חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

לא תעמוד על דם רעך(פעולה)

מתאים ל: שבת

מטרות:

  • החניכים ילמדו על מצוות "לא תעמוד על דם רעך":  כאשר זולתנו נתון בסכנה ובמצוקה, אל לנו לעמוד מנגד. עלינו לסייע לו במידת יכולתנו.
  • החניכים יפנימו כי מחובתם לסייע לתושבי שדרות, הנתונים בסכנה פיזית, ממונית ונפשית בכל עת.
  • החניכים יחשבו כיצד יוכלו לקיים את המצווה, ולסייע לתושבי שדרות.

עזרים:

  • אביזרים להצגת הדמות בשלב א' (כובע, חולצה מכופתרת וכדומה)
  • כרטיסי מילות הפסוק "לא תעמוד על דם רעך"
  • כרטיסיות לשלב ג'

 

מהלך הפעולה:

משל – האם נתגייס לעזרה?

המדריך יפתח את הפעולה בהצגה קצרה על המשל שיהווה בסיס להמשך הפעולה.

שלום לכם, אני רחמים. מה שלומכם? אולי, אולי אתם תוכלו לעזור לנו! במה, אתם שואלים?

ובכן, לא רחוק מכאן נמצאת המשפחה שלי – נתקענו בדרך עם הרכב הישן שלנו…

 איך זה קרה, אתם שואלים? האמת שזה קורה לנו הרבה… למה אנחנו לא מחליפים את האוטו?

אין לנו כסף להחליף את האוטו! הייתי מאד שמח להמשיך ולשוחח אתכם אבל אני ממש ממש ממהר לעבודה –

למעָט הכסף שאני כן מרוויח! וגם משפחתי – ממש ממהרת! בטח זה לא קורה לכם הרבה –

ככה להיתקע, או שאתם מכירים את ההרגשה??? להרגיש לבד, זקוק לחסדים של אחרים, לחיות כל הזמן בשאלה –

האם הרכב שלנו יצליח במשימה, או שלא… וכל הזמן הזה שאנחנו עומדים בצידי הכביש – ממש סכנת חיים…

אני אומר לכם – יש יותר מ- 10 נשמות לרכב הזה! האם אגיע היום לעבודה? האם שאר משפחתי תלך ללימודים,

 לעבודה, לחברים – כל אחד ועיסוקיו… ולא נישאר ספונים ברכב שלנו מחכים לעזרה… אז אתם יכולים לעזור לנו?

 בטח גם אתם ממש ממהרים, הרי גם לכם יש עיסוקים מאוד חשובים! אך אולי בכל זאת?

 

לאחר ההצגה המדריך יערוך בירור עם החניכים.

– עם אילו קשיים ותחושות מתמודדים רחמים ובני משפחתו?

(פגיעה בשגרת החיים, תחושת חוסר ודאות וחוסר אונים, הזדדקקות תמידית לסיוע מבחוץ, אולי ייאוש)

– האם הבעיה נדירה או תדירה – כיצד זה משפיע על המצב? (הבעיה חוזרת ונשנית ולכן הקשיים מועצמים)

– האם על העוברים והשבים לעזור לרחמים ולמשפחתו? מדוע כן, ומדוע לא?

התשובות והתובנות שנאסוף יסייעו לנו להבין בשלבים הבאים את חובתנו בעזרה לזולת בעת הצורך.

 

 

לא תעמוד על דם רעך

נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונערוך ביניהן תחרות –

 כל קבוצה תקבל את כרטיסי מילות הפסוק "לא תעמוד על דם רעך" (ויקרא י"ט, ט"ז)

 ויהיה עליהם להרכיב ראשונים את הפסוק בסדר הנכון שלו.

 

נבחן עם החניכים את הפסוק, ונשאל:

– מהי משמעותה של מצווה זו?

– האם היא נוגעת למי שנתקל ברחמים ומשפחתו?

המצווה "לא תעמוד על דם רעך" מחייבת אותנו לא לעמוד מנגד כשאחינו זקוק לעזרה – בגוף ובנפש.

לא להתעלם ממצוקה של מישהו אחר, ולסייע באמצעים הקיימים לנו (עיין במקור שבנספח).

ודאי שהיא נוגעת למי שפוגש ברחמים ומשפחתו – עליו לסייע לו לצאת ממצבו, ולא לעמוד מנגד. 

 

 

 

 

 שדרות בלב שלי – נמשל

נסביר לחניכים כי הסיפור על רחמים הוא בעצם רק משל – משל למצבם של תושבי העיר שדרות ויישובי עוטף עזה.

כדי להבין את המשל, נשחק עם החניכים משחק זוגות: כל חניך או זוג חניכים יקבל כרטיס,

 ובו קושי מהמשל או מהנמשל, ויהיה עליהם למצוא את בן או בני זוגם.

 

כרטיסי המשחק:

משל- ההצגה

נמשל- תושבי שדרות ועוטף עזה

תחושת חוסר ודאות:

בכל רגע הרכב יכול להתקלקל שוב.

תחושת חוסר ודאות:

בכל רגע יכול ליפול קסאם.

תחושת בדידות וניתוק:

כל בעלי הרכב האחרים ממשיכים בשגרת יומם.

תחושת בדידות וניתוק:

כל שאר תושבי המדינה ממשיכים בשגרת יומם.

צורך בחסדים של אחרים:

עזרה בהנעת הרכב ובתיקנו, בטרמפים וכדומה

צורך בחסדים של אחרים:

תרומות, תמיכה וכדומה

פגיעה בשגרת היומיום:

איחורים וחיסורים בעבודה ובלימודים

פגיעה בשגרת היומיום:

בלימודים, בעבודה, בחוגים וכדומה

פגיעה בפרנסה:

איחורים לעבודה, חיסורים של ימי עבודה

פגיעה בפרנסה:

איחורים לעבודה, חיסורים של ימי עבודה

מסחר מדולדל

דאגה לקרובים לי:

לאשתו וילדיו

דאגה לקרובים לי:

דאגה למשפחה, לשכנים, לחברים

התמודדות עם תחושת ייאוש וחוסר אונים

אין אפשרות להחליף את הרכב והמצב לא נראה בר תיקון.

התמודדות עם תחושת ייאוש וחוסר אונים

המצב לא משתנה זה 8 שנים, וההרגשה שאין בידי מה לעשות מייאשת.

אדישות הסביבה:

פעמים רבות מתעלמים ממצבו של רחמים, ולא תמיד נחלצים לעזרתו.

אדישות הסביבה:

העם התרגל למצב, ונהיה אדיש. התרגלנו לשמוע על הבעיות והמצוקות של הפריפריה, התרגלנו לשמוע שנופל קסאם – כבר לא מעניין כל כך…

לאחר שכל הזוגות ימצאו את בני זוגם נחזור למליאה.

המדריך יבקש מכל זוג להציג בפני שאר השבט את הדמיון בין המקרים:

בין הסיפור שפתחנו ובין הנושא שלנו – שדרות ועוטף עזה. מכיוון שהחניכים צעירים,

 חשוב להסביר את הדברים שוב, ולוודא שכולם הבינו מהו המשל,

 ומה לומדים ממנו על מציאות החיים בשדרות וביישובי עוטף עזה.

 

נשאל:

– מה אנו למדים מהנמשל?

– האם יש קשר בין מצוות "לא תעמוד על דם רעך" ליחסנו אל תושבי שדרות ועוטף עזה?

אכן, אנו רואים שתושבי שדרות ויישובי עוטף עזה,

 הם בדיוק אותם אנשים שהתורה מלמדת אותנו לעזור להם כפי יכולתנו במצווה

"לא תעמוד על דם רעך", ולכן עלינו לדאוג לביטחונם ולשלומם הפיזי והרוחני.

נתאר לחניכים את ההשלכות שיש לנפילות הקסאמים בשדרות ובסביבתה:

פגיעה בכלכלה – תושבי שדרות מפחדים לצאת לרחובות, ואנשים מבחוץ מפחדים להגיע לעיר.

כתוצאה מכך, נפגעים עסקים רבים, כגון חנויות, אולמות אירועים ועוד. כמו בתי העסק,

כך גם הבתים הפרטיים נפגעים, משום שערכם הכספי יורד בעקבות פגיעות הקסאמים והסכנה באזור.

 

פגיעה בביטחון – נוצר מצב של פחד תמידי, משום שכל רגע יכול ליפול קסאם.

לכן מפחדים לצאת מהבתים, ויש גם בתים שאפילו בהם אין מקום בטוח להסתתר בו בשעת סכנה.

 

לסיום, על פי זוגות הכרטיסים שחילקנו קודם, ננסה לחשוב כיצד נקיים את ציווי "לא תעמוד על דם רעך":

ננסה לחשוב יחד:

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לא לעמוד מנגד אל מול מציאות חייהם הקשה של תושבי הערים הנפגעות,

ולקיים את מצוות "לא תעמוד על דם רעך".

 

פעולה זו מסיימת את רצף הפעולות על שדרות ועוטף עזה.

הכרנו את הקושי הביטחוני המאיים על תושבי שדרות ועוטף עזה.

דיברנו על כך שהקושי גדול יותר מפני שהם גרים באזור ספר – פריפריה,

ולמדנו כיצד מנחה אותנו התורה לנהוג במצב כזה:

"לא תעמוד על דם רעך" – לעזור ולסייע בכל האמצעים העומדים לרשותנו.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

משחקים

הרוצח

משחק בו יושבים במעגל יש מישהו שהוא "הרוצח" אבל אף אחד לא יודע מי זה ותפקידו להפסיל את חברי הקבוצה בעזרת קריצה בלי שיעלו עליו.

דילוג לתוכן