כלים פרקטיים למדריך
מה המטרה של חודש ארגון, ואלו הזדמנות הוא מביא לנו?
- לגבש את השבט:
- גאוות יחידה
- מוראלים.
- פעולות משותפות (צביעת קירות, הצגות קומזיצים וכו’)
2. לחזק את הקשר האישי עם החניכים:
- יש לנו הזדמנות לפגוש את החניכים בזווית שונה של עשיה.
- לתת לחניכים תפקידים ובכך להראות להם שהם חשובים לנו.
- להגיד לחניכים מילים טובות כל הזמן!!!
- להעביר מסרים ותכנים דרך עשיה.
- במשך השנה כשאנו מעבירים פעולות החניכים שלנו פסיבים. עכשיו יש לנו הזדמנות להעביר להם את תכנים “דרך הרגלים” בעשיה שלהם.
- במשך השנה אנו יכולים לדבר הרבה על וויתור לחברים על התחשבות בזולת על איסור השחתה וכו’ יש לנו יכולת מעשית לדרוש מהחניכים לפעול לפי אותם נורמות שאנו קובעים בפעולות (לוותר לחבר על תפקיד בהצגה, לא לצחוק ולהעליב חברים, להימנע מלשון הרע, לא להרעיש לשכנים, לא להשחית רכוש, לא לריב עם שבטים אחרים וכו’)
- לגלות ולחשוף בחניכים יכולות חדשות.
- אפשר לפתח יכולות מוזיקליות, הצגה, הובלה, אחריות, ציור, אומנות וכו’.
- יש חניכים שהם שקטים מטבעם או נדחקים לשולי החברה. אפשר לקחת חניך כזה ולהעצים אותו לתת לו תפקיד חשוב בהצגה או בריקוד לשבח אותו להגיד לו מילה טובה מול כולם. ולחזק את המעמד שלו בשבט
- הזדמנות לחזק את הסניף ולהביא חניכים חדשים.
בניית הצגה
- לימוד מקדים – ללמוד את הנושא של השבט לעומק ברמה האישית ועם החניכים.
לשתף אותם בתכנון ולשמוע מהם רעיונות להצגה.
- לכתוב או למצוא – סיפור ולהמחיז אותו. להצגה קצרה עם מסר ברור של 15 דקות.
- לוודא שגם המסרים הישירים וגם העקיפים ראויים ונכונים – הצגה שבה מראים אלימות, והתנהגות לא אלימה גם אם בסוף הגיבור חוזר בתשובה עדיין משאירה רושם שלילי שהחזק מנצח. לכן במידה שבחרת בסיטואציה כזו חשוב להבליט את הצער ואת הכאב של השחקן.
- לכתוב את כל הטקסט כולל מה כל שחקן עושה בכל שלב.
- שיתוף החניכים – לספר בפעולה אחת את כל ההצגה לכל החניכים לפני שלב החזרות וחלוקת התפקידים ולהתייעץ איתם מי רוצה תפקידים מסוימים. לא להיות מקובעים לטקסט ואם חניך מציע רעיון נחמד אפשר וכדאי לאמץ אותו ולתת להם בכך את התחושה שזו הצגה שלהם.
- לחלק תפקידים לפי התאמה – לדוגמא לא לתת לבחור ביישן תפקיד ראשי מנגד אסור לוותר עליו אולי להציע לו תפקיד בלי הרבה מלל.
- העדפה היא לתת את התפקיד הראשי לחניך אחראי שאתה מעריך שיגיע לכל החזרות.
- לחלק את ההצגה לשלוש מערכות שונות ככה ניתן לעשות חזרה מסודרת בלי הפרעות. ואין עומס על הבמה.
- יש חשיבות לתת דגש על פיתוח כישרונות ושימוש בכישרונות קיימים של חניכים ולשלב אותם בהצגה -לדוגמא: יכולת דיבור בפני קהל, נגינה, שירה, ציור, חוגים שונים כמו קרטה וכדו’
- לוודא שהמסר ברור – יש אמירה ברורה.
- להעביר את המסר לא רק במילים אלא גם במחוות – במקום להגיד אני אוהב אותך לתת לו חיבוק או מתנה וכדו’ ושהמעשים של השחקנים יבטאו את תחושותיהם
- דגשים להצגה – ללמד את החניכים את כל הדגשים. ולעבוד איתם על זה – דיבור ברור ואיטי. פנים לקהל, הבעות פנים וידיים, לא להפנות גב לקהל, ללמוד לאלתר ולא להיתקע.
- לדאוג שיש תלבושות לכל השחקנים – אפילו סתם כובע.
- חזרות – בחזרות לתרגל העברת מיקרופונים וכדו’ ואיך מדברים למיקרופון.
- במשך החודש לעשות חזרות לפי מערכות, וחזרה גנרלית לפני ההצגה בהשתתפות כולם.
- ציוד – לוודא לפני ההצגה שכל הציוד שאתה צריך נמצא לפי רשימת ציוד שתארגן מראש.
- העצמה – חשוב לחזק כל הזמן את הביטחון העצמי של החניכים המון מילים טובות והמון מחמאות. במידה שאתה רוצה להעביר ביקורת שהיא תהיה עניינית ולא אישית שתמיד מקדימה וסוגרת מילה טובה.
- להרעיל אותם על השבט ולספר להם כמה ההצגה שלהם הכי טובה שווה וכו’ (עידוד שלילי רק פוגע ומחליש).
- שניה לפני שעולים לבמה קח את כל השבט תחזק אותם עם המון מילים טובות ומחמאות. תן חיבוק לכל חניך ותאחל לו בהצלחה.
- על הבמה – במידה ואתה רואה שמישהו שכח את התפקיד ומתחיל בלגן (בעיקר בשבטים נמוכים) אל תחשוש לעלות לבמה לרגע ולסדר את המצב.
- אם הסתיימה מערכה ואתה לא בטוח שהקהל הבין מה הלך פה – קח מיקרופון ותיתן תקציר – אחרי ששמוליק נעלב הוא הלך לבית בוכה שם פגש את אמא שלו ש…
- חינוך – הכי חשוב! חודש ארגון הוא הזדמנות מדהימה להכיר את החניכים, להתחבר אליהם ולהעביר להם תכנים חינוכיים דרך עשיה. החניכים בוחנים את ההתנהגות שלנו, איך אנחנו מדברים, איך אנחנו מגיבים כשדברים לא מסתדרים, האם אנחנו מתנצלים על טעויות שעשינו וכדו’.
הכנת תערוכה
תכנון מראש – כמה שפחות ל”זרום”, לשבת ביחד שני המדריכים ולהשקיע זמן בתכנון מה בדיוק עושים על כל קיר, (יש חומרים בחוברות ובאתר של התנועה).
רקעים– דבר ראשון צובעים כל קיר ברקע שונה, כדי שיהיה יפה ומעניין, (כמובן שצובעים עם ספוג ולא עם מכחול…).
מלל– להשתדל שיהיה קצר ומתומצת, פחות מלל ויותר מוצגים, תמונות וציורים.
להשתדל לכתוב עם שבלונות כדי שיהיה מובן.
מקוריות– לא להיות מקובע, לעשות עוד דברים חוץ מצביעה על קירות
נושא– חשוב שהנושא של התערוכה ישקף את הנושא שהשבט עסק בו בחודש ארגון!!!! חשוב לזכור שמה שהחניכים יראו במשך כל השנה זה את הקיר. לכן חשוב שיהיה להם מול העיניים כל השנה מסר חינוכי ברור.
חשוב גם שהנושא יהיה ברור, ההורים לא צריכים לנחש מה הנושא שלכם….
- פירוט והרחבה– מה הנושא הזה אומר, עם איזה בעיות אנחנו מתמודדים, מקורות על הנושא, סיפור שקשור לנושא, מה אנחנו צריכים לעשות כדי לקדם את הדבר הזה וכו’
- יישום הנושא– כיצד יישמנו את הנושא החודש?
אפשר וכדאי- להוסיף תמונות מהיישום נושא, תגובות של אנשים בעקבות הפעילות שעשיתם, אם ייצרתם משהו (עלון, פרסום וכדו’) אפשר לשים אותו שם או לחלק אותו להורים, וכו’
להועיל לקורא– להוסיף לתערוכה דברים מעשיים בנושא שיכולים להועיל למי שקורא את זה (הצעות לצרכנות נבונה, איך להימנע מתקשורת שלילית, רשימת אתרים של תקשורת חיובית וכדו’)
סדר הגיוני– הצגת הנושא, פירוט והרחבה, יישום הנושא , ואז- שבט חנטריש מצפה יעזניה כבוד עם כל הידיים של החניכים…
מוצגים ודברים שאפשר לעשות חוץ מתערוכה – עלון, פרסום, סטיקר, צמיד וכו’
עוד כמה דגשים חשובים:
- להשתדל לנקות ולסדר לקראת השבת– שההורים לא ייכנסו לחדר מבולגן, מלוכלך ומרוח בצבע טרי על הרצפה….
- ניצול זמן: כדאי לעבוד חכם ולדעת לנצל את הזמן, לדוגמא: חצי שבט עובד על התערוכה וחצי על ההצגה/ריקוד.
- שיהיו חניכים שיודעים להסביר, לבדוק לפני שההורים מגיעים שהם באמת יודעים מה לומר.
- שכל החניכים יידעו מה התערוכה אומרת– בסופו של דבר העניין זה שהם יפנימו את הנושא
- להיות בשמחה- לא משנה מה קורה!=)
וכמובן לא לשכוח:
אנחנו אנשי חינוך, בסופו של דבר המטרה שלנו היא לא רק לזכות בתחרות התערוכה היפה,
אלא בעיקר- לתת דוגמא אישית, לחזק את הקשר עם החניכים, להעביר להם את המסר בצורה טובה ושהם ייהנו.
וזה אומר: לא להשחית רכוש סתם–לתת לכל החניכים מקום וביטוי –לא לפגוע, להעיר בעדינות.