מטרת הפעולה:
-
להכיר בשונות תוך ניהול שיח, וזה בכוחו לבסס את היכולת לקבל את האחר, להבין את קשייו לגלות סובלנות וכבוד כלפיו, וליצור אקלים נעים ומאוחד .
שלב א
המדריך יבקש מהחניכים להתבונן באיור שבנספח, ולשוחח אודותיו, החניכים צריכים לבנות סיפור תוך שהמדריך יתייחס לשאלות להלן :
-
מה רואים באיור?
-
מי הן הדמויות המופיעות באיור?
-
היכן ומתי מתרחש האירוע המתואר?
החניכים צריכים לספר את סיפור האירוע בעקבות האיור תוך התייחסות לשאלות הבאות:
-
מי לדעתכם נפגע באירוע? הסבירו.
-
מי לדעתכם פגע באחרים? תארו את התנהגותו/ם.
-
כיצד השפיעו הדמויות הנוספות שהיו בסביבה על האירוע?
שלב ב'
התחלקו לקבוצות, כשכל קבוצה תייצג את אחד השותפים באירוע – פוגע/ים, נפגע/ים, סביבה:
-
שערו, מה חשבה/אמרה/עשתה הדמות שאותה אתם מייצגים?
-
שערו, מדוע בחרה הדמות להתנהג כך? מה דעתכם על בחירה זו?
מתכנסים כולם ודנים :
-
הציגו את השערותיכם על אודות המחשבות/האמירות/המעשים של השותפים באירוע.
-
זהו את המחשבות/האמירות/המעשים שעזרו לשמור את הכוח למשהו טוב באירוע המתואר באיור והסבירו מדוע.
-
העלו התנהגויות נוספות המסייעות לשמור את הכוח למשהו טוב כשמישהו נראה שונה.
(גבוה/נמוך, שמן/רזה, מרכיב משקפיים/מכשיר לשיפור השמיעה/מכשיר ליישור שיניים ועוד).
שלב ג' – קובעים כללים ומיישמים
-
המדריך יבקש מהחניכים לצייר/לכתוב כלל או שניים שיעזרו לשמור את הכוח למשהו טוב בהתנהגותכם כלפי חבר המגלה קושי פיזי/לימודי/חברתי,
כלומר מה יעזור לי להימנע מלהתנהג לא יפה כלפי חבר שהוא חלש לדוגמא: בלימודים / בחברה ולהתייחס אליו בנעימות. בקביעת הכללים התייחסו ל:
א. היבטים שיתרמו לשיח מכבד: טון הדיבור, אופן הפנייה, חילופי הדברים בשיח, סוג ההצעות וההסברים שניתנו על-ידי הצדדים.
ב. התנהגויות המתחשבות בצורכי השותפים: שפת הגוף, מעשים, גילויי סבלנות וסובלנות. -
לסיכום המדריך ירכז כל הנאמר, כל אחד יש לו דרך והתנהגות משלו ועלינו לקבלו כפי שהוא, מומלץ לכתוב את הכללים בגדול, וכל החניכים יחתמו .
צ'ופר
אם אני אני כי אני אני
ואתה אתה כי אתה אתה
אז אני אני ואתה אתה.
אבל אם אני אני כי אתה אתה
ואתה אתה כי אני אני
אז אני לא אני ואתה לא אתה"
(הרבי מקוצק)