חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
תת נושא: בין אדם לחברוחסד ונתינה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה, שבת

מלבושי עוני (פעולה)

פעולה שניה

פעולה שלישית

  

מטרות הפעולה:
  1. החניכים יבינו, שעני היום אינו בהכרח אחד שלובש סחבות, אלא הוא מישהו שעשוי להיראות בדיוק כמוני וכמוך.
  2. החניכים ייחשפו לממדי תופעת העוני במדינה ואל משמעותה.
  3. החניכים יכירו את הקשיים הכלכליים שנולדים בגלל מציאות של עוני.

 

 
עזרים:
  • בגדים שונים (בגדים ישנים ובלויים ובגדים חדשים ויפים)
  • עזרים למשחק “כל האמת” לשלב ב’
  • אביזרים למשחק הלוח לשלב ג’

 

 
שלב א’- איך נראה עני?

 

נחלק את החניכים לקבוצות, ונסביר שאנו עורכים ביניהן תחרות:

כל קבוצה תקבל פרטי לבוש שונים, ומשימתה תהיה להלביש את אחד מחברי הקבוצה כעני.

הקבוצה המנצחת היא זו שהציגה את המראה שהכי מזכיר עני. עם סיום המשימה יוצגו כל “העניים”,

והמדריך יבקש מכל קבוצה להסביר,

מדוע הנציג שלהם הוא בעל המראה שהכי מתאים לעני, ולכן הם אלה שצריכים לזכות בתחרות.

 

לאחר הצגת הדברים נדון עם החניכים:

  • למה הבגדים שבחרתם מייצגים בעיניכם עוני?
  • האם כל העניים לבושים כמו הדמיות שאתם הלבשתם?
  • מיהו בעצם אדם עני?

בדיון שנקיים ננסה להבין עם החניכים יחד,

 שלמעשה אף על פי שהציור שאנו מציירים בעיני רוחנו את העוני הוא לרוב דמות שלבושה בסחבות,

 כמו שהחניכים הלבישו בוודאי, עניים רבים אינם כאלה,

העוני מתבטא גם בתחומים אחרים ונרחבים של החיים

(אפשרויות החינוך, גודל ואיכות סל המזון, ההשקעה בבריאות – כפי שנראה בהמשך הפעולה),

גם אם כלפי חוץ העני נראה ככל האדם.

 

 

 
שלב ב’- כל האמת – נתונים ומִספרים על העוני במדינה

 

בשלב הזה נרצה להפגיש את החניכים עם נתונים, מושגים והגדרות שעניינם בעוני.

 

נשחק עם החניכים את המשחק “כל האמת”.

החניכים יישארו מחולקים בקבוצות שמשלב א’,

 כשהמדריך יבחר שלושה נציגים שתפקידם יהיה להציג את התשובות שייתכנו,

ע”פ כרטיסיות תשובה שיקבלו מהמדריך -בטון בטוח ומשכנע, כמובן.

 

המדריך יציג לכלל הקבוצות שאלה, והנציגים יציגו את התשובות. כל קבוצה תחליט בינה ובין עצמה,

מיהו דובר האמת, ותביע את דעתה ע”י הרמת שלט: א’, ב’, או ג’.

 

כל תשובה נכונה תְּזכה את הקבוצה בנקודה, והמנצחת כמובן,

 היא מי שצברה את מרב הנקודות.

 (ייתכן שהחניכים יתקשו להבין את המושגים שמופיעים בשאלות ובתשובות, לכן באר להם אותם במידת הצורך).

 

שאלות המשחק:

התשובה הנכונה – מודגשת

 

מה ההגדרה של “עני” במילון?

א) אדם שאין לו כסף לאוכל בסיסי, כגון לחם וחלב

ב) אדם שאין לו הכנסות ממשכורת או מעסק עצמאי

ג) אדם חֲסַר כסף או אמצעים אחרים כדי למלא את צרכיו

 

לדעתכם, כמה משפחות עניות יש היום במדינת ישראל?

א) אני מעריך משהו כמו 10,000

ב) מה פתאום?! הרבה יותר, כ- 92,000

ג) על מה אתם מדברים? לפחות 420,000!

 

כ מה ילדים למשפחות עניות יש היום במדינה?

א) 805 אלף

ב) 4 אלף

ג) 20 אלף

 

ערכו מבחן קריאה לילדי בי”ס יסודי. לדעתכם, האםהיה הבדל בתוצאות בין העניים ובין העשירים?

א) כן, העניים הצליחו פחות, מסיבות שונות וביניהן,

מפני שלא קיבלו מספיק העשרה, ומפני שהיו רעבים והדבר הקשה על יכולת הריכוז שלהם.

ב) לא, אין הבדל

ג) העשירים הצליחו פחות

 

האם יש חסרי-בית במדינת ישראל?

א) אולי בודדים

ב) אין

ג) ברור שיש, רק בתל-אביב יש 750

 

האם ביישובים ביש”ע ישנם ילדים שסובלים מהזנחה? כלומר, שאינם מקבלים מזון ותנאים בסיסיים?

א) לא, זו תופעה שקיימת בערים בלבד

ב) בוודאי שכן! זה קיים בכל מקום במידה שווה!

ג) התופעה קיימת, אך באחוז נמוך יחסית לשאר האוכלוסייה בארץ

 

מהו “קו העוני” לפי הלִשכה המרכזית לסטטיסטיקה?

א) מדד חברתי כלכלי שמתייחס להכנסה של אדם או משפחה

ב) כמה מרוויחה משפחה בישראל ביחס למשפחה ממוצעת בארה”ב

ג) ההגדרות שלכם נשמעות מהמילון, אז אני אגיד בשפה פשוטה: קו העוני הוא סתם מושג,

בלי שום מדדים, זה רק בשביל הסטטיסטיקה בסקרים. השורה התחתונה – כל מי שעני הוא מתחת לקו הזה.

 

מהו הדבר שמוציאים עליו הכי הרבה כסף ברוב המשפחות?

א) בריאות

ב) מזון

ג) בילויים

 

מהו הגורם הראשון שבגינו מסתבכים מבחינה כלכלית?

א) משכנתא, כלומר, החזרי הלוואות לבנקים בעקבות רכישת דירה

ב) חינוך

ג) הוצאות חד-פעמיות, כמו מכשירי חשמל גדולים

 

מדינת ישראל נקראת “מדינת רווחה”. מה פירוש הביטוי?

א) מדינה שמַפנה משאבים להגדלת הכנסתם של העניים כדי להילחם בעוני

ב) מדינה שיש בה הרבה עוני

ג) מדינה שקשורה למדינות מערביות

 

 
שלב ג’- במסלול החיים – משחק מסלול על משמעות העוני

 

בשלב הזה נבין את ההשלכות של המושגים והמספרים מהשלב הקודם –

 כיצד באמת הם באים לידי ביטוי במכלול החיים. נסביר לחניכים שהמשחק יעלה התמודדויות,

 קשיים ומציאות חיים של משפחות שמתמודדות עם מצב כלכלי ירוד או מורכב .

 

הוראות המשחק:

המדריך יפרוס לפני החניכים לוח המסלול, ובמרכזו יניח כרטיסי מצב וכרטיסי מידע.

החניכים יישארו בקבוצות הקיימות מהשלבים הקודמים.

חיילי הקבוצות יתקדמו על פי המספרים שתורֶה הקובייה, לפי תור.

בכל סימן * תרים הקבוצה כרטיס מצב, ובכל סימן “עצור!”, נציג מהקבוצה יקריא כרטיס מידע

 (והמדריך יסביר את תוכנו לחניכים, אם יידרש לכך).

 

כרטיסי המצב:

  • אתם צריכים לשלם להסעות לבי”ס, אך כרגע אין באפשרותכם – צעדו צעד אחורה!
  • חברת החשמל ניתקה אתכם, כי כבר חודשיים לא שילמתם חשבונות – לכו 3 צעדים אחורה!
  • קיבלתם סוף סוף את ההנחה המיוחלת לארנונה – התקדמו 2 צעדים קדימה!
  • כבר שבועיים אתם מעכבים את התשלום לוועד-הבית – המתינו תור אחד!
  • “ארגון פעמונים” מצמיד לכם מתנדב שמתחיל לאזן לכם את המינוס בבנק, הידד! – התקדמו 4 צעדים!
  • כולם יוצאים למחנה, אך לכם אין כסף… – המתינו תור אחד!
  • הוצאתם הרבה יותר כסף ממה שיש לכם והמינוס גדל – לכו צעד אחורה!
  • בלון הגז נגמר ואין לכם כסף להזמין בלון חדש – חיזרו 3 צעדים אחורה!
  • הצ’ק שנתתם בעבור הקניות לשבת חזר – המתינו תור אחד!
  • חברת מקורות מאיימת לסגור את המים, אם לא תסדירו את חובכם מייד – חיזרו 5 צעדים לאחור!
  • על מנת לצמצם בהוצאות, החלטתם לוותר על הפלאפון. כל הכבוד! – התקדמו 4 צעדים קדימה!
  • כל החניכים יצאו למחנה, חוץ ממך, כי להוריך אין כסף לשלם – חיזרו צעד אחורה!
  • שוב לא קנו לך בגדים חדשים לחג מפאת חוסר תקציב, כפיצוי, לכו צעד אחד קדימה!
  • אתה לא מצליח להתרכז בלימודים כי הבטן מקרקרת, ארוחת עשר כנראה לא תאכל גם היום – המתינו תור אחד!
  • כל הילדים הביאו הרבה ממתקים לטיול השנתי, אך לך אמא נתנה כסף רק בעבור ממתק אחד – חיזרו 2 צעדים אחורה!
  • מסיבת בר-המצווה שלך תהיה בבית כנסת עם כיבוד מינימאלי, כך שאתה מתבייש להזמין את החברים מהכיתה – לכו 13 צעדים אחורה!
  • הצ’ק ששילמת במכולת חזר – לכו צעד אחד אחורה!
  • ארגון צרפתי יהודי החליט לתרום משקפי ראייה לאנשים עם הכנסות מועטות – צעדו 5 צעדים קדימה!
  • אחותך הקטנה זכתה במקום השני בתחרות הסיפור הקצר וקיבלה 500 ₪ – צעדו 6 צעדים קדימה!
  • בתיבת הדואר מצאת מעטפה שכתוב עליה “מעשר כספים” ובתוכה 400 ₪ – שחקו תור נוסף!
  • לאחר שאספת 40 שקיות חלב ושלחת אותן למבצע של תנובה, זכית באופני הרים – סעו 2 צעדים קדימה!

 

כרטיסי המידע:

האם מי שידו אינה משגת, באמת לא יכול להרשות לעצמו השכלה אקדמית?

על פי בנק ישראל התשובה לכך חיובית:

 “שיעור בעלי התואר הראשון בקרב בוגרי תיכון עיוני שבאים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה הוא 41%,

לעומת 63% בקרב בוגרי תיכון עיוני שבאים ממשפחות אמידות.

הנתונים מובאים ממחקר חדש שערך בנק ישראל, שבודק את הקשר בין ההכנסה ובין השכר. (דמרקר)

שליש מהציבור לא יכול לקנות תרופות: יש דילמות שלא לומדים בבית ספר לרפואה,

ואחת מהן היא הצורך של הרופא להתאים את עצמו למצב הכלכלי של החולה ולהתמודד עם זה,

לפעמים תוך הגמשה של השיקולים הרפואיים שלו.

המציאות המורכבת הזאת מולידה אינספור דילמות אתיות ומקצועיות,

שמתמודדים איתן מרבית רופאי המשפחה והילדים באופן כמעט יומיומי. (דמרקר)

כ-700 אלף קשישים חיו בארץ בתשס”ח, שהם כ-10% מכלל תושבי המדינה.

שיעור העוני בקרב הקשישים הוא 24.3%, והוא היה דומה לשיעורו באוכלוסייה כולה –

אך גבוה בהשוואה למצב בעולם. ללא הקצבאות,

 ובפרט קִצבת הזיקנה, יותר מ-50% מהקשישים היו מצויים מתחת לקו העוני. (דמרקר)

מלכודת מסגרות האשראי: “הבעיה המרכזית עם הבנקים בארץ, היא הקלות שהם נותנים בה מסגרות אשראי,

בעיקר לצעירים ולחסרי הניסיון”, טוען גיל אורלי, מתמחה בכלכלת המשפחה.

 “אנשים צעירים, שאין להם שום ניסיון בניהול תקציב, לומדים בעזרת האשראי לחיות מעבר ליכולות שלהם,

והם מִתרגלים להיות תלויים באשראי, וחיים עם אוברדראפט כרוני ומפספסים את היכולת להגיע לעצמאות כלכלית.

חשבון כרטיס האשראי יורד אוטומטית מחשבון הבנק, וזה גורם לכך שבמקום שתנהל את התקציב שלך,

אתה בעצם מתנהל על ידי מצב חשבון הבנק שלך”. (אתר “פעמונים”)

“כוס הייסורים של תושבי שדרות עלתה על גדותיה. האבטלה גבוהה, המשכורות נמוכות משמעותית, והמצב הביטחוני נורא.

 אנשים כאן נקלעו לסחרור כלכלי שלא באשמתם, וישנן משפחות שיקרסו לחלוטין אם הן לא יקבלו סיוע בדחיפות”.

בשבוע הבא תחל בשדרות סדרת מפגשים להכשרת יועצים של ארגון “פעמונים”,

 בשיקום כלכלי של משפחות שנקלעו למצוקה. ( YNET )

רחל זוארץ, אם חד הורית המשתכרת 3,000 שקל בחודש, חיה בלי חשבון, בזבזה כסף ושקעה בחובות,

 עד שפגשה את עמותת “פעמונים”, המחנכת נזקקים לצריכה מושכלת. כיום היא כבר לא קונה מותגים,

 לא מעשנת מלבורו ולא לוקחת את הילד לחופש באילת, אך לדבריה, היא חופשייה ומאושרת. “חשוב לחלק סנדוויצ’ים”,

אומר יו”ר עמותת פעמונים, “אבל צריך לעזור לאנשים גם לשנות את סדרי העדיפויות שלהם.” ( YNET )

 

הממשלה אישרה את העלאת מחירי הלחם בפיקוח ב-12.5% כפי שדרשו המאפיות.

בתמורה ייהנו המשפחות הנזקקות מעִדכון קצבאותיהן כבר בשבוע הבא, בתחילת אוגוסט,

במקום בינואר 2008. ועם זאת, הקצבאות יעודכנו, ככל הידוע, ע”פ עליית המדד,

שהייתה מתונה מעליית מחירי הלחם הצפויה. (דמרקר)

מאמינים בעוני: כמעט מחצית מהנתמכים על ידי עמותות מזון, לא מאמינים שיצליחו להיחלץ מעוניים,

 ויותר מרבע סבורים שגם ילדיהם יחיו בעוני. (דמרקר)

שני סוגים של עניים : אפשר לחלק את אלו שנמצאים מתחת ל”קו העוני” לשתי קבוצות –

הראשונה היא של אלה שסובלים מעוני מזדמן, כלומר,

אלה שהגיעו אל מתחת ל”קו העוני” בעקבות פיטורים , מחלה , תאונה או סיבות דומות,

 וייעלמו מאליו עם חלוף הזמן והשתפרות הנסיבות. והקבוצה השנייה של העניים הם אלה שסובלים מעוני כרוני.

אלה סובלים מעוני לאורך חלקים משמעותיים מחייהם, לעתים מלידה ועד פטירה. (ויקיפדיה)

 

  לאחר שנסיים לשחק, נשאל את החניכים :

– איזה מידע חדש קיבלנו במשחק? ומה למדנו ממנו?

 

דרך המשחק חווינו מעין “מסלול חיים”,

 שהמצב הכלכלי בו הוא שמכתיב את קצב התקדמותנו בחיים והוא שגורם לנסיגתנו בהם, לא עלינו.

הבנו מעט לְמה מתכוונים כשאומרים: “מצב כלכלי לא טוב” – שאין כסף לקנות בלון גז,

 שחוגגים חג ללא בגדים חדשים, או שלא נותנים לילד סנדוויץ לבית הספר…

 במשחק החניכים נשארו תור או חזרו צעד אחורה –

אך בחיים זו מציאות קיומית של אנשים שמתמודדים עם הקושי למלא בעבורם ובעבור משפחתם את צורכיהם השונים,

 ואיכות חייהם, בלית ברירה, מושפעת ממצבם הכלכלי.

 

 
לסיכום:

 בפעולה הזאת התחלנו להתוודע אל מצוקת העוני ולהיכנס מעט לתוך עולמו של העני.

התחלנו לברר, כיצד אנו רואים את העני, והמשכנו להרחיב את הידע שלנו על מצוקת העוני והשלכותיה על עולמם של העניים,

 ולבסוף הכרנו את השפעתו על התנהלות חיי היומיום של העניים.

 

 

 

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

ג’ויסטיק

משחק שמראה איך כל תזוזה קטנה במקום אחד- משפיעה על מקום אחר

דילוג לתוכן