מחלקת הדרכה

נושא: כלים להדרכה
תת נושא: כלים להדרכהכללי
סוג פעילות: חומרי העשרה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: קלילה

איך להעביר פעולה?

 מתאים ל: שבת, יום חול


 


 


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


איך להתאים פעולה לשבט שלי?


איך לספר סיפור?


 



  1. נוכחות 
  2. הובלה
  3. מיקצועיות
  4. אלתור וגמישות
  5. יצירת עניין
  6. אנטנות
  7. הפעולה
  8. טיפים.

 


 


1. נוכחות




  • רושם ראשוני – זכור: "אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני"- לכן חשוב מאד להשקיע ולתכנן היטב הפעילות הראשונה,
    מומלץ להכין צ'ופר .


  • עמידה ושפת גוף – עמידה בטוחה , שפת גוף רגוע ונינוח עם מאור פנים לחניכים יוצר בסיס טוב להיכרות וליחסי אמון .


  • נראות – להיות עם הפנים כלפי החניכים .


  • קשר עין עם כל החניכים – סוד השליטה בקבוצה

 


 


2. הובלה – ראשון בין שווים




  • השראת תחושת ביטחון – ע"י שפת גוף, הכנת הפעולה , קשר עם החניכים .


  • אסרטיביות – לשמור על עקרונות התנועה מבלי לפגוע בחניך , להעיר ברגישות ובכבוד .


  • אחריות – אחריות על שלום החניך,שלא יפגע ולא יפגעו בו (פזית ונפשית).

 


 


3. מקצועיות – היתרון שלך על הקבוצה




  • ידע הוא כח . לכן:
    הכן הפעולה היטב .
    הכר את החניכים .
    דע מה מעניין אותם . 


  •  זכור : הידע כבסיס לקניית אמון בקבוצה .

 


4. אלתור וגמישות – כל מה שיכול להשתבש כנראה ישתבש




  • פתרון בעיות – יצירתיות, ספונטניות.


  • זיהוי בעיות ומוקשים – כבר בתחילת המפגש/הפעולה עם החניכים ניתן לדעת אלו בעיות עלולות להיות ,
    חשוב לדעת מה לאמר ומה לא לאמר .


  • כיבוי שרפות – לא להינעל על התוכנית שבניתי לעצמי , חשוב לדעת לנטרל בעיות שנוצרות.
    לדוג' חניך שמפריע – חשוב כיצד לרתום אותו אליך .


  • שינוי תוכנית – זכור : מדריך פנתר+מדריך מאלתר.

 


 


5. יצירת עניין – החוויה עושה את ההבדל




  • התאמת הפעולה לחניכים- בהתאם לבעיות , הבקשות והנושאים הספציפיים בשבט.


  • שיתוף החניכים- תן להם לענות , הקשב היטב לדבריהם וכך תלמד מיהם ומה הם צריכים, ועל אילו נקודות ללחוץ .


  • לשמור על קצב לא להימרח – צריך שיהיה כיף ומעניין .


  • קצר וקולע – עדיף מארוך ומייגע .


  • תכנים מרגשים ונוגעים- חשוב היטב אילו סיפורים ותכנים להביא.


  • להתלהב ולהתרגש בעצמך – לאהוב את מה שאני עושה והנושא שאני מדבר עליו.


  • שימוש באיטונציה נכונה – שפת הגוף של הפה , לפעמים להתלהב , לשיר, לדבר בקול ולפעמים בשקט וברצינות. התאם הצורה לתוכן.


  • דיבור בשפת החניכים – זה בסיס לכימיה.
    חשוב להתחבר לעולם הרוחני של החניך, לעולם המושגים שלו

 


6. אנטנות




  • להיות קשוב לפידבק מהקבוצה – שים לב אם ההחניכים מפהקים ,נרדמים / ערניים ומשתתפים ושואלים שאלות .


  • אפיון הקבוצה – שאל את עצמך החניכים איתי או נגדי? בהתאם לזה פעל (להאריך להסביר יותר או לקצר .. ).


  • תחושה – תן מקום לחניכים להתבטא , תן להם תחושה – חשוב לי שאתם כאן ע"י התייחסות ופירגון.


  • תככים ואינטריגות- שים לב אם יש אווירה לא נעימה בשבט, בין מי למי יש מתח ולמה.

 


7. הפעולה


כלל : שאל את עצמך תמיד לפני העברת הפעולה


מהו המסר שאני רוצה להעביר? וענה לעצמך במשפט אחד בלבד!!!


מטרת הפעולה היא להשפיע על החניך.


ההשפעה יכולה להיות ב 3 מישורים (ותיעשה ע"י גירויים בהתאם):




  • האינטלקטואלי- מחשבתי,לדוג' : להבין את חשיבות יום העצמאות ההשפעה להיות ע"י דיון, שיח.


  • הרגשי – לדוג' : לאהוב את ארץ ישראל ההשפעה יכולה להיות ע"י חוויה רגשית- כגון מישחק


  • החברתי – להתגבש וליצור קבוצה מאוחדת .

גירויים: שלוש קבוצות גירויים עיקריים: שכליים, רגשיים וחוויתיים.




  • גירויים שכליים – פניה אל הצד הרציונלי: העברת נתונים, עובדות, תיאוריות וכדו'.
    לדוגמה, אם מטרת ההדרכה היא חשיבות הזהירות בכביש יציג המדריך נתונים כמה נפגעים כל שנה בתאונות .


  • גירויים רגשיים– פניה אל הצד האמוציונלי: סיפורים מעוררי הזדהות, שימוש תמונות המפעילות את הרגש וכדו'.
    לדוגמה, על פי אותה מטרה לעיל, יכירו החניכים אדם שעבר תאונה או יראו סרט המציג מקרים שכאלו.


  • גירויים חווייתיים – התנסות אמיתית או מדומה בנושא הפעילות באמצעות הפעלה.
    לדוגמה, על פי אותה מטרה לעיל, החניכים יצייתו להוראות התנועה ויכירו את הסמלים והחוקים .

לפני בחירת הפעולה תחשוב על:




  • משתנים טכניים – איפה הפעולה תהיה? איזה עזרים יש לך?(אביזרים לדוג' : כדור,או בריסטולים וטושים וכו' )
    מה מזג האויר?(הפעולה תהיה בחוץ או בפנים)


  • משתנים של הקבוצה – מהו גודל הקבוצה? מהו גיל החניכים ומינם? מהם תחומי העניין של החניכים?
    מהם הכישורים שלהם? ועוד.


  • המדריך – מה היכולת השליטה שלך כמדריך על הקבוצה? מהי התקשורת שלך עם החניכים?
    מהם איכויותיך וחסרונותיך, העדפותיך וכישוריך?

מבנה הפעולה


מבנה הפעולה הם שלבי התהליך הרצוי במהלך הפעולה.




  • להתכונן – התכונן לכל שלב במהלך הפעולה כגון : אופן חלוקת הקבוצה, בחירת מתנדבים וכל פרט אחר.
    האביזרים הדרושים לפעולה, אורחים בפעולה, חלוקת הזמנים, ואם יש יותר ממדריך אחד –
    גם את חלוקת התפקידים בין המדריכים.


  • האווירה לפעולה טובה – כדי שהפעולה תיצור עניין סקרנות והשפעה מומלץ לחשוב מה יעורר בחניכים
    גירוי ראשוני לפעולה. ניתן להשיג זאת באמצעות: אביזרים, תלבושות, תמונות, עיצוב חדר הפעילות
    או עריכת הפעילות במקום שאינו שגרתי.

מבנה הפעולה




  • פתיחת הפעולה – היא השלב הראשון הפותח ומציג את הנושא באמצעות גירוי חזק שיספק סקרנות להמשך הפעילות.
    בפתיחה המדריך יציג את נושא הפעולה ואיך הוא קשור לחניכים .


  • גוף הפעולה –התהליך אותו עוברים החניכים, זה יכול להיות לימוד מקורות, שאלות ודיון, סיפור, סרטון , הצגה, וכו' .


  • סיכום הפעולה – השלב האחרון של הפעולה יציג את המטרות שהושגו, התהליכים שהתרחשו
    ואת הקשר שלהם אל פעילויות שנעשה בעתיד.

 


8. טיפים:




  • חייך – זה בחינם , זה מדבק .


  • חוש הומור – לעשות דברים בצורה הומוריסטית…

 


 



 


 


תיוג: טיפים למדריך, כניסה להדרכה, איך להכין פעולה, קשר עם חניכים, טיפים לפעולה, טיפים לפעולות, איך מעבירים פעולה, טיפים למדריכים, כללים חשובים בהעברת פעולה.


 

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

פיקולו

המשתתפים מכים בקצב על ברכיהם. המדריך נותן פקודה ועל החניכים לבצע בידיהם את התנועה המתאימה לפקודה בלי להתבלבל

אור לגויים ושבט מעוז (פעולה)

פעולה מתוך מערך על כך שבתקופת בית המקדש היה עמ"י אור לגויים בעמדה של חוזק. ואיך היום בלי בית מקדש, קשה לנו לקיים את התפקיד שלנו.