מטרות:
1.שהחניכות יבינו את חשיבות התפילה.
2. שהחניכות יבינו את חשיבות הכוונה בתפילה: "תפילה ללא כוונה כגוף בלי נשמה".
[ניתן לעשות את הפעולה בחודש אלול, קרוב לר"ה ובכך זה מחזק את התפילות באלול ובר"ה].
פתיחה:
לפעמים אנחנו רק מזמזמים את התפילה ולא באמת מתכוונים אליה,
לפעמים אנחנו מדלגים על מילים או קטעים, והחניכים יראו איך התפילה נראית כך.
שלב 1
מחלקים את השבט ל-4 קבוצות.
כל קבוצה מקבלת זברה מסוימת ואת השיר "מי יודע מדוע ולמה…".
כל קבוצה מקבלת זברה שונה וצריכה לשיר את השיר ע"פ הזברה שלה.
קבוצה 1: צילום של זברה רגילה צריכים לשיר את השיר כרגיל.
קבוצה 2: צילום של זברה מטושטשת- צריכים לשיר את השיר בזמזום
קבוצה 3: צילום של זברה בלי רגליים וראש- צריכים לשיר בלי הפזמון.
קבוצה 4: זברה פסים- לשיר ולדלג כל פעם על מילה
השיר:
מי יודע מדוע ולמה
לובשת הזברה פיג'מה?
כי בבוקר יום א'
הזברה קמה
פשטה את הפיג'מה
לבשה מן הסתם
מכנסיים וחולצה
אך מיד היא הרגישה
שאין היא מרוצה
מיהרה ולבשה פיג'מה
בבוקר יום ב'
הזברה קמה
פשטה את הפיג'מה
לבשה בשמחה
את בגדי ההתעמלות
אך אוי דבקה בה
מחלת העצלות
מיהרה ולבשה פיג'מה
בבוקר יום ג'
הזברה קמה
פשטה את הפיג'מה
טרחה וטרחה
ומדדה לה סרבל
אך היה זה בגד
חם ומסורבל
מיהרה ולבשה פיג'מה
בבוקר יום ד'
הזברה קמה
פשטה את הפיג'מה
לבשה בשמחה בגד ים
אך אוי ואבוי
היא קיבלה מחלת ים
מיהרה ולבשה פיג'מה
בבוקר יום ה'
הזברה קמה
פשטה את הפיג'מה
עמדה ומדדה לה שמלת מלמללה
אך מיד ובטרם
בטרם התרגלה לה
מיהרה ולבשה פיג'מה
בערב שבת
הזברה קמה
אך בטרם פשטה את הפיג'מה
ישבה וחשבה
אם כדאי ליום אחד בלבד
לטרוח וללבוש את שמלת השבת
ישבה וחשבה וחשבה וחשבה
וחשבה עד מוצאי שבת
ומאז איש אינו שואל מדוע ולמה
לובשת הזברה פיג'מה
בתום ההפעלה, נשאל את החניכות:
-איך ידעתן איזה חלק מהשיר אתן אמורות לשיר?
-מה זה מזכיר לכן האפשרויות הנ"ל?
בשלב זה, לא נקשר את המשחק לתפילה,
אלא נמשיך בפעולה ונשאיר את השאלות כנקודות למחשבה בינתיים.
שלב 2
סל המחשבות:
משחקים את המשחק "סל המחשבות".
בוחרים 2 חניכות שעומדות אחת מאחורי השניה.
החניכות מקבלות כל פעם מקרה:
החניכה שעומדת מקדימה צריכה לעשות את הפעולה בפנטומימה,
והילדה האחרת צריכה לומר בקול את המחשבות שלה.
משחקים את זה עם כמה מקרים ובסוף אומרים שהמקרה הוא "תפילת שחרית".
החניכה מן הסתם תגיד תמיד דברים שקשורים לתפילה.
מקרים לדוג':
-אישה שתולה כביסה
-שטיפת כלים
-הקלדת עבודה במחשב
-קניות במכולת
-תלמידה באמצע שיעור בכיתה
-אכילת ארוחת ערב/צהריים
הערה: הרעיון הוא שבסופו של דבר תוצג תפילה כשהמחשבות נמצאות בכל מקום-
חוץ מבתפילה… בד"כ זה הולך, אבל אם לא- אתם יכולים להציג לבד!
שלב 3
קוראים עם החניכים את הקטע הבא:
שני אחים רצו להקליט בטייפ,כל אחד תוכנית אחרת ששודרה ברדיו.
אח אחד רצה להקליט את החדשות ואח שני רצה להקליט תוכנית למתכונים.
אף אחד לא ויתר וכל רגע הקליט אחד מהם כמה מילים ממה שרצה לשמוע, והתוצאה לפניכם:
"קול ישראל מירושלים שלום רב, השעה שש והרי החדשות מפי חמישה קישואים ירוקים.להכנת האוכל,קצוץ את ראש הממשלה והוסף את שר האוצר לפי הצורך.ד"ר פרוינד מזכיר שצריך להשרות במי מלח פושרים את המלך חוסיין שיופיע בשבוע הבא בצלחת עמוקה ורחבה עם מרק שמיר.המנכ"ל הודיע שהמרק טעים,לא כדאי להתייעץ עם מועצת העגבניות שנרקבו עקב תאונה קטלנית שקרתה בסיר לחץ על אש בינונית.משטרת ישראל מודיעה כי אמש נמלטו מבית החולים לחולי רוח שני חצילים גדולים ושמנים,כל היודע על מקום הימצאם מתבקש להודיע לעוף ולחלק למנות שוות.עם ערב ניסו כוחותינו להקיף את דגי הכינרת בתוספת פרוסות לקישוט.לכוחותינו אין נפגעים בעוד שלכוחות האויב ששה מלפפונים לצנצנת המיונז שבמקרר.לאחר הארוחה מומלץ להכין מלחמה בצפון קוריאה. מפי מקורות יודעי דבר נודע שיאסר- ערפאת המריא בשעות הבוקר לתוך מים רותחים שיש להוסיף להם את הלפתן.ראש הממשלה הודיע היום בממשלה,שכדאי לקשט את העוגה ולהוסיף חטיבת גולני שיצא הבוקר לסיור ברצועת עזה,וזאת עקב רצועות תפוחי עץ מטוגנות שנמצאו שלשום במדבר סיני…"
זה כנראה מה שיוצא בתפילתינו כשאנו חושבים על דברים אחרים בתפילה
אז בואו וננסה להתכוון ולא לסטות למחשבות אחרות.:
סיכום
תחילה מדברים על כך שמשחק הזברות היה המראה של התפילה שלנו,
לפעמים אנחנו רק מזמזמים אותה ולא באמת מתכוונים אליה,
לפעמים אנחנו מדלגים על מילים או קטעים. כמובן שחשוב להדגיש לחניכות,
כי זה לא המראה של התפילה של כולם מצד אחד ומצד שני-
חניכות שכך נראית תפילתן שלא ירגישו מבויישות.
לאחר מכן מדבירם על "סל המחשבות": שהכי חשובה הכוונה בתפילה
צ'ופר
"תפילה ללא כוונה כגוף בלי נשמה"