חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדה עולה במדרגות

מחלקת הדרכה

נושא: אתגרים ומשברים
סוג פעילות: חומרי העשרהפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה

מרחב בטוח בסניף

מדריכים יקרים, נחשפנו לאחרונה לאירוע כואב מאוד כשחיים ולדר, סופר ילדים ודמות שהייתה מאוד מוערכת, פגע בהרבה נשים נערים ונערות ולאחר שפורסמו העדויות – שם קץ לחייו.
בגלל ההיכרות הרחבה עם האדם, אירוע כזה צריך יותר מהתייחסות רגילה ולכן אנחנו מציעים שתי דרכי פעולה.

1.מעגל שיח שבטי.

2. פעולה בנושא.

הצעה למעגל שיח

קודם כל אנחנו מצרפים קטע של הרב יוני לביא כיצד לדבר על המקרה –

– יו, אבא, הפסטה ממש מעולה.

– יופי, חמודים, אני שמח שטעים לכם. טוב שכולכם פה עכשיו כי רציתי לדבר אתכם על דבר שקרה היום.

– מישהו מהכיתה שלנו נדבק בקורונה? אל תגיד לי שזאת המורה מוריה? בדיוק מחר יש לנו מבחן ענק בתורה ולמדתי לו כל הצהריים.

– לא, הפעם זה לא קשור לקורונה. זוכרים שלפני כמה שבועות סיפרתי לכם על הסופר חיים ולדר? אהבתם מאוד לקרוא את הספרים שלו אבל אחרי שהתברר שעשה מעשים לא טובים ופגע בכמה נשים ונערות הוצאנו את הספרים שלו והורדנו אותם למחסן. אז היום הודיעו בחדשות שהוא עשה עוד דבר חמור.

– הוא פגע בעוד מישהי? למה המשטרה לא שמה אותו בכלא וזהו?

– האיש הזה לא יפגע יותר באף אחד. היום בצהריים הוא הרג את עצמו.

– הרג את עצמו?! איך?!

– אני לא יודע. נראה לי שהוא השתמש באקדח שהיה לו.

– אוי, למה הוא עשה דבר כזה?!

– כנראה הוא הרגיש מאוד מבוייש כשהתגלו המעשים הרעים שלו, אבל במקום לקחת אחריות, לבקש סליחה מכל מי שנפגע ממנו ולחזור בתשובה, הוא עשה דבר חמור ואסור ופגע בעצמו.

– אבל אבא, איך יכול להיות שאיש שכתב כאלו סיפורים יפים, פעם אפילו הקראת לנו מהם בעצמך, עשה גם דברים רעים ופוגעים?

– זה נכון שהספרים שלו מעניינים ויש בתוכם גם רעיונות יפים, אבל התברר שחוץ מלכתוב הוא עשה גם דברים חמורים ונגע בכל מיני ילדים וילדות ונשים בצורה מאוד לא צנועה.

– אבל אבא, זה לא לשון הרע להגיד על מישהו, ועוד סופר חשוב, דברים כאלו?

– ממש לא. כאשר אדם פוגע באדם אחר עלינו להיות לצידו של מי שנפגע ולעשות כל מה שצריך כדי לעצור ולהעניש את הפוגע, כולל לפרסם את השם שלו. זוכרים מה סיפרנו השבת בסעודה איך משה רבינו נאבק במצרי שהיכה יהודי המסכן? התורה מלמדת אותנו שאם נתקלים במעשה רע אסור לשתוק אלא צריך להילחם בו בכל הכוח, ובסוף כך אנחנו מאמינים הטוב מנצח.

– אבא, יכול להיות שיש עוד אנשים כמו חיים ולדר שפוגעים בילדים? זה מפחיד!

– כנראה שיש אבל אתם לא צריכים לפחד. בעולם שלנו יש המון אנשים טובים, צדיקים, מתוקים ומקסימים. אבל, בגלל שיש גם מעט אנשים שעלולים לפגוע, חשוב לשמור על 'כללי הזהב' שדיברנו עליהם בשבוע שעבר.

ואם אי פעם איזשהו אדם, ואפילו יהיה הכי חשוב בעולם, יעשה לכם דבר שתרגישו איתו לא נוח, אפילו קצת, בואו ותספרו לנו ואנחנו נעזור לכם. אז קדימה חמודים תביאו חיבוק גדול לאבא, נברך ברכת המזון ויאללה למיטה.

 

אפשר להקריא את זה, ואפשר לשאול שאלות מכווינות כדי להתחיל את השיח.

הצעה לשאלות לדיון שאפשר להציג בפניהם:

מה אתם יודעים על המקרה של חיים ולדר?

איך אדם מוכשר יכול להתגלות כאדם שפוגע? (מותר לנו גם לא לדעת את התשובה)

למי אנחנו פונים אם חס ושלום יקרה לנו משהו לא נעים?

לסכם:

  1. 1. בכל מקרה שבו מישהו פוגע בנו חובה לדבר ולהציל אחרים.. הרב יוני לביא כתב את זה יפה עם הלימוד ממשה רבנו.
  2. 2. גם אנשים גדולים יכולים ליפול.
  3. 3. העולם הוא טוב, ויש בו המון אנשים טוב ורוב האנשים הם טובים (נספח של הרב חגי לונדין).
הצעה לפעולה

 

משחקים משחק –
תופסת שבו חלק תופסים וחלק נתפסים אבל אף אחד לא יודע מי תופס

.בשלב א' – נגיד לקבוצה שאסור להם לחשוף מי התופס. ומי שנתפס פשוט עומד במקום.
נעצור ונדבר על מסר – נשים לב למצבים שכל אחד יכול להיות תופס ולכן נזהרים מכולם ולא משנה מי הם.

בשלב ב' – מותר לנתפסים לגלות מי התופס.
נעצור ונדבר על המסר – אם יש מישהו שפוגע צריך לפרסם אותו כי רק כך  ניתן להיזהר ולנצח.

בשלב ג' – נשחק כשהתופסים ידועים ויש מקומות שבהם מי שנמצא, לא יכול להיתפס.
נעצור ונדבר על המסר – על הגבולות שלי והמקומות שבהם אני מוגן אני צריך להקפיד. כמה שיש לי גבולות יותר חזקים וברורים אני יותר מוגן.

 

נקריא את הנספח של בניהו יום טוב

נסכם:
צריך להבין שכל אחד יכול ליפול ולכן צריך לשים לב טוב טוב.

נשים לב היטב לגבולות שלנו, הגופנים והנפשיים. למי לפנות בעת הצורך ומה אנחנו לא מסכימים.

מתוך הדוגמה של בעל התניא נדע שהאדם הוא טוב והרוב הם אנשים טובים, ותמיד אפשר לבקש סליחה ולעבוד על תיקון.

כמובן כדאי לעשות התאמות לקבוצה ולגיל לשיח ולפעולות בעת הצורך

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

לימוד קצר לט"ו בשבט

קטע לימוד קצר המסביר למה חוגגים את ראש השנה לאילנות דווקא כשנראה שהמצב קודר והכל מת?

דילוג לתוכן