חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדים עוזרים ומגלים אחריות חברתית

אריאל בנות חריש

נושא: אחדות וגיבוש
סוג פעילות: ערבפעולהפעילות סניפית
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה

קפה דילמה לכיתות ג-ו בנושא חברות

קפה דילמה בנושר אני והמסך שלי/ תרבות המערב ומה אני לוקח ממנה, לשבטי מעוז- שבט חדש

 

מהלך הפעילות:

מארגנים מראש שולחנות יפים עם כיבוד ושוקו/ תה.

מחלקים את הבנות לשולחנות מעורבבים בשבטים,

מתחילים ביחד את הסיפור ופתיחה על הנושא ואחר כך כל קבוצה דנה בדילמות, בזמן שהצוות עובר ביניהן ומנחה אותן.

 

סיפור לפתיחה:

יעל לא הייתה בכיתה שלי, היא גרה בעיר אחרת וההורים שלה היו חברים מאד טובים של ההורים שלי. יעל הייתה תלמידה מצטיינת. תמיד מוכנה לעזור, תמיד מסבירה, תמיד שם בשביל כולם, מגיעה בזמן, ומסבירת פנים.

את הסיפור שאספר לכם שמענו מאמא של יעל.

סתם כך, לפתע פתאום, יעל החלה לאחר. התחילה להיכנס לכתה באיחור של רבע שעה במקרה הטוב, ואף יותר מאוחר במקרה הרע.

המורה שלא הבינה את פשר הדבר, קראה ליעל לשיחה, אך זו שתקה, ואמרה שתשתדל להגיע בזמן. אבל עדין, האיחורים לא הפסיקו.

המורה שוב ניסתה לדובב את יעל לגבי הסיבה, אך זו שתקה, ולא הוסיפה הסברים, רק אמרה שתשתדל.

כעבור חודש ימים, בו יעל דילגה על מחצית מהשיעורים הראשונים, החליטה המורה להתקשר להוריה ולשתף אותם בהידרדרות שחלה עם הילדה.

אמא של יעל הקשיבה בשקט לדברי המורה, פתחה את פיה ואמרה:

“יעל רצתה לשמור בסוד את מה שאני עומדת לספר לך, כי היא חברה טובה. אך היות ואני רואה שזה פוגע בה ישירות, אני חייבת לשתף אותך, ואז תביני מדוע יעל שלי מאחרת בכל בוקר לבית הספר”.

“זה קשור לאסנת”, אמרה אמא של יעל.

וכך, לאט לאט ככל שאמא שלה המשיכה לספר למורה, הכול התבהר, הסתדר והובן. הפאזל הושלם.

המורה הבינה למה יעל מאחרת בכל בוקר.

אסנת הייתה בת יחידה, עשירה מאד ומפונקת מאד. אביה היה אחד ממנתחי הלב המוכרים והמפורסמים ביותר בעיר. אני בטוחה שאם תשאלו את הוריכם לשמו, הם יכירו אותו… רצה הגורל, ואביה של אסנת נתבע משפטית ע”י אחד הלקוחות שלו, הרישיון לעסוק ברפואה נשלל ממנו, ולאט לאט המשפחה החלה לצבור חובות כבדים, ירדה מנכסיה והיחסים בין ההורים התערערו.

אסנת עברה לגור אצל סבתה, עד שהעניינים יירגעו קצת, ומאז, אסנת “ירדה מהפסים…”

היא הפסיקה לתפקד, סבתה לא השתלטה עליה, היא הפסיקה לקום בבוקר לבית הספר, ואם כבר הייתה מגיעה, אז זה היה באיחור של מספר שעות, ובקיצור, הילדה שקעה.

ואז הגיעה יעל…

יעל החליטה לעזור לחברתה, ובכל בוקר, לפני תחילת השיעור הראשון, החלה להופיע בביתה החדש של אוסנת, לעזור לה להתעורר ולדרבן אותה להגיע לבית הספר. וכך, בזכות יעל, אסנת חזרה לספסל הלימודים ואפילו הגיעה בזמן!

הסיפור הזה הוא אמיתי (בשינוי פרטים מזהים), יעל קבלה על התנהגותה “פרס- חברה למופת”, מטעם בית הספר, ופשוט עזרה להוציא חברה מצרה.

כן, כן, חברות אמת זה משהו נפלא, וקיוויתי שבעתיד החברים האמיתיים שלי יהיו תמיד איתי, בדיוק כמו יעל…

נסו גם אתם להיות חברים אמיתיים, והקיפו את עצמכם רק בחברים שעושים לכם טוב…

הסיפור לקוח מתוך הספר: “פשוט אני- לא נגררים”/ ד”ר אורלי כץ, אגם הוצאה לאור בשיתוף ערוץ הילדים (הספר מומלץ ע”י המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך).

 

דילמה 1- מנת פתיחה

תמר ילדה מקובלת בכיתה עושה מסיבת יום הולדת ביום שני, כבר חודשים שהיא מספרת לכל חברותיה כמה היא מתאמצת וקונה מלא הפתעות ואוכל שווה. במסיבה יהיו כך היא מספרת שלל הפעלות קוסם, מתנפחים ומה לא עוד?? המסיבה תהיה ממש מושקעת ושווה, כולם חולמות להיות שם באותו זמן הגיע יום המסיבה, ואת רואה את אורית חברתך הפחות מקובלת עצובה את מדברת איתה ומבינה שהיא בכלל לא מוזמנת למרות שרצית ממש מה תעשי?

 

דילמה 2- מנה עיקרית

קוראים לי ברכה ויש לי חברה ממש טובה כבר מהגן אנחנו ביחד בהכל בסניף, בכיתה ובחוג צפרות ובאמת נהנות בטירוף. כל יום אחרי בית ספר אני הולכת אליה או היא אליי עד לפני חודש. בחודש האחרון התחלתי להרגיש קצת מוזר, משהו ביחס ובזרימה ביחד השתנה. ראיתי אותה מסתכלת עליי כאילו קרה משהו. זה התחיל כשהמורה אמרה להתחלק לזוגות לעבודה בתורה והמשיך כשהיא לא רצתה לבוא אליי אחרי הלימודים וככה זה המשיך כבר שבוע …. אני לא יודעת מה לעשות. מה את ממליצה לי ?

 

דילמה 3- קינוח

מסכימה או לא מסכימה?

על כל משפט תגידו אם מסכימות או לא, ולמה?

– ריב בין חברים הוא לפעמים דבר בריא.

– בחיים לא היה ולא יהיה מצב שחבר ביקש או יבקש ממני משהו ולא הסכמתי או אסכים.

– החברים שלי דומים לי בתכונות האופי שלהם.

– אני תמיד מסכים עם כל מה שהחבר שלי אומר ועושה, ומצפה ממנו לאותו יחס.

– אף על פי שיש לי חברים, קורה לפעמים שאני מרגיש לבד.

– אם אני חבר של מישהו, גם ההורים שלי לא יוכלו להשפיע עליי אם הם אינם מרוצים מן החברוּת.

 

דילמה 4- נשנושים

מה התכונות שאת רוצה שיהיו לחברה שלך?

איזה תכונות לא היית רוצה שיהיו לחברות שלך?

איזה תכונות שלי הופכות אותי לחברה טובה?

 

דילמה 5- בונוס

איך בוחרים חברות?

  • לפי מה את בוחרת את חברות שלך?
  • מה חשוב לך שיהיה בחברות שלך?

למי הכי תתחברי?

  1. להיות חברה רק של המקובלות
  2. להיות חברה של ילדים לא הכי מקובלים, אך כאלה שנוח לי איתם
  3. להיות בידידות עם כולם בלי חברת נפש
  4. די בחברה או שניים טובים וזהו
  5. מי צריך חברים?

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן