חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עם ישראל

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וגיבוש
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

ספירת העומר-ואהבת לרעך כמוך (פעולה)

מטרות הפעולה
  • החניכים ילמדו על סיבת האבל של ימי ספירת העומר
  • החניכים ירצו להשתפר ב”ואהבת לרעך כמוך”
עזרים:
  • דפים / שמיניות בריסטול
  • דפי דילמות
  • עטים
  • טבעת
  • חפץ
  • לוח דמקה גדול

 

שלב א’

כל חניך יקבל דף / שמינית בריסטול בו יצטרך לכתוב מה לדעתו המצווה הכי חשובה.

בשבת אפשר לתת דקה לכל חניך לחשוב ולאחר מכן לעשות סבב בין החניכים.

לאחר מכן כל חניך יציג את המצווה שבחר ויסביר למה לדעתו היא הכי חשובה. במידה וזה מעורר דיון ניתן לדון על כך עם החניכים.

 

שלב ב’

נפרוס על הרצפה 3 מקורות

  • “ואהבת לרעך כמוך. רבי עקיבא אומר זהו כלל גדול בתורה ” (ירושלמי נדרים ל:)
  • “שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי אמר לו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת דחפו
    באמת הבנין שבידו בא לפני הלל גייריה אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד (מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך)
    זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור:” ( שבת דף לא.)
  • אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו
    כבוד זה לזה והיה העולם שמם” (מסכת יבמות, ס”ב ע”ב)

דיון: מדוע “ואהבת לרעך כמוך” זו מצווה כל כך חשובה עד שהיא משולה לכל התורה כולה?

נוסיף נפח לדיון: למה זה כל כך חמור שלא נהגו כבוד זה בזה עד שהייתה מגיפה כל כך גדולה? נזכיר שהם תלמידי חכמים גדולים,

וזה מוזר שבגלל סיבה כזו מתו כל כך הרבה, מילא היו עובדים עבודה זרה, אבל בגלל סיבה כזו?

 

(תשובות צפויות:

1. דרך ארץ קדמה לתורה.

2. הרבה מהמצוות בתורה מבוססות על בין אדם לחברו כגון לשון הרע, כיבוד הורים, השבת אבידה ועוד.

3. דרך אהבת החבר אפשר להגיע לאהבת ה’)

 

 

שלב ג’

נביא מספר דילמות הממחישות את הקושי בלאהוב את החבר כמוני (“ואהבת לרעך כמוך”)

ניתן לחלק את השבט לארבע קבוצות כאשר כל קבוצה תדון בדילמה ותציג או מסקנה או לדון בכל הדילמות בצורה שבטית.

  • דילמה 1:

יש מחר מבחן גדול מאד. כבר למדת את רוב החומר ותכננת לעשות לך יום כיף ורק בערב לעבור שוב על החומר בחצי שעה. בדיוק כשהסתיימו הלימודים תפסה אותך חברה וביקשה ממך שתלמדי אותה למבחן כי היא לא מבינה כלום… מה תעשי?

  • דילמה 2:

קיבלת מאמא 20 ₪ לפיצה שכל השבט מזמין היום בסניף. בדרך לסניף פגשת חברה שסיפרה לך שעוד 5 דקות האוטובוס שלה מגיע והיא שכחה את הכסף שלה בבית, והיא מבקשת אם תוכלי להלוות לה 20 ₪. מה תעשי?

  • דילמה 3:

הבטחת לחברה שלך להגיע אליה ב5. השעה כבר חמישה ל5 ואת עדיין תקועה בתחנה. האוטובוס מגיע מפוצץ, הנהג מסכים להעלות רק נוסע אחד. יחד איתך בתחנה מחכה אישה מבוגרת, נראה שהיא אינה ממהרת אך היא עייפה. מה תעשי?

  • דילמה 4:

יש לך הערב ערב כיתה שממש חיכית לו. ההורים שלך צריכים לצאת הערב לחתונה והם לא מצאו בייבי סיטר לאחותך הקטנה. הם אינם יכולים לקחת אותה איתם, כך שאם לא תישארי לשמור עליה אחד מהוריך יאלץ להישאר בבית. מה תעשי?

 

דיון: האם תמיד כל כך פשוט לאהוב את החבר כמוני? ולמה אם כן זה כל כך חשוב?

 

 

שלב ד’

כדי להבין את העניין נשחק מספר משחקים שעניינים מטרה קבוצתית משותפת, והאני חשוב יותר מאחרים.

לבחירת המדריך כמה משחקים ואיזה לשחק.

2 כלבים ועצם

טבעת

למדריך המשקיען: משחק דמקה / שח מט אנושי- לבנות לוח גדול עם משבצות לבנות ושחורות. החניכים הם השחקנים.

לאחר המשחקים נשאל את החניכים: האם הייתה משמעות לכך במשחק שדווקא חבר הפסיל את הקבוצה ולא אתה?

 

שלב ה’

נלמד יחד עם החניכים את הקטע הבא:

“וכן אהבת ישראל שאמר ר’ עקיבא זה כלל גדול בתורה ואהבת לרעך כמוך.. ענינו שכל התורה היא רק דרך לאדם איך להדבק

בשורשו בה’ יתברך (= איך להתקרב לה’), וכן המצוות הן כדי שעל ידי זה נוכל להידבק בו (=להתקרב אליו),

ולכן העיקר הוא להיות בכלל ישראל כאחד ממש לאהוב חברו ממש כנפשו ולהרגיש ברעות חברו וצערו כמו בצער עצמו,

מאחר שכל האדם נברא רק לכבוד ה’… כל חפצו ותשוקתו (=של החבר) בעולם כל ימי חייו רק לאהבו (את ה’) ולדבקה בו

לעשות לו נחת רוח וממילא מה חילוק בין נפשו לנפש חברו, הרי גם חברו שעושה מעשה עמך (=מקיים מצוות) גם כן עושה זה

שעובד להשם יתברך וממילא אין בו מעלה יתירה… ולכן זה כלל גדול שהוא עיקר התורה…”

(האדמו”ר מגור, שפת אמת)

 

 

למדריך, העמקה והסבר הקטע:

מטרת התורה והמצוות להידבק בה’, והאדם נברא כדי להידבק בה’, לכן אם חברי נברא גם לאותה מטרה שלי,

אם אוהב אותו כמו שאני אוהב את עצמי, ואעזור לו, זה יעזור לו לקיים את המטרה שלו, שהיא בעצם גם המטרה שלשמה

אני נבראתי. ולכן אני לא יותר חשוב מהחבר שלי, כי שנינו עושים את אותו הדבר בעולם, כל אחד רק בדרך שונה.

 

במילים אחרות, אדם יכול להגיע לאהבת החבר אם יבין שהמטרות שלו ושל חברו זהות: עשיית רצון ה’.

 

לסיכום

בזמן ספירת העומר אנו מתאבלים על מות 24,000 תלמידי רבי עקיבא שמתו כי לא נהגו כבוד זה בזה,

כדי להזכיר לנו את חשיבות “ואהבת לרעך כמוך”. גם אני וגם חברי נולדנו כדי לעבוד את ה’, ולכן אין חילוק ביננו מי יותר חשוב,

כי לשנינו אותה מטרה. אם נפנים דבר זה יהיה קל יותר לאהוב את החבר “כמוך”

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן