חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

ואמונתך בלילות- אמונה בזמן השואה (פעולה)

מתאים ל: שבת, יום חול.

מטרות הפעולה:

  • החניכים ילמדו על תקופת השואה ועל גבורתם של היהודים שקיימו מצוות בזמן השואה.
  • חיזוק האמונה אצל החניכים ביום יום ובזמן משבר.

 

עזרים:

  • פאזל מבריסטול עם הסיפורים
  • דבק / סלוטייפ
  • מטפחות לעצימת עיני החניכים

הקדמה למדריך:

פעולה זו אינה נועדה לתת תשובה לשאלה "איפה אלוקים היה בשואה"? אלא נועדה לגרום לחניכים להעריך את גבורתם של אלו שנשארו

מאמינים וקיימו מצוות בזמן השואה. התשובה היחידה שכן תיתנן בפעולה זו היא שאיננו מבינים חשבונות שמים,

והחכמה היא להאמין גם כשקשה ולא רק כשטוב לנו.

 

 

שלב א':

כל חניך יקבל חתיכה של פאזל שעליה סיפור קצר של אנשים שקיימו מצוות בזמן השואה (נספח 1). המדריך ייתן דקה לכל חניך לקרוא לעצמו את הסיפור.

לאחר הקריאה, החניכים יצטרכו להרכיב את הפאזל, ולהדביק אותו, בעזרת סלוטייפ או ידביקו בדבק את החלקים על בריסטול.

(למדריך: כדאי להדגיש את המילים המרכזיות בסיפורים בשביל חניכים שירצו בזמן הפאזל לעבור על הסיפורים במהירות).

כאשר החניכים יגמרו להרכיב ולהדביק, יבקש המדריך מהחניכים להפוך את הפאזל ולהקריא מה כתוב בצד השני של הפאזל:

"טוב להודות לה', להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות" (תהילים, צ"ב ג')

 

שלב ב'

נבקש מהחניכים לנסות להסביר את הפסוק.

נדבר על כך ש"להגיד בבקר חסדך" כשטוב לך, דבר פשוט הוא להודות לה' על חסדו. המעלה היא שממשיכים להיות עם אמונתך – בלילות.

 

שלב ג'

נשחק "חניך כדור" כל החניכים יעמדו במעגל וחניך אחד יעמוד באמצע ויהיה ה'כדור', החניכים יצטרכו 'למסור' את החניך מאחד לשני-

על החניך להמשיך להיות זקוף ולאפשר לעצמו ליפול לידיהם של חבריו. אם החניך מתקפל או נופל מחליפים אותו בחניך אחר.

 

שלב ד'

נחלק את החניכים לזוגות כל זוג יצטרך ללכת למקום קרוב ולחזור, כאשר בזוג יהיה חניך שמובל בעצימת עיניים

וחניך שמוביל. לחלופין אפשר גם שהחניך המוביל יכוון את החניך המובל לחפץ מסוים על ידי דיבור בלבד: כמו ימינה, שמאלה, קדימה וכו'.

 

לאחר המשחקים נשאל את החניכים איך הרגישו בתור כדור או בתור המובל? נדבר על הקושי של ללכת בזמן אי ודאות,

ועל ההבנה שלפעמים זה הדבר היחיד שבעזרתו אנחנו יכולים להמשיך ולשרוד.

 

לסיכום נקרא את המכתב של יוס'לה רקובר. (נספח 2)

אנשים בשואה שעברו תופת איומה המשיכו וקיימו מצוות גם בתנאים קשים, גם אם היו להם שאלות. וזה גם מה שהחזיק אותם.

נוכל ללמוד מהם על אמונה בזמן משבר, ולהבין שלהאמין כשטוב לנו זה קל, אך המבחן האמיתי בקשר שלנו עם אלוקים הוא

האם אנו ממשיכים להאמין בו גם כשהוא לא תמיד עושה מה שאנחנו חושבים שהוא צריך לעשות..

 

זהירות:

  • בזמן המשחק של ה"חניך כדור" כדאי לדאוג למזרונים או משטח רך שאם החניך יפול הוא לא יקבל מכה חזקה.
  • במשחק זוגות יש להקפיד לשלוח את החניכים למקום בטיחותי, וכן לא להניח ליד החניך שלא רואה חפצים שהוא יכול להיתקל בהם.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ילדה עולה במדרגות

תרומה או תצווה? (פעולה)

פעולת חב"ב לשבת חב"ב ארצית (התשפ"ב) בנושא- תרומה או תצווה?
הפעולה מבארת את דילמת תרומת הדם וברעיון העומד מאחוריה. ומסבירה מדוע נחזור לתרום דם רק כשיוחזר הסעיף 'אבא ואמא' לטפסים.

דילוג לתוכן