חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חנוכיה

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנהחנוכה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

חנוכה- גבורה ואמונה (פעולה)

מטרות
  • החניכים יגדירו מהי גבורה בעיניהם.
  • החניכים ילמדו על גבורה, התגברות ואמונה.
  • החניכים יבררו היכן הגבורה והאמונה מתבטאות בחייהם.
עזרים
  • שמיניות בריסטול
  • כלי כתיבה
  • חבילת טופי
  • (אביזרים להצגות)
  • מקור מספר המקבים
  • מוזיקה ואמצעי להשמעה
  • דפים
  • כלי כתיבה
שלב א

בפתיחת הפעילות ננסה להגדיר יחד עם החניכים מהי גבורה:

 

נחלק את החניכים ל-4 קבוצות ונבקש מכל קבוצה לחבר משפט שמגדיר מהי גבורה,

 ולכתוב את ההגדרה על שמינית בריסטול.

נחלק לכל חניך טופי ונבקש מהחניכים לעבור בין הבריסטולים-

 ולהניח טופי ליד הבריסטול שלדעתם מגדיר גבורה באופן הטוב ביותר

(כמובן שאסור להניח טופי על הבריסטול של הקבוצה שלהם עצמם…).

לאחר שהחניכים יסיימו לעבור בין הבריסטולים-

 נבדוק מהי ההגדרה שזכתה להזדהות הגבוהה ביותר ,

ונדון עם החניכים על ההגדרות שרשמו, נשאל:

האם ההגדרות הרשומות ממצות את משמעות הגבורה או שניתן להתייחס לנקודות נוספות?

איזה מובנים שונים יש למילה גבורה? (פיזית, נפשית, רוחנית)

איזה מובן הוא המרכזי ביותר בעיניכם?

בשלב הדיונים חשוב לא להישאר רק ברמת הדיון התיאורטי !

אלא להרחיב לחיי היום יום של החניכים,

נביא דוגמאות למובנים השונים של גבורה, מתוך החיים שלהם:

לקום כל בוקר לתפילה (רוחני), להיות מס' 1 בשיעורי ספורט (גופני),

להתגבר על תחושת כעס כלפי האחים (נפשי).

בשבת- במקום הפעילות עם הבריסטולים ניתן להציג בפני החניכים/

לתת להם להציג סיטואציות שנכין מראש על המובנים השונים של גבורה,

כמו אלה המוזכרים בדוגמאות.

לאחר הסיטואציות נמשיך לשלב הדיון וננסה להגדיר יחד מהי גבורה.

 

שלב ב

גבורה יהודית:

נציג לחניכים את ההגדרה של חכמנו זיכרונם לברכה למילה 'גבורה':

איזהו גיבור? הכובש את יצרו!

(ניתן להציג את המשפט באמצעות המשחק 'איש תלוי')

נשאל את החניכים:

מהו הפועל של גיבור? איזו פעולה מבצע הגיבור?

גיבור מלשון לגבור/ להתגבר על דבר קיים, עפ"י חז"ל- על היצר.

אדם גיבור הוא לא אדם שלא מרגיש בכלל פחד/ כעס/ ייאוש/

כל תחושה שלילית אחרת, אלא אדם שכן מרגיש את התחושות הללו אך מתגבר עליהן.

נציג בפני החניכים את הדילמה בפניה עמדו המכבים, המתארת, בנוסף לגבורה,

גם את תחושות הפחד וחוסר הביטחון.

 

בשלב הראשון נציג את השאלה שהפנו הלוחמים ליהודה המכבי:

"ויבוא סירון עד מעלה בית חורון, ויצא יהודה המכבי לקראתו במתי מעט

 (=במספר מועט של לוחמים) וכראותם את המחנה הבא לקראתם, אמרו ליהודה:

 איך נוכל אנחנו המעטים להלחם עם ההמון החזק הזה, ואנחנו עייפים ולא אכלנו היום?

נבקש 2-3 חניכים שמוכנים להשיב ללוחמים במקום יהודה המכבי,

בצורה שאכן תשכנע את העם להתגבר על חששותיהם.

 

נשמע את החניכים המתנדבים ולאחר מכן נקרא לקבוצה את דברי החיזוק של יהודה המכבי:

ויאמר יהודה : נקל (=בקלות ) כי יסוגרו (=ינוצחו ) רבים בידי מעטים ואין מעצור (=אין מניעה ) לפני שמים להושיע ברבים או במעטים. כי לא ברוב חיל ניצחון המלחמה ומן השמים הגבורה. הם באים אלינו ברב גאווה ופשע להשמיד אותנו ואת נשינו ואת בנינו לבוז (=לשדוד) אותנו, ואנחנו נלחמים על נפשותינו ועל תורתנו, הוא יגוף (=יסלק) אותנו לפנינו ואתם אל תיראו מפניהם.

וכאשר כלה לדבר נפל עליהם פתאום וינגף סירון ומחנהו לפניו"

(חשמונאים א', ג', ט"ז-כג)

 

נראה כי תשובתו של יהודה התבססה כולה על האמונה בה',

האמונה הזו מובילה לאמונה שניתן להתגבר על כל מניעה,

גם על דברים שנראה בלתי אפשרי להתגבר עליהם!

 

שלב ג

אמונה, גבורה ואנחנו…

בשלב זה נבחן היכן בחיינו אנו יכולים ליישם את האמונה והגבורה,

נתמקד בהתגברות על מחשבות מייאשות ומכשילות.

ראינו שמידת הגבורה נדרשת דווקא במקומות בהם איננו בטוחים בעצמנו,

בהם עולה פחד, ייאוש וחשש ועלינו להתגבר עליהם.

בחיים שלנו אנחנו נתקלים במקרים בהם אנחנו מנסים להתגבר ולא מצליחים,

אחרי שנכשלנו פעם אחת נראה לנו בלתי אפשרי לנסות שוב ולהצליח,

מהמכבים אנו לומדים שדווקא במצבים שנראים בלתי אפשריים ניתן להתגבר בעזרת האמונה.

 

נחלק לחניכים דף לחשיבה עצמית,

נפעיל ברקע מוזיקה רגועה וניצור אווירת רצינות ופתיחות.

בדף החשיבה נפנה לחניכים 2 שאלות:

  1. הזכר/י במקרה בהם ניסית להתגבר על משהו ולא הצלחת לעשות זאת.
  2. איזה משפט/ מחשבה יסייעו לך לחזור ולנסות שוב, על מנת להצליח?

נקדיש 5 דקות למילוי הדף, אם אתם חשים מוכנים לכך-

 כדאי שתשתפו את החניכים בניסיונות מתוך החיים שלכם לתחומים בהם אתם מנסים להתקדם,

מתוך אמונה והתגברות, על אף כישלונות.

 

נסיים במילות המשנה "הוי…גיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים!" (מסכת אבות, ה, יח)

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

לא ממשיכים בשגרה

לימוד על הציפייה לבית המקדש. האם אנחנו דורשים את בית המקדש, או מעדיפים להישאר במצב המוכר שלנו?

דילוג לתוכן