חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדה עולה במדרגות

איתן ישראל שמעוני

נושא: אהבת הארץ
תת נושא: אהבת הארץארץ ישראלמדינת ישראלשבתתרבות
סוג פעילות: חומרי העשרהמשחקפעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, שבת

פסקת ההתגברות ב-61

מהלך הפעילות

משחקים דמוקרטיה (שחורים ואדומים).
(הסבר למטה)

עושים כמה סיבובים ולאחר מכן מחלקים שוב קלפים אבל מוציאים חניך אחד מהאדומים וקוראים לו "אס" (שמים מראש אדום אחד יותר באותו משחק).
מתחילים את המשחק ומסבירים שהפעם כל פעם אחרי שעושים הצבעה והוחלט שמוציאים מישהו, ה"אס" יכול להחליט אם המישהו הזה באמת יוצא או נשאר (האס לא משתתף בהצבעות אבל יודע מי שחור ומי אדום).
משחק אחר כך ה"אס" בוחר מישהו מהאדומים שיחליף אותו (כי כאילו הוא בוחר מישהו עם אותה דעה פוליטית כמוהו…) וכן הלאה איזה שניים שלושה משחקים (זה אמור להמאס מהר).

מפתחים דיון על המשחק:
○ איך היה המשחק?
○ אתם חושבים שהיה פייר?
○ הייתם משנים משהו במשחק?

○ שואלים את החניכים מה הם יודעים על בג"ץ ומדינה דמוקרטית.
○ שואלים את החניכים מה הם יודעים על פסקת התגברות.

מסבירים מהי מדינה דמוקרטית ומה התפקיד של בג"ץ בכלליות:
מדינה דמוקרטית: במדינה דמוקרטית העם בוחר את השלטון באמצעות בחירות ולפי הבחירות המפלגות מקבלות מושבים בכנסת.
כדי להעביר חוקים בכנסת צריך שרוב הח"כים שהשתתפו בהצבעה יצביעו בעד.
בג"ץ: בג"ץ הוא חלק מהרשות השופטת במדינה, מטרתו בין היתר היא להגן על זכויות מיעוטים במדינה ע"י זה שהוא יכול לבטל חוקים שעברו ברוב בכנסת.
השופטים בבג"ץ נבחרים ע"י השופטים הקודמים ואי אפשר לפטר אותם כך.

מסבירים מהי פסקת התגברות ב-61:
פסקת ההתגברות בעצם מגבילה את הכוח של בג"ץ לפסול חוקים. לפי פסקת ההתגברות, בג"ץ עדיין יוכלו לפסול חוקים, אבל אם יותר מ-61 ח"כים יצביעו בעד חוק מסויים הם לא יוכלו לבטל אותו.

מסבירים את הקשר למשחק:
במשחק ראינו שה"אס" יכל לבטל החלטות של הרוב, והוא אפילו נבחר ע"י האס הקודם, ויש לו עדיפות כלפי צד מסוים!
כך גם בג"ץ, בג"ץ יכולים לבטל את החוקים שהרוב קובע, וגם הם נבחרים ע"י השופטים הקודמים, שבוחרים אנשים שהם יודעים שיש להם דעות פוליטיות דומות! ועכשיו נשאלת השאלה: לא נכון להפעיל את פסקת ההתגברות ב-61 כדי למנוע מהם לפסול החלטות שרוב העם רצה?

אפשר עכשיו לדון על זה קצת אבל כדאי לבוא מוכנים לנושא כדי שלא יתקילו אתכם (וגם אם אין לכם תשובה, תענו "לא יודע, אבל אברר את זה ותקבל תשובה בפעולה הבאה בע"ה", וכמובן לא לשכוח לענות לו…).
(תוכן לקריאה על פסקת ההתגברות למטה)

 

נספחים:
כללים לדמוקרטיה (שחורים ואדומים):
לוקחים קלפים אדומים ושחורים ביחס של 1:3 בערך (יותר שחורים), מחלקים לחניכים בלי שהם יראו מי קיבל מה (אפשר גם עם דפיקות על הגב כשהם עוצמים עיניים).
אומרים לכולם לעצום עיניים.
אומרים לכל מי שקיבל קלף אדום (הם נקראים האדומים) להרים ראש בשקט, להסתכל מי עוד אדום ולהוריד ראש.
אומרים לכולם לפקוח עיניים.
עכשיו מתחיל המשחק, המטרה של השחורים היא להוציא את האדומים מהמשחק ושל האדומים שלא יגלו שהם אדומים ותוך כדי גם להוציא את השחורים.
כדי להוציא חניך מהמשחק צריך אחד המשתתפים להגיד אני חושב ש-X אדום כי ככה וככה (שימו לב שהאדומים צריכים להסתיר את זה שהם אדומים כי הם מיעוט), לאחר מכן תערך הצבעה האם להוציא אותו. במידה ויש רוב, לנאשם תהיה אפשרות להביא טענות להגנתו, לאחר מכן תערך הצבעה חוזרת שבה יוכרע האם הוא נשאר או יוצא. אם הוכרע שהוא יוצא, הוא יחסוף את הקלף שלו בפני כולם ולא יוכל להשתתף יותר בהצבעות.
המנצחים הם הקבוצה שלא הוציאו את כל החברים בה.

*יש לשים לב שהם לא משתמשים בהצבעות כדי לסגור חשבונות אישיים.

הסבר של עמית סגל על פסקת ההתגברות:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid033sWsF4Kyf1zcXXEvaCWhjDPwHTed79KZ78GiBiKvtkDEvMHgxVxUhwftzozitagTl&id=100044428239746&mibextid=Nif5oz

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

ילד עם דגל

יהודי זה יהודי (פעולה)

פעולה על מגילת העצמאות. למרות שמקימי המדינה לא היו שומרי תורה ומצוות, הם לא יכלו להגדיר את העם היהודי ללא הזכרת התנ"ך.

דילוג לתוכן