מאמינים בטוב בנים

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה בטוב
תת נושא: אמונה בטובעבודת המידות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

זה גלגל החיים (פעולה)

מערך פעולות "מאמינים בטוב"

אל המדריך

בפעולה זו נסביר לחניכים כי העולם מתקדם כגלגל המתקדם תמיד באופן חיובי לכל אורך שנות התפתחות ההיסטוריה, נמחיש להם שהעולם צועד תמיד לטוב, התקדמות והשתפרות, ושעלינו להכיר בזה ולהיות מודעים לעובדה שהקב"ה גורם לכך שהעולם תמיד יתקדם לכיוון הטוב והחיובי.

שלבי הפעולה
  • טלפון מתוקן
  • תמונות מספרות
  • ביאורי מילים
  • לא חי בסרט
שלב א'- טלפון מתוקן

נפתח את הפעולה במשחק "טלפון מתוקן".

מהלך המשחק: המדריך יושיב את החניכים במעגל, כעת המדריך מתחיל לספר סיפור על ידי שהוא אומר בקול רק מילה אחת, (לדוגמא: "פעם"), לאחר מכן החניך יושב לימינו צריך להוסיף מילה אחת על גבי המילה שנאמרה, וכך הבא אחריו צריך להוסיף מילה חדשה המתקשרת למילה שלו. כל חניך מוסיף מילה ובסוף יוצא סיפור מצחיק ומפתיע. (בקבוצות קטנות ניתן לערוך כמה סבבים של הוספת מילים עד עצירת הסיפור).

לאחר שהסיפור יסתיים, המדריך יאמר לחניכים: כמו שכל אחד מאיתנו גלגל את הסיפור צעד אחד קדימה, בצורה מצחיקה, טובה ומשעשעת, כך העולם שלנו – תמיד הוא מתקדם קדימה ומתפתח לכיוון חיובי. הקב"ה ברא את העולם, ומאז הוא דואג שהוא תמיד יעבור עוד שלב להיות מקום טוב יותר.

שלב ב'- תמונות מספרות

על מנת להדגים את דבריו של המדריך, הוא יציג להם את התמונות הנמצאות בנספח הפעולה, של עולם ללא חשמל לעומת תמונות של עולם עם חשמל, תמונות של רכיבה על בעלי חיים לעומת תמונות של נסיעה בכלי תחבורה, תמונות של שימוש בכלים פרימיטיביים לעומת תמונות של כלים טכנולוגים מתקדמים.

בכל סט תמונות, המדריך ישאל את החניכים מה לדעתם טוב יותר, התמונה שלפני התפתחות העולם או התמונה שלאחר התפתחות העולם? וייתן לחניכים לענות כפי דעתם ומחשבתם.

כשהחניכים יסיימו לצפות בתמונות, המדריך ידגיש לחניכים: לכל אורך השנים העולם הולך ומתפתח לכיוון חיובי יותר, דבר זה נובע מכך שמי שברא את העולם הוא הקב"ה, וכיוון שהוא טוב כפי שאנחנו אומרים טוב ה' לכל", לכן גם העולם שהוא ברא הינו טוב וצועד תמיד לכיוון חיובי, ולמרות שלפעמים בהווה אנחנו רואים קשיים ולא מבינים לאן העולם מתקדם, אבל במבט רחב אנו רואים בוודאות שהעולם תמיד משתפר ונהיה מקום טוב יותר.

שלב ג'- ביאור מילים

בשלב זה המדריך ישאל את החניכים מה לדעתם פירוש המילה "הכרת הטוב"?

ככל הנראה החניכים ייענו לפי המושג שהם מכירים: "להודות על דברים שעשו עבורנו".

לאחר החניכים יענו את תשובתם, המדריך יסביר לחניכים ש"הכרת הטוב" היא לא רק להודות בפה על משהו חיובי שעשו בשבילנו, אלא קודם כל להיות במודעות לטוב שנמצא סביבנו. וזהו משמעותה האמיתית של המילה "הכרה", כמו שמדברים בעולם הרפואה האם האדם הוא "חסר הכרה" או נמצא "בהכרה", הכוונה האם הוא מודע למציאות שמתרחשת סביבו. ואם כן המושג "הכרת הטוב" פירושו לחיות מתוך מודעות לטוב שהקב"ה משפיע לעולם על ידי שהוא מקדם אותו לטוב, והכרה בכך שהעולם הוא טוב ותמיד מתקדם וצועד לכיוון הטוב, וההכרה והמודעות לכך – היא שגורמת לנו גם להודות עליה בפועל.

שלב ד'- לא חי בסרט

המדריך יקריא למדריכים את הקטע הבא:

"שאלו אותי האם אני חי בסרט? חשבתי – סרט? הרי בסרט אם אני רוצה לראות שוב קטע מסוים, אני פשוט מעביר אחורה עם העכבר, אבל בחיים אני לא יכול להעביר אחורה את הזמן ולראות שוב את חיי. אז החיים הם לא סרט. ואני לא חי בסרט. אבל אז שאלתי את עצמי, למה באמת אי אפשר להעביר את החיים אחורה בזמן? וכך עניתי: ה' מאמין שאנחנו יכולים לקדם את העולם לטוב, ולכן לא צריך לחזור אחורה, אלא פשוט כל הזמן לצעוד קדימה, להמשיך, לשפר, לתקן, להשתכלל, להיות טובים יותר. והעובדה שלא ניתן להעביר את החיים אחורה בזמן מוכיחה גם שהעתיד יהיה טוב ושהעולם תמיד מתקדם לטוב".

סיכום

בשלב זה יסכם המדריך את הפעולה ויאמר כך:

אנו רוצים לעבוד על פיתוח מבט שרואה את הטוב שבחיים ועל ההבנה שהעולם הוא טוב, כפי שחווינו במשחק שכל אחד מוסיף מילה ויוצא סיפור יפה, כך גם כל דור מוסיף שלב בעולם ומקדם אותו קדימה. ראינו בתמונות שהעולם לאורך ההיסטוריה מתפתח ומשתכלל כל הזמן ונהיה מקום טוב יותר, והבנו שהמושג "הכרת הטוב" משמעותה להיות קודם כל מודעים שהעולם שאנו נמצאים בו יחד עם כל מה שקיים בתוכו – הוא טוב, כפי שכתוב בבריאת העולם: "וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד." ומתוך המודעות הזו אנו גם מודים בפועל לה' על הטוב הקיים במציאות, ומאמינים שגם העתיד יהיה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב!

מערך פעולות "מאמינים בטוב"
שבוע ראשון – עניין של זווית

הראל ונווה – זהות כפולה
מעוז ונחלה – כחומר ביד היוצר
חבב – כל מי שפעל עם א-ל

שבוע שני – טוב ה‘ לכל – גלעד ודביר – להאיר מתוך חשיכה

שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון – גלעד ודביר – מי שטוב לו ושמח

שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך- גלעד ודביר – מחשבות טובות

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

כרטיס דאבל צד אחורי

אכפת לי (פעולה)

פעולה במערך דאבל לגיבוש השבט, שהחניכים יחשבו על האחרים ולא רק על עצמם

דילוג לתוכן