מטרת הפעולה:
יומולדת זו הזדמנות לא רק לחגוג אלא גם לבירור עצמי איפה אני עומד, לאיפה אני שואף ולשם להתקדם.
המשתתפים יבינו שכפי שלכל יהודי יש תפקיד משלו, כך יש לנו גם תפקיד בתור תנועה. זאת שליחות גדולה ומיוחדת ואנחנו צריכים לברר אותה. אנחנו מאמינים שהקב”ה רוצה שנעשה רצונו, שהתורה תלווה אותנו בכל תחומי החיים – בלי לעגל פינות. לזה אנו שואפים ועכשיו ביומולדת זו ההזדמנות לברר איפה אנחנו ביחס לזה ומה נדרש מאיתנו כדי להגיע לשם.
סקירה
– דיון/דיבייט – כוח של חבורה
-קטע לימוד – רצון להיות שותפים בגאולה
-חבורות בירור – תפקידנו בתנועה כיום
-קטע קריאה – התשובה בדורנו
– סיכום
עזרים
מילות המדרש 'ענווים הגיע זמן גאולתכם' (נספח 1)
קטעי עיתונות שונים (נספח 2)
קטע ממאמר של הרב אבינר 'התשובה בדורנו' (נספח 3)
מהלך הפעולה:
כוח של חבורה
דיון – נשאל את המשתתפים האם כדאי לעשות מסע תנועתי או סניפי? והם צריכים להעלות טיעונים בעד ונגד. לחילופין, אפשר לקיים דיבייט – ולבקש שני מתנדבים כשאחד צריך להגיד כמה שיותר סיבות בעד והשני צריך להגיד כמה שיותר סיבות נגד (אפשר להגביל בזמן קצר ואז זה יוצר עניין).
כידוע יש לא מעט סיבות לעשות דווקא מסע סניפי: יותר קל לביצוע, המסע יותר מותאם לסניף מרמת התוכן ועד לטכני כמו תאריך, מקום וכו'. מה גם שזה לא דורש משאבים מהתנועה עצמה.
בקיצור הרבה יותר קל, אז למה בכל זאת עושים מסע תנועתי?
כי בתור חבורה יש לנו הרבה יותר כוח. כשחב”ב של כל תנועת אריאל יוצאים יחד לפעול במציאות, עם מטרה משותפת, יש לזה הרבה יותר השפעה. כוח של חבורה הוא גדול הרבה יותר מכוח של יחידים. כשיש הרבה אנשים שמאוגדים תחת רעיון אחד זו כבר מציאות חיים ושינוי תרבותי. זה לא רק אדם אחד שנוהג בצורה מסוימת – אלא נוצרת תרבות והסתכלות חדשה בכל המציאות.
רצון להיות שותפים בגאולה
עם-ישראל נמצא עכשיו בתהליך הגאולה, לכן יש לנו מחויבות לקרוא את הקריאה לחיים של תורה, לתת את חלקנו ולעשות כל מה שביכולתנו לעשות.
נקרא ביהושע פרק ב פס’ א: “וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן מִן-הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים, חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְאֶת-יְרִיחוֹ”.
נשאל את כולם: “מה קורה כאן? עמ”י סיים רק עכשיו לרצות עונש של 40 שנות נדודים במדבר על חטא המרגלים. יהושע היה שם, הוא יודע ששלחו את האנשים הכי צדיקים וראויים בעם, אנשים שמשה רבינו בחר בעצמו לשלוח! איך הוא לא חושש לעשות שוב את אותו הדבר?”
נענה על השאלה: הנקודה השונה היא שיהושע שלח מרגלים על מנת לתכנן איך לכבוש את הארץ. המרגלים של יהושע לא היו בעמדת שאלה האם לכבוש את הארץ, אלא איך לכבוש אותה. הצלחתם הייתה ברורה להם, הם סמכו על הקב”ה שיכניסם לארץ ורק ניסו לברר איך להיות שותפים עמו.
כדי להמחיש את חטא המרגלים נחלק את מילות המדרש “ענווים הגיע זמן גאולתכם”. (נספח 1)
ענווים הגיע זמן גאולתכם
בשעה שמלך המשיח בא
עומד על גג בית המקדש,
משמיע לישראל ואומר:
ענווים, ענווים, הגיע זמן
הגיע זמן גאולתכם!
ואם אין אתם מאמינים
ראו באורי שזורח עליכם.
(המילים מתוך ילקוט שמעוני על ישעיה פרק ס’, רמז תצ”ט)
השיר מתאר מציאות שבה בית המקדש כבר בנוי, המשיח עומד על גג בית המקדש ואומר לעם-ישראל: “הגיע זמן גאולתכם!”. אך העם אינם מאמינים לו, הוא צריך לשכנע אותם, לתת להם הוכחות- “אם אין אתם מאמינים – ראו באורי שזורח”.
איך ייתכן שיש מי שלא מאמין שהגיע זמן הגאולה? מלך המשיח הגיע בכבודו, יש מקדש, הגאולה ניצבת מול העיניים, והעם בוחרים להישאר בגלות.
המרגלים היו אנשים ענקים וצדיקים, ובכל זאת ראו בכל נס שהקב”ה עשה להם – עוד סיבה להוציא את דיבת הארץ. אנחנו צריכים להיזהר שלא ליפול באותה הטעות. זכינו להיות בדור של גאולה, לראות בעינינו את עם-ישראל מתקבץ לארצו, את ארץ ישראל נותנת פירותיה בשפע, אך עדיין, גם היום, יש העוצמים עיניים ואינם רואים את הגאולה אלא רק את דיבת הארץ. עלינו לראות את הגאולה, להבין את התהליך הנפלא שאנחנו נמצאים בו ולחפש את הדרכים להיות שותפים לו.
גם כשאנחנו מחפשים דברים שצריך לתקן בעם ובעולם – איננו עושים זאת מתוך ביקורת על הנהגת ה’ או פקפוק בגאולה, אלא מתוך רצון להיות שותפים לגאולה: לחפש איפה אנחנו יכולים לקדם ומה אנחנו יכולים לשפר.
תפקידנו בתנועה כיום
מה התפקיד שלנו בתנועה היום?
נחלק את כולם לקבוצות קטנות. ניתן לכל קבוצה כתבה על צורך מסוים שצריך לתקן היום בעם (נספח 2),
(אלו רעיונות ספציפים.. מומלץ מאוד לחפש סיטואציות שקשורות יותר למלחמה ולתקופה עכשיו..)
ונבקש מהם לענות על שלוש השאלות הבאות:
1) מהו הגורם לבעיה?
2) מה החב”ב שלנו יכול לעשות כדי לקדם את הנושא?
3) מה החב”ב התנועתי יכול לעשות בנושא?
נזכור שהחיפוש אחר קשיים וחסרונות אינו מתוך ביקורת אלא מתוך רצון להוסיף טוב.
נרכז את כולם חזרה למעגל כללי וכל קבוצה תסכם בכמה מילים את המחשבות שעלו לה.
(כדאי מאוד להמשיך ולפתח את זה לקווים מעשיים של יציאה לעשייה, שינויים בסניף ובחב”ב וכו’).
התשובה בדורנו
נקרא את הקטע של הרב אבינר: “התשובה בדורנו” (נספח 3) ונחדד את הנקודה שהתפקיד בדור שלנו הוא לחזק את מדרגת הרוח והצימאון לקב”ה.
סיכום
אנחנו חלק מתנועה גדולה שיש לה שליחות. אנו שואפים לזה ורוצים להופיע את זה במציאות. איפה אנחנו ביחס לשליחות שלנו? דווקא עכשיו ביומולדת של התנועה אנו נדרשים לברר עם עצמנו האם אנו נאמנים לאותה שליחות שאנו מחויבים אליה כיחידים וכתנועה. אסור לנו לשכוח את השליחות האדירה הזו. בואו נצא מהיומולדת עם קבלה והחלטה להיות נאמנים לעצמנו, לשליחותנו. בציפייה ובעשייה לבנין אריאל!