חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פורים

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וגיבוש
סוג פעילות: משחקפעילות סניפית
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

שוק, שוק, שוק פורים..

כמה שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שמתחילים:
  • מה המטרה?
  • מי מוביל את השוק?
  • האם ניתן לשתף את כל השבטים בעשיה?
  • לאיזה קהל השוק פתוח?
  • לאן מגיעות ההכנסות?
  • איזה תוכן ניתן להכניס בתחנות?
  • האם קורה בשוק משהו משמעותי או רק כיף?
  • כיצד ניתן למנף את השוק?

אם יש הגרלה, כדאי גם לשאול את עצמנו:

  • מה המטרה?
  • מהיכן מגיעים הפרסים?
  • האם שנורר הוא דבר חיובי?
  • מי עושה אותו?
  • מה היתרונות ומה החסרונות?
  • איזה תהליך חינוכי יש בהגרלה?
  • האם יש אלטרנטיבה?
ועוד כמה נקודות כלליות לפני שמתחילים:
  • שווה לבדוק אופציה איך אנחנו לוקחים את השוק שבכל מקרה אנחנו מוציאים לפועל ומניפים אותו למקום של חסד ונתינה.
    לדוג’: להזמין לשוק קבוצה של ילדים נכים ולהצמיד לכל ילד מעין ‘חונך’ מהסניף שילווה אותו לאורך כל הפעילות.
    או להזמין קבוצה של עולים חדשים שמתגוררים בעיר.
  • אפשר לנצל את יום השוק כ’פרסומי ניסא’ לסניף, לפרסם בכל העיר. להזמין גם אנשים שלא קשורים לסניף, לעבור בכל בתי הספר בעיר וכו’…
  • לא משנוררים פרסים.
  • אם אין שוק פורים בסניף, אפשר ליזום פעולת שוק פורים שבטית או סניפית לקראת פורים. בפעולה נכין את השוק בקבוצות, ואז נעבור בין הקבוצות ונשחק בתחנות, או שהמדריכים יכינו את התחנות והחניכים יעברו בהן.
רעיונות לתחנות:

הרשימה הזו היא רשימה בסיסית של רעיונות בלבד, כמובן שבהתאם לנושא השוק נבחר לתחנה שם מגניב, נקשט את התחנה בהתאם ועוד…

  • באולינג:
    עזרים: בקבוקים, כדור.
  • קליעה למטרה:
    עזרים: ציור גדול עם חור, כדור קטן שנכנס לחור.
  • גילוח בלונים:
    מפעילי התחנה מצפים את הבלון בקצף גילוח והמטרה היא להוריד מהבלון את קצף הגילוח בעזרת הסכין מבלי שהוא יתפוצץ…
    עזרים: בלונים, קצף גילוח, סכיני גילוח.
  • מצא את המספר/ הדמות:
    מכינים בריסטול גדול עם הרבה, הרבה מספרים או שמות, חלקם כתובים בגדול, חלקם כתובים בקטן יותר, החניך שמגיע לתחנה מתבקש למצוא מילה מסויימת/ מספר מסויים תוך זמן מוקצב (בדר”כ בין 40 שניות לדקה).
    עזרים: בריסטול עם המון מילים/ מספרים.
  • מחט בערימת שחת:
    מחביאים מטבע בתוך ארגז גדול מלא בנסורת/ עיתונים/ דפים ועל החניך למצוא את המטבע תוך זמן מוקצב. עזרים: תיבה עם נסורת, ניירות וכו’, מטבע.
    רעיון נוסף: למלא חדר קטן בהמון בלונים, חלקם עם פתק וחלקם בלי פתק, המטרה של החניך היא למצוא בזמן מוגבל בלון עם פתק. הכללים אומרים שאם החניך פוצץ בלון במהלך המשימה- הוא מיידית יוצא מהחדר! עזרים: בלונים.
  • כיבוי נרות עם אקדח מים:
    מניחים שורה של נרות דולקים, אפשר להניח חלק במקומות יותר גבוהים וחלק במקומות יותר נמוכים, על החניך לעמוד במקום שנקבע ובעזרת רובה מים לכבות לפחות 3 נרות. זהירות! צריך להקפיד שבמיקום של התחנה יהיו מים לשעת חרום.
    עזרים: נרות, גפרורים, רובי מים.
  • עקבות:
    יוצרים מסלול מעקבות, כאשר החניך צריך ללכת את כל המסלול, אבל, הוא רואה את העקבות רק מבעד למראה קטנה. אסור לו להסתכל על הרצפה לראות איך העקבות מונחים, אם הוא משלים את המסלול בעזרת המראה- הצליח בתחנה!
    עזרים: עקבות, מראה קטנה.
  • כדורגל:
    מכינים שער קטן ועל החניך לבעוט את הכדור ממקום מסויים שנקבע מראש, כך שהוא יבקיע גול.
    עזרים: כדור, שער קטן.
  • לדוג דגים:
    מכינים דגים מפוליגל כשאליהם מחברים אטבי משרד, מכינים גם חכות כשבקצה שלהן מחובר מגנט. מניחים את הדגים בתוך גיגית עם מים, על החניך לדוג בזמן מוקצב 5 דגים לפחות.
    עזרים: דגים, חכות, גיגיות.
  • זהה את המדריך/ החניך:
    מבקשים ממס’ חניכים ומדריכים בסניף להביא תמונת ילדות שלהם, המשימה: מפעילי התחנה מצביעים על תמונה ועל החניך לזהות מי בתמונה.
  • פגע בממתק:
    מניחים שלל ממתקים על הרצפה, על החניך לזרוק מטבע ובעזרתו לפגוע באחד הממתקים. פגע בממתק- זכה בו!
    עזרים: ממתקים, מטבע.
  • תיבת האוצר:
    מניחים תיבה נעולה ועל ידה קופסה עם המון מפתחות, על החניך למצוא תוך דקה את המפתח שפותח את התיבה.
    עזרים: תיבה, מנעול, מפתחות.
  • תן- קו:
    מפעיל התחנה יצייר ביטוי/ פתגם והחניך יצטרך לזהות את הפתגם אותו צייר מפעיל התחנה.
    עזרים: לוח מחיק, טוש מחיק.
  • מצא את ה..:
    מול החניך המגיע לתחנה מונחות 5 כוסות, מתחת לאחת הכוסות מסתתר ציור כלשהו (הקשור לנושא השוק), מפעיל התחנה מבלבל את הכוסות מול עיניו של החניך ועל החניך לומר באיזו כוס נמצא הציור.
    עזרים: כוסות, ציור קטן (המודבק לתחתית אחת הכוסות).
  • זוגות- זוגות:
    החניך מקבל ערימה ענקית של גרביים, עליו למצוא לפחות 5 זוגות תוך זמן מוקצב.
    עזרים: גרביים.
  • הדבק את הזנב:
    מציירים חמור על בריסטול גדול, גוזרים את הזנב, ובמקומו שמים סקוטצ’. מכסים את העיניים, מסובבים את הילד כמה סיבובים (שיתבלבל..), והוא צריך להדביק את הזנב במקום הנכון- כשיש כמה מקומות על החמור שיש בהן סקוטצ’ים.
    עזרים: ציור של חמור, זנב, סקוצ’ים.
  • תפזורת ענקית:
    על בריסטול גדול מכינים תפזורת, על החניך המגיע לתחנה למצוא את אחת המילים בתפזורת תוך 30 שניות.
  • המספר הנעלם:
    על החניך למצוא תוך זמן מוגבל שם בספר הטלפונים.
    אפשר לערוך זאת גם כתחרות בין שני חניכים- מי מוצא ראשון?
    עזרים: ספר טלפונים.
  • זהה את המשקה:
    מפעיל התחנה ימזוג 3 כוסות קולה- כאשר בכל כוס ישנו סוג אחר. החניך יצטרך לזהות איזה סוג נמצא בכל כוס…
    על אותו עקרון ניתן למזוג 3 משקאות כתומים- תפוזים, פסיפלורה, מנגו.
    עזרים: כוסות, שתיה זהה מחברות שונות.
  • חיש- גד:
    מכינים לוחות בינגו כאשר על חלק מהמשבצות מציירים סמיילי. מכסים את כל הריבועים בטיפקס, לחניך יש 3 נסיונות לבחור איזו משבצת הוא רוצה לגרד ואם מצא סמיילי אחד מתוך 3- זכה!
    עזרים: לוחות בינגו, מטבע לגרד איתו.
  • להפיל פור בפורים:
    החניך שמגיע לתחנה מתבקש “להמר” על איזה מס’ תיפול הקוביה. מפעיל התחנה זורק את הקוביה אם הצליח החניך- זכה!
  • חדר חושך:
    חדר חשוך שהחניכים נכנסים אליו, בחדר מחכות להם “הפתעות” מפחידות, אנשים מחופשים לרוחות וכו’…
  • איפור: להביא אודמים ולאפר את כל מי שרוצה בכך..
  • פיתות בטאבון: אם יש אפשרות להשיג סאג’ ולעשות תחנה של הכנת פיתות-תעשו את זה! זה תופס ממש! ילדים מאוד אוהבים את זה!!!
  • חמור: אם יש לכם דרך להביא חמור שאפשר לרכב עליו זה רעיון מעולה!
    כמובן חשוב לשים לב שלא מתעללים בו. וילדים לא מציקים לחמור.
  • תחנת יצירה: אם אתם יודעים שעתידים להגיע לשוק גם ילדים קטנים שווה לפתוח תחנת יצירה, הכנת מסכות, רעשנים, שיפודים עם ליצן בסוף שאפשר להכניס למשלוח מנות וכו’…
  • קליעה לאף של הליצן – לוקחים חתיכת נייר רצף ומציירים ליצן עם ארטליין, גוזרים חור גדול במקום של האף ותולים מהתקרה של הסניף. צריך לקלוע לתוך החור של האף כדור.
  • להדביק אף לליצן – לוקחים חתיכת נייר רצף ומציירים ליצן. את האף, העיניים והפה עושים פעמיים – גם על נייר אחר, אותו גוזרים. קושרים לחניכות את העיניים והן צריכות להדביק את החלקים הגזורים במקומות הנכונים על הליצן, בעזר חתיכת מסקנטייפ לבן.
נושא לשוק:

מומלץ לבחור נושא שסביבו ייסוב השוק, השם של השוק יינתן בהתאם, קישוט המקום יהיה בהתאם, שמות התחנות יתאימו לנושא ואף התחנות עצמן..

רוצים דוגמאות? בבקשה!

 

1. שושן הבירה– הדבר הטבעי והמתבקש משוק פורים, נקשט את המקום שבו נמצא השוק כרחוב המרכזי של שושן הבירה, נתלה שלטים על חיפוש המלכה, על מרדכי היהודי המבוקש (wanted), שלטים שיכוונו לארמון של אחשוורוש ועוד..
גם התחנות יהיו בהתאם, לדוג’:
בבאולינג נשים עשרה בקבוקים ועליהם נדביק פרצופים של עשרת בני המן.
לתחנת הכדורגל נקרא “היושב בשער המלך”.
במצא את ה..- החניכים יצטרכו למצוא את זרש/ אחשוורוש/ המן.
מחט בערמת שחת- החניכים יחפשו רעשן.
מספרים- “שבע ועשרים ומאה מדינה..”

2. מתחת למים נקשט את המקום בתמונות של דגים, אלבד כחול, אצות ים, צוללנים וכו’…
ולתחנות:
מצא את ה…- מוצאים את נמו.
על בקבוקי הבאולינג נדביק דגים.
תן קו- ביטויים עם המילה מים.
מצא את המילה- אפשר לכתוב שמות של דגים או דברים שקשורים לים.
קליעה למטרה- צריך לקלוע לראש של הצוללן.

 

3. עולם האגדות- כל תחנה תתמקד באגדה אחרת. נקשט את המקום בדמויות מהאגדות.
הדייג ודג הזהב- דוג דגים.
עמי ותמי- פגע בממתק.
כיפה אדומה- הדבק את הסל לכיפה אדומה.
חתול במגפיים- משחק העקבות.
שלגיה- באולינג והבקבוקים הם הגמדים.
רובין הוד- קליעה למטרה לתפוח שמעל הראש.

 

4. סיפורי ילדים- השוק יהיה סביב סיפורי הילדים המוכרים והאהובים- חמישה בלונים, תירס חם, איה פלוטו, הזחל הרעב, ברלה, הלו הלו אבא, האריה שאהב תות וכו’… המקום יהיה מקושט בדמויות מתוך הסיפורים, בצבעים ילדותיים, צבעוני מאוד, שמח מאוד. ניתן להשמיע ברקע שירי ילדים.
ולתחנות:
מצא את ה..- איה פלוטו.
מחט בערימת שחת- ברל’ה.
גילוח בלונים- ופתאום בום טרח! חמישה בלונים.
פגע בממתק- הזחל הרעב.

5. גן חיות- בכניסה לשוק יוצב שלט גדול “ברוכים הבאים לגן החיות של סניף ירחמיאל..”
המקום יקושט כמובן בתמונות של חיות, אם ניתן להביא חיות אמיתיות ולעשות פינת ליטוף- שיחקתם אותה.
התחנות:

דוג דגים- האקווריום..
מצא את ה..- מצא את הקוף.
זהה את המדריך- שומרי הגן.
הדבק את הזנב- אורוות החמורים.
תפזורת עם שמות של בעלי חיים.

6. שוק פורים בנושא שוק כל המקום יקושט באווירה של שוק, כל דוכן ייצג דוכן אחר בשוק.
אם יש לכם אפשרות שווה להקליט רעשים של שוק אמיתי, צעקות של רוכלים וכו’…
התחנות:
דוג דגים- דוכן הדגים.
חיש-גד- דוכן לוטו.
גילוח בלונים- ששון הספר.
מצא את ה…- עגבניה/ מלפפון.
עקבות- לך בעקבות הריח..

7. שוק תנ”ך (באדיבות שבט נחלה נחליאל בנים התשפ”ד)

מצאו את הספר- מוצאים את ספרי התנך בתוך תפזורת או בדף מלא בשמות כמו מצא את המספר/ דמות

משתה המלך- זיהוי משקאות

שמות בתנך- האם אני קיים?  – מסלול בו הולכים רק על שמות תנכיים.

קלע דוד- פגע בחטיף

תחנת השיאים של התנך- למצא מי שבר כל שיא.. דף להורדה

 תהילים- דוכן לקריאת תהילים

אוצרות מתקופת המקדש- “מחט בערמת שחט” – למצא מטבעות זהב /שוקולד בנייר גרוס

הפילו את הרשעים – באולינג כשעל הבקבוקים שמות הרשעים מהתנך

 

אנחנו בטוחים שיש עוד אלפי רעיונות. השתדלנו לתת לכם כיוון כללי, סומכים על היצירתיות שלכם ובטוחים שיהיה לכם שוק מעולה!!!!

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

משחקים

שלושה מקלות

יש שלושה מקלות שצריך לעבור בשלושה קפיצות לאחר שכל החניכים עוברים מרחיקים את המקלות על פי המקום שאליו הגיע החניך האחרון.

דילוג לתוכן