים או שמעל הנורמה.

ממה נוצר?

  1. הזרמת שפכים ביתים ותעשייתים
  2. שאיבת יתר
  3. נוזלים שונים של פסולת המתערבבים עם המים.
  • זיהום אור- גורם להסתרת גרמי שמיפ- כוכבים ומיעוט הזוהר שלהם ברקיע.

ממה נוצר?

  1. אור מלאכותי שפוגע בחשיכה הטבעית
  2. תאורה לא מבוקרת.

 

 

 

  • נספר לחניכים את הסיפור של העץ הנדיב – נספח 2.

לאחר מכן נשאל אותם :

  1. מה יחס האדם לסביבה?
  2. האם יכול היה להמנע מלהגיע למצב שעץ לא יכול להמשיך להתקיים? אם כן כיצד?

ניתן לחניכים לפתח שיח על הנושא ונכוון את הדיון למקום שאם נשתמש בסביבה בצורה של "כל הבא ליד"- כל מה שאדם רוצה הוא יעשה כאן ועכשיו בלי מחשבה – נגיע למצב שנפקיר את הבריאה , נדאג לעצמנו ולא נחשוב מה יקרה לבאים אחרינו, לאיזה עולם הם יגיעו והאם יוכלו לתפקד בו.

 

סיכום:

נסכם עם החניכים שלהגיע למצב של זיהום יש לעשות מעשים שמדרדרים את המצב הקיים- לא רק מעשים שנחשבים קיצונים- כמו שריפת יערות הם פוגעים בסביבה. אלא גם מעשים קטנים שלעיתים נראים חסרי חשיבות יכולים לפגוע ולגרום נזק רב. האכלת חיות בטבע/ חטיף שזרקת את העטיפה בטבע במקום בפח וחיה אכלה אתו יכול לגרום נזק רב לא פחות.

נחשוב עם החניכים איך במעשים הקטנים הם יכולים להשפיע על המתרחש סביבם.

אפשר לתת משימה שמי שיצליח לעמוד בה יקבל סוכריה- על מנת לעודד את ישום הנושא.

לדוגמא- עלים במהלך השבוע הקרוב למלא שקית של מוצרי מחזור מהשימוש היומיומי ולזרוק בפח אשפה.

חשוב לוודא שאתם בוחרים משימה שלא מגיסת ומקשה על כל מי שנמצא בסביבת החניך אלא משהו שיכול לעשות בעצמו ועל הדרך לדרבן את הסובבים שלו לפעול.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן