מטרות הפעולה:
- החניכים יכירו את התחומים השונים בהם הם יכולים ללמוד מן הקשישים שבסביבתם.
- החניכים ילמדו מקורות יהודיים העוסקים ביחס הראוי שעל כל אדם להעניק לקשיש, ובהשלכות המעשיות שנגזרות ממצוות "והדרת פני זקן".
- החניכים יקדישו תשומת לב לקשר שלהם עם הקשישים וייזמו פעולה, שמטרתה לסייע/ להקל/ להביע הערכה לקשישים.
עזרים:
-
חומרי יצירה (בריסטולים, צבעים מספריים וכו')
-
חוט ומסרגה/ חומרי בישול למאכל מסוים שתבחרו
-
דפי מקורות ושאלות
שלב א'- לומדים מן הקשיש
בפעולה זו ברצוננו לחשוב כיצד אנו יכולים להביע את הכבוד שאנו רוחשים לקשישים,
אך לפני כן עלינו להעמיק מעט בנושא מזוויות מבט שונות.
ראשית, נכיר את התחומים השונים בהם אנו יכולים ללמוד מן הקשיש, ולאחר מכן נלמד מקורות העוסקים ביחס לקשיש.
בשלב זה נתמקד בניסיוןה חיים והידע רב של הקשיש:
נחלק את החניכים לארבע קבוצות, כל קבוצה תקבל תחום בו הקשיש יכול לתרום לנו וללמד אותנו.
חברי הקבוצה צרכים לחשוב כיצד להציג את התחום/ ללמד אותו את שאר חברי הקבוצה.
ניתן לחשוב על תחומים נוספים, ואפילו לתת לחניכים עצמם לחשוב על רעיונות.
התחומים:
-
ידע לימודי
-
עבודות בית (בישול ואפיה, תיקונים, סריגה וכדו')
-
יחסים בין אישיים
-
עדות היסטורית שהקשיש חווה בעצמו.
דוגמאות לדרך הצגה/ לימוד:
-
ללמד את שאר חברי הקבוצה להכין מאכל מסוים/ לסרוג.
-
להציג בפני הקבוצה קשיש שמעניק עצות מניסיונו בתחום של יחסים בין בני אדם או בין בני המשפחה.
נסכם ונאמר כי אנו רגילים לחשוב שהקשיש הוא מסכן ונזקק ותפקידנו לגמול עימו חסד ולסייע לו,
כעת נוכחנו לראות שגם לנו יש הרבה מה לקבל מן הקשישים,
רק כאשר נכיר גם את הצד הזה נוכל להתקדם ולחשוב כיצד אנו יכולים להביע את הכבוד שאנו רוחשים כלפי הקשישים.
כך ההצעות והפעולות שלנו לא יבואו מתוך תחושת רחמים, אלא מתוך ידיעה שגם אנו נתרמים מהקשר עם הקשיש.
אך לפני כן נלמד מעט על חשיבות היחס לקשישים.
שלב ב'- היחס לקשיש לאור המקורות:
נחלק את החניכים לשלוש קבוצות, כל קבוצה תקבל דף מקורות על הקשיש (נספח 1),
עליה יהיה לקרוא את המקורות, לענות על השאלות ולבסוף לחבר פתגם שיתמצת את המסר העיקרי מהמקורות שלמדו.
לאחר שכל הקבוצות תסיימנה נערוך תחרות פתגמים בה יציגו החניכים את הפתגם ויסבירו את הקשר שלו למה שלמדו.
שלב ד'
"והלומד על מנת לעשות– מספיקין בידו ללמוד וללמד,לשמור ולעשות"… (אבות, משנה ה' פרק רביעי)
עד כה למדנו והכרנו את הקשיש, אנו יודעים קצת על הקשיים היומיומיים שלו ומאידך גיסא על העושר הפנימי הרב הקיים בו.
במקורות הכרנו את מצב הקשישים בישראל כיום, וכעת הגענו אל החלק שלנו,
נקים יחד עם החניכים "צוות חשיבה" בו ננסה להעלות רעיונות מעשיים שיענו על השאלות הבאות:
-
כיצד אנו יכולים להקל על הקשיים בהם נתקלים הקשישים?
-
כיצד אנו יכולים להביע את תחושת ההערכה והכבוד שלנו כלפי הקשישים?
-
כיצד אפשר לגרום לקשיש תחושה שאנו זקוקים לו ונעזרים בו?
-
האם יש קשישים שקרובים אלינו, פיזית ומשפחתית? (סבא וסבתא/ שכנים)
מתוך הרעיונות הרבים שיעלו החניכים ננסה להתמקד במספר קטן של רעיונות שהחניכים יקבלו על עצמם ליישם באופן פרטי או כקבוצה.
דוגמאות לרעיונות יישומיים:
-
– להתקשר לסבא וסבתא כל יום שישי ולדרוש בשלומם.
-
לכל חניך נצמיד קשיש הגר בשכנות אליו, אותו יבקר פעם בשבוע. הקשיש ילמד אותו משהו (לסרוג/ לבשל/ לימוד תורה וכו')
והחניך יסייע במתן אוזן קשבת או בתחום אחר שהקשיש מתקשה בו . -
להחליט להתאמץ (גם כשקשה), לקום בפני כל זקן הנקרה בפנינו באוטובוס, לסייע לאדם מבוגר שסוחב משא כבד.
-
התנדבות קבועה בבית-אבות בשכונה.
-
פעם בחודש לקיים מפגש שבטי עם סבו/סבתו של אחד החניכים, שמספר סיפורים מחייו, ומלמד את החניכים מחוכמתו.
אנו משוכנעים שהחניכים יגלו יצירתיות ורגישות גדולים ורבים יותר, ממה שנוכל להעלות כאן על הכתב.
לסיכום
בפעולה זו הכרנו את הקשיש כבעל יכולות וידע היכולים לתרום לסביבה,
חווינו יחד עם החניכים את התחומים השונים בהם אנו יכולים ללמוד מן הקשיש.
לאחר מכן פנינו למקורות שונים בהם נחשפנו למצב הקשישים כיום מול היחס הראוי להם עפ"י התורה,
הרחבנו מעט בשורשי המצווה ובמשמעותה.
לבסוף העלינו יחד עם החניכים רעיונות מעשיים להבעת הוקרה והערכה ולמתן סיוע לקשישים ולקחנו על עצמנו ליישם כמה מהרעיונות.