מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
תת נושא: בין אדם לחברוכיבוד הוריםמצוותתורה ומצוות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

כיבוד הורים (פעולה)

מתאים ל: יום חול.


 


 


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


פרח לב הזהב


הכרת הטוב! (פעולה)


 


 







  • החניכים יבחינו בהשקעה ובנתינה הרבה של הוריהם בתחומים שונים.

  • החניכים ילמדו על חובת הכרת הטוב כלפי הוריהם.
  • החניכים יציעו דרכים מעשיות להבעת תודה כלפי הוריהם.






  • פתקי משימות


  • אביזרים למשימות (חומרי יצירה, שאריות בדים וכו')


  • מקור מספר החינוך

שימו לב- פעולה זו דורשת רגישות והתאמה, בשבטים בהם לא כל החניכים גדלים עם שני הורים.



 


 



נחלק את החניכים ל-4 קבוצות,


כל קבוצה תקבל אחד מפתקי המשימה הבאים ומספר אביזרים.


בעזרתם יבצעו את המשימה באופן מעשי (חומרי יצירה, כלי כתיבה, שאריות בדים וכדו').


(לבנות- נשנה את ניסוח הפתקים מזכר לנקבה).


 


1.


בעוד שבועיים תתקיים פגישה משמעותית עבורך:


מאז כיתה א' קיבלת מידי חודש סכום כסף גדול מתורם אנונימי,


בו יכולת לרכוש בגדים, משחקים, ציוד לבית הספר וממתקים.


בימים הקרובים יגיע התורם לביקור בארץ ובמהלך הביקור תיערך ביניכם פגישה.


חשוב כיצד היית רוצה להודות לתורם על כל מה שנתן לך.


מה תאמר לו ובאיזו דרך תבטא את הכרת התודה?


 


2.


כאשר היית בן חודשיים התגלו אצלך בעיות רפואיות ובמשך חצי שנה היית מאושפז בבית חולים.


בחלק מהלילות הוריך לא יכלו להישאר לידך כיוון שהיה עליהם לחזור הביתה לילדים האחרים.


אחת האחיות במחלקה, שהתקרבה מאוד למשפחתך במהלך האשפוז,


התנדבה פעמים רבות להישאר ולשמור עליך מספר שעות לאחר שסיימה את המשמרת שלה.


במהלך השעות הללו היתה מאכילה אותך ודואגת לך כאילו היית הבן שלה.


לקראת יום הולדתך הקרב החלטת שברצונך לבקר את האחות,


 ולהודות לה באופן אישי על מה שעשתה עבורך.


חשוב כיצד ברצונך להודות לאחות. מה תאמר לה ובאיזו דרך תביע את תודתך.


3.


בקיץ האחרון טסת למשך חודשיים לבני דודיך בארה"ב,


במשך החודשיים בהם התארחת בביתם הדודים דאגו לך ופינקו אותך בדרכים רבות:


קיבלת חדר פרטי, אוכל מפנק ויצאת יחד עם בני הדודים לפארקים ואתרים שונים.


הקיץ הגיע לסיומו ואתה שבת לביתך,


כעת ברצונך להודות לדודים על ההשקעה והאירוח הנעים,


חשוב מה ברצונך לומר להם ובאיזו דרך תביע את תודתך.


4.


המחנך המיוחד והאהוב שלימד אותך בשנתיים האחרונות לא המשיך השנה עם כיתתך.


במהלך השנתיים בהם למדת אצלו השקיע בך המורה באופן מיוחד.


כאשר התקשית בלימודים היה יושב איתך באופן אישי בחדר המורים,


 ולפני מבחנים סייע לך להתכונן כראוי. 


גם בצד האישי חשת כי אתה לומד ממנו רבות,


 וכי הוא משפיע עליך בהתנהלות מול חברים ובהתקדמות בביטחון העצמי ובמידות.


כעת לאחר שהמחנך עזב, ברצונך להודות לו על כל מה שקיבלת ממנו


 ועל ההשקעה האישית שהשקיע בך.


חשוב מה ברצונך לומר לו ובאיזו דרך תרצה להביע את תודתך.


 






לאחר שכל קבוצה תחשוב ותתכנן מספר דקות,


נבקש מהחניכים להציג את התוצר שהכינה.


כל קבוצה תציג את מה שכתבה/ יצרה ובסיום נשאל את החניכים:



מה היו הדברים שקיבלתם מהאנשים כלפיהם הבעתם תודה?


(כסף, טיפול מסור, השקעה אישית ולימודית, מקום לגור, אוכל וכדו')


מיהם שני האנשים המעניקים לנו את הדברים הללו לאורך כל החיים?


לאורך כל החיים ההורים מעניקים לנו את כל הדברים המוזכרים בכרטיסיות שקראנו,


והרבה יותר מכך.


נוסיף ונשאל:


אילו דברים נוספים ההורים נותנים לכם ועושים עבורכם?


נאפשר לחניכים לענות לשאלה, לפרט ולספר.


 


 





לאחר שהכרנו בשלב הקודם תחומים רבים בהם ההורים טורחים, עמלים ומעניקים לנו, נראה כעת מה החלק שלנו:


נקרא עם החניכים את המקור הבא:



מצות כיבוד אב ואם


שנאמר: "כבד את אביך ואת אמך" (שמות כ, יא)


משורשי מצוה זו:שראוי לו לאדם שיכיר ויגמול חסד למי שעשה עמו טובה…


ושיתן אל ליבו כי האב והאם הם סִבת היותו בעולם,


 ועל כן באמת ראוי לו לעשות להם כל עבודה ותועלת שיוכל, כי הם הביאוהו לעולם,


גם יגעו בו כמה יגיעות בקטנותו.


וכשיקבע זאת המידה בנפשו – יעלה ממנה להכיר טובת האל ברוך הוא,


שהוא סִבתו וסִבת כל אבותיו עד אדם הראשון.


(ספר החינוך, לג, מצוות כיבוד אב ואם)


 



נראה כי הכרת הטוב שלנו כלפי הורינו, על כל מה שהם מעניקים לנו,


מתבטאת במצוות כיבוד הורים, כאשר אנו משתדלים במצווה זו-


אנו מבטאים את ההערכה שלנו ומשיבים תודה להורינו היקרים!


 


 





בשלב זה נציע רעיונות מעשיים להבעת הכרת תודה וכיבוד הורים:



נשחק עם החניכים 'מרוץ שליחים', נחלק את החניכים לשני טורים,


הנציג הראשון מכל טור ירוץ לעבר המדריך ,


ויציע רעיון למעשה שהוא יכול לבצע עוד באותו יום על מנת להביע את תודתו והערכתו להוריו.


המדריך ישמע את הרעיונות ויאשר רק את הרעיונות המעשיים והרציניים…


לאחר שהמדריך אישר את הרעיון יחזור החניך לטור והחניך שעמד מאחוריו –


ייצא גם הוא לכיוון המדריך.


הטור שכל חניכיו חזרו למקומם ראשונים, הוא המנצח.


חיזרו על הרעיונות של החניכים בקול –


על מנת שכל החניכים ישמעו ויוכלו לבחור לבסוף רעיון אחד לביצוע.



דוגמאות לרעיונות:




  • להכין ארוחת ערב במקום אמא


  • לכתוב להורים מכתב תודה מפורט


  • לעזור להשכיב את האחים הקטנים


  • לסדר דברים שאמא בקשה שאסדר


  • לארגן את האחים הקטנים ולהכין הפתעה כלשהיא להורים

 





מצוות כיבוד הורים מופיעה כאחת מעשרת הדברות,


ומכאן אנו יכולים ללמוד כמה היא בסיסית ומרכזית.


בפעילות הזו התעוררנו להבחין בכל הטוב שהורינו מעניקים לנו,


וכמו שאמר בעל ספר החינוך, בשורש מצוות כיבוד הורים נמצאת הכרת הטוב שלנו כלפיהם.


מתוך הכרת הטוב כלפי ההורים נתעורר גם להכרת הטוב כלפי הקב"ה על החיים שנתן לנו.


 


 



 


 


 


תיוג: הורים, מצוות, הכרת הטוב, אבא, אמא, כיבוד אב, כיבוד אם, קשר עם הורים, קשר עם ההורים, מצוות כיבוד הורים, מצות כיבוד הורים, לכבד את ההורים, למה לכבד את ההורים, הכרת טובה, להכיר טובה להורים שלנו, מה ההורים עושים בשבילנו?


 


 


 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

סדר ברכת המזון

ברכת המזון נוסח ספרד ועדות המזרח
לסעודות משותפות, שבת סניף, מסעות וכו'..